Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

-mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2017, 15:48 Aktualizováno 10.8.2017, 16:22 Google+

Československé předválečné strojírenství má mezi lidmi skvělou pověst, ovšem Kolohousenka KH-60 na tom příliš velký podíl nemá. Tento první československý pokus o tank totiž vypadá spíše úsměvně, než děsivě. Jak se ale říká, každý někde začínal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kolohousenka během testování

Kolohousenka během testování | foto: warspot.ru

Sdílejte článek

S vývojem svého prvního tanku, někdy také označovaného za dělostřelecký traktor, začala československá armáda již v první polovině dvacátých let. Kolohousenka, jak se stroj nazýval, disponovala vskutku netradiční technickou koncepcí: kombinovala totiž klasický kolový podvozek s podvozkem pásovým.

Zatímco kola měla sloužit zejména k přesunu či k boji na silnicích, pásový podvozek (housenkový) měl sloužit zejména k bojové činnosti v terénu. Tato koncepce měla samozřejmě velké výhody, přičemž těmi zásadními byla rychlost přesunu na kolech ale také omezená životnost tehdejších pásů.

Tou dobou již existovalo několik odlišných principů kolopásových podvozků, ovšem československá armáda zakoupila komplikovanější systém od firmy ing. Vollnera. Tento systém kombinoval sklápěcí kolový podvozek s pásovým podvozkem z dělostřeleckého traktory Hanomag WD-50. Záměna mezi podvozky trvala cca 15 minut a vojáci k ní potřebovali speciální rampy umístěné na bocích tanku.

Realizací této zakázky pověřila čs. armáda rovnou tři společnosti: Ringhoffer (Tatra), Laurin & Klement (Škoda) a Breitfeld-Daněk (ČKD). Tyto společnosti pak společně vytvořily první dva prototypy KH-50, označované jako dělostřelecký traktor. Ty si převzal k testování Vojenský technický ústav, který s nimi však nebyl příliš spokojen.

První prototyp byl již poměrně brzy vyřazen pro úplné opotřebení, zatímco druhý byl upraven do tankové podoby a dostal věž s dělem ráže 37 mm. Po dalších úpravách však Kolohousenka dostala menší věž s dvojicí těžkých kulometů vz. 24 ráže 7,92. V tomto stavu byla nakonec Kolohousenka zařazena do armády pod označením KH-60.

Už v té době se ovšem jednalo o zastaralou koncepci koncepci, takže se sériovou výrobou se ani nepočítalo. Stroj nakonec většinu času sloužil pouze pro výcvik vojáků ve Vyškově. Po pouhých pěti letech ho ovšem kompletně vyřadili.

To však trojici firem nebránilo ve výrobě dalších tří kusů na export. Dva modely KH-60 odcestovaly v roce 1927 do Sovětského svazu a později modernizovaný jeden kus KH-70 do Itálie.

Kolohousenka KH-60 tak nepatří zrovna mezi úspěchy československého strojírenství, ovšem každé začátky jsou těžké, což ostatně dokázala československá armáda a její technici v následujících letech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Digital Instrument Panel z modelu Škoda Karoq

Škoda Digital Instrument Panel bude k vidění na autosalonu ve Frankfurtu

Pokus o krádež auta vypadá jak z laciného filmu

Neúspěšný pokus o krádež automobilu dopadl jak scéna z laciného filmu

Toyota Public Sports Concept

Je tento koncept Toyotou GT86 budoucnosti?

Volkswagen e-Golf

Elektrický Golf za 223 tisíc? Někde to umí i levněji!

Hyundai FCEV

Hyundai to s vodíkem myslí vážně, představilo nové SUV na palivové články

Lamborghini Aventador SV

Slavný úpravce si vzal do parády Aventador SV, dopadlo to překvapivě růžově

Nový koncept roadsteru BMW Z4

BMW Z4 oficiálně odhaleno! Na prvních snímcích mu to vážně sekne

reklama
reklama

Doporučujeme

Zahájení výroby nového SUV Karoq

Zájem o Škodovky celosvětově roste, čísla to potvrzují

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pár věcí, které se rozhodně vyplatí mít stále v autě

  2. Volkswagen dostal rozum a ukončil downsizing. Nové Polo GTI slibuje solidní jízdní zážitky

  3. Co je lepší, automat nebo manuál?

  4. Nový fialový Shelby GT500? Žádný problém, jste-li šejk ze středního východu

  5. Dva týdny rozebíral a fotil motor Mazdy Mx-5, výsledek je úžasný!

  6. O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

reklama

Zprávy odjinud