Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

-mao / AutoRoad.cz, 26. července 2017, 17:14 Google+

Automobilka Tatra toho za svou historii již stihla vyrobit opravdu mnoho. Od prvního automobilu ve střední Evropě, přes prototypy revolučních tanků, hasičské speciály až po moderní obrněná a bojová vozidla. Věděli jste však, že ve svém repertoáru měla i automobily určené k jízdě po kolejích? Navíc byly tyto drezíny ve službě až do sedmdesátých let.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.07. 07:20) Napište svůj názor
Tatra 15/52

Tatra 15/52 | foto: amcars.cz

Sdílejte článek

Prakticky po celé období 19. století a první polovinu století 20. byla železnice jediným dopravním prostředkem umožňujícím hromadnou dopravu lidí na větší vzdálenosti. K přepravě menšího počtu lidí, či obsluhy železnice, však vznikaly i menší kolejové dopravní prostředky, zvané drezíny. Ty byly dlouho poháněny pouze fyzickou silou, což se však změnilo s rozvojem automobilů.

Když tedy nadešla vhodná doba pořídit motorizované drezíny i pro železnici v Československu, vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení, které vyhrála Tatrovácká motorová drezína T15, která vycházela z osobního automobilu T11.

Výroba drezín T15 byla rozdělena na dvě části. V té první byly vyráběny drezíny T15/30, které se vyznačovaly tatrováckým motorem T30 o výkonu 17.6 kW (24 koní). Tato verze byla vyráběna v letech 1932 až 1938. Poté však nastala výrobní přestávka.

Druhá varianta vznikla v roce 1944, tentokrát již s označením Tatra T15/52, které odkazovalo na použití motoru Tatra 52, který disponoval výkonem 22 kW (30 koní). Prvních 12 kusů bylo vyrobeno ještě pro protektorátní železnice a od staršího typu se vzhledově nikterak neodlišovalo.

V poválečném období, konkrétně mezi lety 1947 až 1952, nastala další vlna výroby. Tato vozidla se však již na první pohled odlišovala maskou s žebrováním, která pocházela z osobního vozu Tatra 57. 

Všechny tyto vozy disponovaly čtyřmístnou (DM4), nebo šestimístnou (DM6) karoserií, plochým vzduchem chlazeným motorem, převodovkou se dvěma rychlostmi vpřed i vzad, ruční brzdou na přední kola, nožní brzdou na přední kola a speciálním únikovým oknem ve střeše pro případ nehody.

Karoserie Tatrovek byla, jak bylo na tuto dobu zvykem, vyrobena ze dřeva a pokrytá ocelovými plechy. Pokud však došlo k poškození karoserie / při opravě bylo zjištěno její poškození, byly dřevěné karoserie nahrazovány karoseriemi z vozů Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.07.2017 07:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cadillac Town Sedan, kterým jezdil Al Capone

Vidět ho znamená zemřít. Která auta si oblíbili ve 30. letech mafiáni?

Upravené Volvo PV544 s dvanáctiválcovým motorem z tanku T-55

Volvo s motorem V12 o objemu 38.8 litru? Nedivte se, pochází totiž z tanku T-55

Jeremy Clarkson

Autonomní auta? Jedno mě málem dvakrát zabilo, vzkazuje Jeremy Clarkson

Prototyp nového BMW řady 8

BMW M850i: Auto pro boháče, kteří se bojí plnotučné M8

Nissan X-Trail Tekna

TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 Tekna: Od pohledu elegán, pod povrchem drsňák

reklama
reklama

Doporučujeme

Navigace, ilustrační fotografie

Kam správně umístit navigaci, abyste nedostali pokutu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nezničitelné ruské off-roady? Nový GAZ nastartuje i v třeskutých mrazech

  2. Nad Tatrou se opět blýská! Slováci testují nová bojová vozidla pěchoty

  3. Pickupy pomalu zaplavují Evropu, na vině je paradoxně EU

  4. Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

  5. Nejrychlejší automobil v Dubaji? Ještě není hotový, přesto budí neskutečnou pozornost

  6. Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ chrání životy českých vojáků

reklama