VW GOL: Poslední Volkswagen navržený se vzduchem chlazeným motorem

AutoRoad.cz, 9. června 2017, 12:18 Google+

Ačkoliv se v jižní Americe vyráběl Volkswagen Beetle až do roku 2003, už v sedmsedátých letech byla poptávka po něčem novějším a praktičtějším. Na tuto výzvu zareagoval Volkswagen s modelem Gol, posledním novým vozem se vzduchem chlazeným motorem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem

Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Pokud si stále myslíte, že jde o chybu a nám v titulku chybí písmenko "F", můžeme vás uklidnit - nechybí. Volkswagen Gol byl totiž speciálním modelem vyráběným v Brazílii a prodávaným pouze na Americkém kontinentu.

Samotný základ pro VW Gol vznikl v závodech již někdy v roce 1969 pod označením EA 276. Tou dobou už totiž bylo jasné, že VW Beetle je technologicky zastaralý a automobilka potřebuje něco nového a svěžího. Náhradou se ale nakonec stal Volkswagen Passat, první Volkswagen s vodou chlazeným motorem. Celý konceptu Gol tak byl odsouzen k zapomnění.

img-responsive

Volkswagen Gol, poslední VW navržený se vzduchem chlazeným motorem | foto: wheelsage.org

V průběhu sedmdesátých let si ale na koncect EA 276 vzpomnělo Brazilské zastoupení Volkswagenu. Zatímco Evropa už tou dobou měla Passat a Golf, Jižní Amerika byla odsouzena vystačil si s archaickým Beetlem. O jeho modernizaci se sice v automobilce jednou pokusili s modelem "Brasilia", ovšem to nebylo nic jiného než Beetle s novou karoserií ale stejným podvozkem i pohonem.

To ale lidem v Brazilském VW nestačilo, proto se podívali do Evropy a začali vybírat a upravovat. Nakonec vzali model Audi 80/Audi Fox, zkrátili jí a celou platformu pojmenovali BX. Neměli však dostatek prostředků na vývoj vodou chlazeného motoru, proto bylo rozhodnuto o použití klasického vzduchem chlazeného motoru, kterých měl Brazilský VW v zásobě tisíce.

Protože vůz byl navrhován jako předokolka a motor měl být také vepředu, nastala fáze  úprav motoru. Díky lepšímu chlazení, které nyní k motoru putovalo přímo skrze masku, byl přemístěn ventilátor a zcela odstraněn chladič oleje, který se stal naprosto zbytečným.

V prvních letech výroby se Gol vyráběl s 1,3 litrovým motorem o výkonu 43 koní, který byl pěkně lenivý. Proto v roce 1981  přišel silnější motor o objemu 1,600cc a dvojitým karburátorem. Díky tomu nabídl až 51 koní. V roce 1984 už ale Brazilské zastoupení Volkswagenu našlo dostatek prostředků a nechalo do vozu Gol zabudovat klasický vodou chlazený řadový čtyřválec.

Model Gol se tak stal zajímavým modelem éry, během které Volkswagen přešel z vzduchem chlazeného,motoru vzadu a pohonu zadní nápravy na vodou chlazené motory vpředu a pohon přední nápravy. Samotný Gol je pak jediným osobním vozem, který si prošel érou vzduchem i vodou chlazených motorů. Z dodávek tuto evoluci zažil model Type 2.

Google+ Vytisknout

Diskuze: VW GOL: Poslední Volkswagen navržený se vzduchem chlazeným motorem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mazda Mx-5 upravená pro jízdu mimo zpevněné silnice

Ve stylu Mad Max přestavěl Mazdu MX-5. Ze skvělého sporťáku je nebojácný off-road

Polestar 1

Polestar 1 odhalen! Severský hybrid nabídne 600 koní a kvalitu Volva

McLaren F1

Svůj McLaren F1 za 20 let ani nerozbalil, teď ho prodává

Hyundai Kona

Hyundai Kona jako elektromobil? První odhady mluví hned o dvou variantách

Tesla Model 3

Kde vázne výroba Tesly Model 3? Na vině je nejspíš žalostná nepřipravenost

Ferrari 488 s výfukovým systémem za neuvěřitelných 300 tisíc

Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

Názorný test pneumatik ukázal, o kolik dokáží zlepšit čas během jednoho kola

Pneumatika byla objevem století. Zdroj nápadu měli přitom doma všichni

reklama
reklama

Doporučujeme

Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Padělá se vše, dokonce i náhradní díly. A firmám dochází trpělivost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

  2. Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

  3. Jen to majitel zkouší nebo má jeho BMW skutečně takovou hodnotu? Za 32 let není ani zajeté

  4. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  5. Není kolo jako kolo, na tom od BMW se totiž ani nezapotíte

  6. TEST: Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4. Skvělý vůz, prodej bude ale redukovat cena

reklama

Zprávy odjinud