Sklo Union Yamaha 350: Unikátní tříkolka z Československa překonávala světové rekordy

-mao / AutoRoad.cz, 11. července 2017, 13:30 Aktualizováno 11.7.2017, 14:34 Google+

Pokud jste si mysleli, že všechny zajímavé a unikátní stroje z minulosti již byly objeveny a dostatečně glorifikovány, jistě vás Sklo Union Yamaha 350 zaskočí. Jedná se totiž o speciální závodní tříkolku, která byla ve dvou kusech zhotovena v roce 1989 a pokořila několik světových vytrvalostních rekordů ve své třídě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sklo Union Yamaha 350

Sklo Union Yamaha 350 | foto: autopuzzles.com

Sdílejte článek

Je až zvláštní, jak je historie českého motorismu propojena s tříkolkami. Prchající stan, neboli Velorex, zná patrně každý. O jeho méně známém derivátu s pevnou karoserií, vyráběném pod označením Hoba, jsme psali nedávno. A nyní zde máme další tříkolku podobné koncepce, nicméně tentokrát s výkonným motorem značky Yamaha a velkými ambicemi.

My jsme na tento stroj narazili vlastně úplnou náhodou na webu autopuzzles.com, kde v sekci fórum bylo několik obrázků zvláštní tříkolky, která měla být zkonstruována v roce 1989 na území tehdejšího Československa. Začali jsme tedy hledat více informací, ale těch je jako šafránu.

Jediným spolehlivým zdrojem se tak stala automobilová encyklopedie auta5p.cz, podle které se nám podařilo dohledat alespoň něco málo o tomto stroji a jeho účelu.

Tříkolka Sklo Union Yamaha 350 vznikla jako jednomístný závodní speciál, který byl postaven k překonání několika světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii, tedy Cyclecar B3 do 350 cm³.

O konstrukci stroje toho příliš nevíme, nicméně z fotek je vidět základní rám stroje, který byl pravděpodobně na zakázku vyroben. V zadní části se pak nacházel motor Yamaha RD 35 o objemu 350 cm3 a výkonu 49 kW (67 koní) při 10,500 ot/min. Díky kompaktním rozměrům 3200 mm na délku, 1680 mm na šířku, 800 mm na délku a hmotnosti pouhých 245 kilogramů musel být stroj velmi agilní a rychlý. Údaje o akceleraci a maximální rychlosti však nemáme k dispozici.

img-responsive

Sklo Union Yamaha 350 | foto: autopuzzles.com

Máme však alespoň informace o tom, kdo se na stavbě tohoto stroje podílel. Pro známého závodníka Jaroslava Kunského měl vůz zkonstruovat Luboš Hamouz. Na designu se možná podílel i Václav Král, který s Kunským spolupracoval již dříve. Na stavbě vozu se podíleli ještě nadšeni z AMK Sklo Union Teplice a tříkolka byla nakonec postavena v dílně Poldi Kladno.

Vrcholem života se pro tuto tříkolku stalo období mezi 13. a 14. zářím 1989, kdy na mosteckém okruhu překonala několik světových vytrvalostních rekordů ve své kategorii. Konkrétně mělo jít o rekordy ve vytrvalostní jízdě na: 6 hodin, 12 hodin, 24 hodin, 1000 km a 2000 km. Průměrná rychlost se pohybovala okolo 87 až 97 km/h.

Za volantem tohoto speciálu se střídali: již výše zmíněný závodník Jaroslav Kunský, konstruktér Luboš Hamouz, Udo Wollbring z Německa a Lawrence W.Surfyn z Velké Británie.

Jak tříkolka skončila po konci testů bohužel nevíme, nicméně s velkou pravděpodobností bude stále ve vlastnictví závodníka Jaroslava Kunského.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Sklo Union Yamaha 350: Unikátní tříkolka z Československa překonávala světové rekordy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nová Škoda Fabia RS? S prvním renderem přišel X-Tomi Design

Nová Škoda Fabia ve verzi RS? Zatraceně jí to sluší

2018 Range Rover Sport - The Dragon Challenge

Neskutečné VIDEO: Land Rover zdolal 999 schodů k Nebeské bráně!

Nejdelší balancování s autem na hlavě? John Evans zvládl udržet 160 kg vážící Mini 33 sekund

Nejabsurdnější motoristický rekord v historii? Postaral se o něj tenhle šílenec

Václav Laurin (vpravo) a Václav Klement (vlevo)

Neznámé tváře slavné Škody? Bez nich by nebyla tam, kde je dnes

Další příklad, jak může dopadnout agresivita na silnicích

Agresivita na silnici skončila převráceným SUV. Tady bylo od začátku všechno špatně

Tatra 613 Police Special

Policie zkoušela jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

reklama
reklama

Doporučujeme

Ruční mytí vozu

Proč musíme odstranit ptačí trus z karosérie co nejrychleji? Jen kvůli estetice…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

  2. Škoda Octavia byla v tichosti přestavěna. Co nového nás čeká?

  3. Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

  4. Putinovo nové auto? Má ho hlídat nejošklivější SUV světa

  5. První československé tanky? Zlaté české ručičky je stavěly z odstavených vraků

  6. Parkování v přeplněné Praze? Do Česka míří novinka, která si s tím hravě poradí

reklama

Zprávy odjinud