Často se říká, že Československo patřilo v meziválečném období mezi jednu z předních velmocí, co se vývoje a výroby armádního materiálu týče. A Škoda PA-II "Želva" tato slova potvrzuje. Její technika i výzbroj ji řadily ke špičkám, co se obrněných vozidel týče. Svou úlohu v obraně republiky však sehrála jen částečně
Historie Škody PA-II, lidově zvané "Želva", se začala psát již začátkem dvacátých let, kdy československá armáda zoufale potřebovala nahradit své staré a nevyhovující obrněné automobily. V roce 1923 tak Škodovka dodala dva prototypy Škoda PA-I (Pancéřový automobil), které byly skutečně výjimečné, co se jejich techniky týče. Po armádních zkouškách však byly vráceny s návrhy k úpravám, na jejichž základě vznikla Škoda PA-II.
Škoda PA-II disponovala na rozdíl od většiny tehdejších obrněnců speciálně postaveným podvozkem s pohonem 4x4, koncepcí dvou řiditelných náprav a přítomností dvou řidičů. Vůz tak mohl jezdit stejně dobře dopředu i dozadu, vždy však bylo nutné jednu nápravu zafixovat.
Oproti první verzi přišel model PA-II o otočnou věž se 2 kulomety. Místo ní však vůz dostal speciální pancéřovanou karoserii se střílnami pro 4 těžké kulomety Maxim 7,92 mm, které mohly svou palbou pokrýt celé okolí vozu. Díky této speciální karoserii, kterou zhotovila kladenská Poldovka, získal vůz i svou přezdívku "Želva".
Posádku vozu tvořilo celkem pět mužů, dva řidič, dva střelci a jeden velitel. Jak už je patrné z fotek, uvnitř vozu nebylo příliš prostoru, tudíž o nějakém pohodlí se nedá příliš mluvit. Posádku chránil pancíř o tloušťce 5,5 milimetru, který byl testován na odolnost proti střelbě puškou Mauser 98 na vzdálenost 150 metrů. K vlastní obraně měli vojáci již zmíněné 4 kulomety Maxim, 6 tisíc nábojů, ruční granáty a nálože.
Pod kapotou Škodovky se ukrýval licenční čtyřválec Škoda / Hanomag HP70 o objemu 9,7 litru s výkonem 59 kW (80 k), který dokázal 7,3 tunovou Škodovku rozpohybovat k rychlosti až 70 km/h.
Ministerstvo obrany si v roce 1923 objednalo celkem 12 těchto vozidel, které byly přiřazeny k praporu útočné vozby, jak se tehdy říkalo obrněným jednotkám. Vozy byly doručeny v roce 1925 a během své služby v armádě se osvědčily zejména díky své vynikající spolehlivosti. K objednávce dalších vozů však nedošlo.
Za to mohla jak vysoká cena, tak relativně slabé pancéřování, které by nedokázalo odolat dělostřelecké palbě ani tankovým kanónům. Škoda se sice ještě pokoušela zaujmout přestavbou, která nabízela kanón Škoda ráže 275 mm, tento stroj byl však příliš těžký, neohrabaný a nepraktický.
Želvy byly z armádní služby vyřazeny v roce 1936, ve skladech se však příliš dlouho neohřály. Již na podzim roku 1937 byly zakoupeny ministerstvem vnitra, které je obratem přiřadilo k policejním ředitelstvím v Liberci, Moravské Ostravě a Mostě. V těchto pohraničních částech republiky pak Želvy pomáhaly potlačovat různé výpady Freikorpsu namířené proti četnickým stanicím a místnímu obyvatelstvu.
Ještě před vyřazením z armádní služby se tři "Želvy" dostaly i do Vídně, kde byly tamní policií použity při potlačení nacistického puče v roce 1934.
Z dnešního pohledu se může zdát nasazení policejního vozu s kulomety nepřijatelným řešením, v tehdejších těžkých časech však tito obrněnci představovali významnou překážku pro německé záškodnické jednotky a zároveň fungovali jako velká morální vzpruha jak pro četnictvo, tak pro jednotky Stráže Obrany Státu.
Po roce 1939 se ztrácí informace o většině Želev, s výjimkou dvou kusů.Jeden ze zabavených strojů byl přepraven do Vídně, kde byl vystaven jako ukázka kořistní techniky. Druhý dostal šedý nátěr, byl vybaven rámovou anténou, na korbu dostal trámový kříž a podle insignií byl přiřazen k pancéřové divizi SS Deutschland. Je tedy pravděpodobné, že minimálně jedna Želva se zúčastnila operace Barbarossa, tedy vpádu německých vojsk na území SSSR.
Do dnešní doby se bohužel žádná Škoda PA-II "Želva" nedochovala a šance na nález alespoň jedné polorozpadlé jsou minimální. Je to však velká škoda, neboť její konstrukce byla na tu dobu opravdu velmi pokročilá a fotek tohoto stroje se příliš nedochovalo.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.