Česko vyrobilo nejlepší lehký tank na světě. K armádě se ale nikdy nedostal

-jka / AutoRoad.cz, 31. července 2017, 08:41 Google+

Tank, který do bojů druhé světové války zasáhl na straně německé armády pod označením PzKpfw 38(t) původně vznikl pod úplně jiným označením pro potřeby úplně jiné armády.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tank LT 38

Tank LT 38 | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Panzerkampfwagen 38(t), nebo alespoň jeho raná verze, totiž nebyl ničím jiným než bez boje ukořistěným československým tankem LT vz. 38. Lehký tank vzor 38 byl tank československé konstrukce vyrobený ve spolupráci Škody a ČKD. Bohužel si jej „vypůjčila“ vojska Wehrmachtu po obsazení Československa v roce 1939. LT vz. 38 byl ve své době považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě.

Vývoj začal v roce 1937, jelikož bylo potřeba nahradit předchozí model LT vz. 35, jehož složitý podvozek trpěl značnou poruchovostí. Zatímco firma Škoda přišla pouze s vylepšeným a upraveným tankem vz. 35, firma ČKD dokázala nabídnout vývozní tank TNH-S, který udělal na armádní představitele dobrý dojem. Po několika drobných úpravách byl tank přijat do výzbroje. První objednávka činila 150 kusů. K jejímu předání československé armádě však nikdy nedošlo.

Po okupaci byla nejdříve výroba zastavena, posléze ale Německo projevilo o vysoce kvalitní lehký tank zájem, a tak se výroba znovu rozběhla. Celkově si objednalo 1396 tanků, které podporovaly německou okupaci v Polsku, Francii, Belgii, Nizozemsku i SSSR. Němci přidělili tanku název Panzerkampfwagen 38(t), přičemž písmeno v závorce bylo standardní součástí značení pro ukořistěné stroje. Vždy reprezentovalo první písmeno národu výrobce, v našem případě tedy „t“ jako „tschechisch“.

V roce 1940 Němci vyhrožovali invazí do Británie. Jelikož v té době neměli žádné vyloďovací plavidla a pěchota potřebovala palebnou podporu, zkoumaly se možnosti úpravy tanků pro vysazení přímo z nákladních lodí. Zde bylo místo pro lehké tanky Schwimmpanzer II a Schwimmpanzer 38(t), (původně také LT vz. 38), které měly být vybaveny čtveřicí plováků dávající tanku člunový tvar.

Mezi lety 1941 a 1942 však byla výroba různých modifikovaných verzí pozastavena. Za zrušením objednávek stály zkušenosti Wehrmachtu z východní fronty. V Sovětském svazu museli Němci stále častěji čelit vyspělým středním tankům, které zcela deklasovaly většinu německý strojů. Německým odborníkům tak bylo zřejmé, že lehké tanky nemají na východní frontě žádnou budoucnost.

Samotný podvozek byl však natolik osvědčený a spolehlivý, že se jeho výroby Němci nechtěli vzdát. I po ukončení výroby samotných tanků tak pokračovala produkce jejich podvozků, které potom sloužily ke stavbě mnoha různých strojů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Česko vyrobilo nejlepší lehký tank na světě. K armádě se ale nikdy nedostal

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nový Nissan Micra

TEST: Nissan Micra IG-T 90. Ohromí designem i zpracováním, zasloužila by však větší motor

Volkswagen T-Roc

Záznam představení nového Volkswagenu T-Roc

Ilustrační foto

Přechod pro chodce: Kdy musíte pěší pustit a kdy můžete projet bez zastavení?

Ilustrační foto

Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

Ariel Hipercar

Bude o dost levnější a ve zrychlení porazí Bugatti Veyron. Model Hipercar už Ariel testuje

Ferrari Portofino

Ferrari představilo nový model, jmenuje se Portofino

Legendární vozy ze stáje Ferrari

Nezapomenutelné Ferrari F40. Tyhle informace možná ještě neznáte

reklama
reklama

Doporučujeme

Budoucnost

Budeme jezdit po bílých silnicích? Vědci vysvětlili svůj radikální návrh

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejznámější česká auta: Tyhle modely nás proslavily v zahraničí?

  2. Měl porazit Ferrari, osud mu ale nedal šanci. Teď ho Shelby po 53 letech vyrábí znovu

  3. Shelby GT350R se vrací, stará parta znovu rozjela výrobu

  4. Nástrčný klíč, který technik zapomněl v motoru, nalezl majitel po 11 letech!

  5. Pontiac Aztek je označován za nejošklivější auto všech dob, ale už jste někdy viděli takovou výbavu?

  6. TEST: Volkswagen Amarok 3,0 TDI V6: Pozor, řízení tohoto vozu je silně návykové!

reklama