Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

-mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2017, 15:48 Aktualizováno 10.8.2017, 16:22 Google+

Československé předválečné strojírenství má mezi lidmi skvělou pověst, ovšem Kolohousenka KH-60 na tom příliš velký podíl nemá. Tento první československý pokus o tank totiž vypadá spíše úsměvně, než děsivě. Jak se ale říká, každý někde začínal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kolohousenka během testování

Kolohousenka během testování | foto: warspot.ru

Sdílejte článek

S vývojem svého prvního tanku, někdy také označovaného za dělostřelecký traktor, začala československá armáda již v první polovině dvacátých let. Kolohousenka, jak se stroj nazýval, disponovala vskutku netradiční technickou koncepcí: kombinovala totiž klasický kolový podvozek s podvozkem pásovým.

Zatímco kola měla sloužit zejména k přesunu či k boji na silnicích, pásový podvozek (housenkový) měl sloužit zejména k bojové činnosti v terénu. Tato koncepce měla samozřejmě velké výhody, přičemž těmi zásadními byla rychlost přesunu na kolech ale také omezená životnost tehdejších pásů.

Tou dobou již existovalo několik odlišných principů kolopásových podvozků, ovšem československá armáda zakoupila komplikovanější systém od firmy ing. Vollnera. Tento systém kombinoval sklápěcí kolový podvozek s pásovým podvozkem z dělostřeleckého traktory Hanomag WD-50. Záměna mezi podvozky trvala cca 15 minut a vojáci k ní potřebovali speciální rampy umístěné na bocích tanku.

Realizací této zakázky pověřila čs. armáda rovnou tři společnosti: Ringhoffer (Tatra), Laurin & Klement (Škoda) a Breitfeld-Daněk (ČKD). Tyto společnosti pak společně vytvořily první dva prototypy KH-50, označované jako dělostřelecký traktor. Ty si převzal k testování Vojenský technický ústav, který s nimi však nebyl příliš spokojen.

První prototyp byl již poměrně brzy vyřazen pro úplné opotřebení, zatímco druhý byl upraven do tankové podoby a dostal věž s dělem ráže 37 mm. Po dalších úpravách však Kolohousenka dostala menší věž s dvojicí těžkých kulometů vz. 24 ráže 7,92. V tomto stavu byla nakonec Kolohousenka zařazena do armády pod označením KH-60.

Už v té době se ovšem jednalo o zastaralou koncepci koncepci, takže se sériovou výrobou se ani nepočítalo. Stroj nakonec většinu času sloužil pouze pro výcvik vojáků ve Vyškově. Po pouhých pěti letech ho ovšem kompletně vyřadili.

To však trojici firem nebránilo ve výrobě dalších tří kusů na export. Dva modely KH-60 odcestovaly v roce 1927 do Sovětského svazu a později modernizovaný jeden kus KH-70 do Itálie.

Kolohousenka KH-60 tak nepatří zrovna mezi úspěchy československého strojírenství, ovšem každé začátky jsou těžké, což ostatně dokázala československá armáda a její technici v následujících letech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Unikátní obrněné vozidlo Sizaire-Berwick

Obrněnec poháněný vrtulí? Snaha překonávat pouště skončila vojenským fiaskem

Princ Harry a Meghan Markle za volantem Land Roveru Discovery

Autoškola pro královskou rodinu? Meghan Markle čeká kurz řízení od zvláštních agentů

Výroba nové generace Fordu Focus v německém závodě Saarlouis

VIDEO: Jak probíhá výroba nového Fordu Focus? Unikátní pohled do německého závodu Saarlouis

Demonstrace autonomního vozidla společnosti Mobileye se na světelné křižovatce změnila ve fiasko

Samořiditelné vozidlo jedoucí na červenou? Prezentace pro televizi skončila fiaskem

Nepříliš oslnivý výkon předvedly brzdy Modelu 3 i na závodním okruhu

Tesla Model 3 má pořádný problém. Kratší brzdnou dráhu má i stará Lada

Ilustrační foto

Emise v Evropě poprvé vzrostly. Nárůst zaznamenala i Škoda, nejekologičtější byla Toyota

reklama
reklama

Doporučujeme

Zahájení výroby nového SUV Karoq

Zájem o Škodovky celosvětově roste, čísla to potvrzují

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  4. Auto, které nelze převrátit? Tesla si z crash testu odnáší světové prvenství

  5. Znáte nejdražší SUV světa? Ta nejvzácnější vlastní jediný člověk, Rolls-Royce je až šestý

  6. Zetor vytáhl do boje, obrněnec Gerlach najde uplatnění v každé moderní armádě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud