Nejznámější česká auta: Tyhle modely nás proslavily v zahraničí?

-jka / AutoRoad.cz, 19. srpna 2017, 08:13 Aktualizováno 19.8.2017, 18:14 Google+

Určitě vás překvapí, jak těžké bylo vybrat následující vozy. Pokud se podíváme do historie, úspěšných a krásných automobilů se u nás vyrobilo opravdu velké množství. Některé z nich nás ale v zahraničí nikdy proslavit nemohly, neboť z různých důvodů nikdy neopustili státní hranice či samotné brány automobilky (např. koncepty). Nakonec jsme pro vás vybrali tyto:

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda 1100 MBX

Škoda 1100 MBX | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

NW Präsident (1898)

Za vznikem prvního sériově vyráběného vozu na území našeho státu stála fabrika s názvem „Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft“. Zkráceně se označovala jako NW a důležité je, že z ní později vznikla kopřivnická Tatra. Vůz byl poháněn vzadu umístěným dvouválcovým motorem o objemu 2,7 litru a výkonu necelých 5 kW, což mu umožňovalo jízdu rychlostí kolem 30 km/h.

img-responsive

Tatra Präsident (foto:KapitanT) | foto: wikimedia.org

Tatra 87 (1937)

Tento aerodynamický vůz se světu představil v roce 1937 a navázal na předcházející kopřivnický automobil podobné konstrukce – Tatra 77, který se stal průkopníkem aerodynamických tvarů. Duchovním otcem je Hans Ledwinka, který se dokonce podílel i na výrobě předchozího automobilu NW Präsident. Dodnes je Tatra 87, zejména pro své tvary a celkovou koncepci konstrukce, obdivována na nejrůznějších veteránských přehlídkách a soutěžích. V mezinárodním měřítku jde určitě o nejvyhledávanější veteránský vůz celé československé automobilové historie. Největší ohlas však měla mezi lety 1947 až 1950, kdy s ní cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund podnikla výpravy do jižní Ameriky a Afriky.

img-responsive

Tatra 87 | foto: youtube.com

Velorex (1945)

Známý také jako hadraplán, je původně tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou. Jedná se o jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. Velorex byl původně vyráběn jako malosériová výroba bratrů Stránských, později ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Po ukončení výroby tříkolových Velorexů, kterých se vyrobilo přes 15 tisíc kusů, byly vyráběny ještě čtyřkolové Velorexy. Ty však nikdy nedosáhly slávy tříkolových předchůdců. Velorexy je možné najít po celé Evropě, několik jich jezdí i v Asii, v Americe a jeden dokonce v Austrálii. Nejslavnější z Velorexů si zahrál ve filmu Vrchní, prchni!, nicméně Velorex se objevil i v zahraničí, například v nizozemském filmu Momentky či britském pořadu Top Gear.

img-responsive

Velorex | foto: wikimedia.org

Tatra 603 (1956)

Nebo také „šestsettrojka“ byla nástupcem Tatry 600 Tatraplan, a byla posledním vozem slavné řady s proudnicovou karoserií. Vyráběla se téměř dvacet let, během kterých vzniklo více než 20 tisíc exemplářů. Ve své době se jednalo o největší pýchu českého automobilového průmyslu, a i když o ní byl velký zájem i na západě, mimo východní blok se jich dostalo jen velmi málo. Vůz byl dlouhý pět metrů, vážil lehce pod 1,5 tuny a poháněl jej vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 70 kW. Maximální rychlost byla kolem 160 km/h.

img-responsive

Tatra 603 | foto: Wikipedia

Škoda 1000/1100 MBX (1960)

Historie MBX se začala psát již v roce 1960. To okřídlený šíp vyrobil v pobočném závodě v Kvasinách dva prototypy s interním označením 990 Tudor. Oba se vyznačovaly karosérií s negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické zadní sklo, a bezrámovými okny dveří. Premiéra na ženevském autosalonu proběhla podle očekávání úspěšně, do výroby se ale tudor, s vysokým podílem ruční práce, dostal až v říjnu 1966.

img-responsive

Škoda 1100 MBX | foto: Škoda Auto

Pod kapotou 1000 MBX se objevil litrový zážehový čtyřválec o výkonu 52 koní s točivým momentem 75,5 Nm. Už od listopadu 1967 byla ve výrobě dynamičtější verze 1100 MBX se zážehovou jedenáctistovkou o stejném výkonu 52 koní, avšak s točivým momentem 81,4 Nm. Provedení 1100 MBX se do roku 1969 vyrobilo 1114 kusů, celkově tak vzniklo 2517 kusů tudoru, všechny ve verzi De Luxe. Většina vyrobených kusů se prodala mimo Československo, což mimo jiné přispělo k popularizaci Škody v zahraničí. 

Škoda 110 R (1970)

Elegantní sportovní kupé, nabízející nízkou váhu, aerodynamické tvary, motor vzadu a pohon zadních kol. Škoda 110 R představovala řidičům východního bloku alternativu k Porsche 911, a lidé si ji zamilovali. Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor o objemu 1,107 cm3. Ten produkoval až 46 kW (cca 62 koní), což dokázalo aerodynamické 880 kilogramů vážící erko rozpohybovat až k maximální rychlosti 140 km/h.

img-responsive

Škoda 110 R | foto: Škoda Auto

Kupé bylo vybaveno čtyřmi sedačkami, oficiálně šlo ale o vůz 2 + 2, kdy si komfortní jízdu mohli užít pouze cestující na předních sportovních sedačkách. Zadní dvě místa byla pouze nouzová. Velice významnou součástí modelu Škoda 110 R jsou jeho závodní deriváty. Jedním z nich je světoznámá Škoda 130 RS. Ta si v průběhu sedmdesátých let získala popularitu a hlavně respekt napříč celým závodním světem. 

Vytisknout

Diskuze: Nejznámější česká auta: Tyhle modely nás proslavily v zahraničí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Pontiac Aztek, výbava

Pontiac Aztek je označován za nejošklivější auto všech dob, ale už jste někdy…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud