Tatra V855: Aerosaně, které si objednal sám Hitler

-jka / AutoRoad.cz, 9. července 2017, 08:14 Google+

Dva kusy těchto aerosaní si objednalo samotné velení německého Wermachtu pro předpokládané nasazení na východní frontě. Hitlerova armáda je měla využít na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidla.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra V855

Tatra V855 | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Vzhledem k událostem je ale nikdy nestihla nasadit. Tyto motorové saně byly vyrobeny na bázi osobního automobilu Tatra 87 v Kopřivnici v roce 1942. Tatru V855 poháněl vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2968 cm³ a výkonu 55 kW (75 k).

img-responsive

Tatra V855 | foto: Wikipedia

Motor uložený vzadu pak poháněl skrze vertikální hřídel pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli na mohutném pylonu. Protože byla vrtule pevná, neumožňovalo nastavení listů jízdu vzad ani brždění. Proto byly aerosaně opatřeny ještě velkým, příčně uloženým otočným bubnem s šípovitými lištami. Ten sloužil v situacích, kdy byl výkon vrtule nedostatečný. Mimo jiné byl také opatřen bubnovou brzdou a sloužil k bezpečnému zastavení saní.

img-responsive

Tatra V855 | foto: Wikipedia

Karoserie vycházela z vozu T 87 a byla určena pro čtyři osoby. Vpředu byly dvě sedadla, vzadu jen dřevěná lavice. Celá karoserie pak byla přes čepy usazena na velkých širokých ližinách. Řidič měl pak před sebou dva volanty. Zatímco tím klasickým ovládal přední ližiny, na stejném sloupku řízení měl ještě volant druhý, podstatě větší. Ten sloužil k ovládání zadních ližin, které byly jinak zajištěny v přímé poloze.

Zatímco plánovaná maximální rychlost byla okolo 130 km/h, jako reálná se při zkušebních jízdách ukázala rychlost 80 km/h. Jeden jediný vyrobený prototyp s modrobílou karoserií je vystaven v Technickém muzeu firmy Tatra v Kopřivnici.

O aerosaně V855 měli ještě zájem v Lane Motor Muzeu v americkém Nashvillu. Zájem byl nakonec tak velký, že pro ně v roce 2008 firma Ecorra postavila funkční repliku.

Vytisknout

Diskuze: Tatra V855: Aerosaně, které si objednal sám Hitler

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Aston Martin "Soapbox car"

Nový závodní Aston Martin pohání pouze gravitace

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud