DISKUZE K ČLÁNKU

Škoda 110 R, české Porsche východu

Nízká váha, aerodynamická karoserie, motor umístěný vzadu a hnaná zadní kola. Stejný recept jak pro Porsche 911, tak pro Škodu 110 R. Zatímco Porsche slavilo úspěchy na straně za našimi západními hranicemi, Rko představovalo jeho ekvivalent ve východním bloku. A lidé si ho zamilovali.

 zpět na článek přehled všech diskuzí
Diskuze u tohoto článku již byla uzavřena. Využijte k diskuzím naše další články.

Nejlepší názory

» cyklista (Hlasoval 1 člověk) 21.04.2017 12:35
Zase propaganda. Nikdy to nebylo auto dostupné… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • cyklista

    cyklista

    109.81.208.XXX
    Zase propaganda.
    Nikdy to nebylo auto dostupné lidem na východě, ani cenou, ani množstvím. Vyrobilo se 57000 kusů za deset let (dneska je to cca dvouměsíční výroba škodovky), většina na vývoz, protože normální stovky byly na západě neprodejné a režim devizy potřeboval...
    Ekvivalent Porsche ? Jedině ve smyslu neschopnosti bolševického režimu. Výkon nějakých 50 koní (čtvrtina Porsche), socialistická kvalita výroby, jízdní vlastnosti mizerné, možnost nějakých individuálních úprav prakticky nulová.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Nahlásit
    • mida

      mida

      178.209.141.XXX
      Máš pravdu, ale když se na to podíváš optikou možností té doby, tak už jen vznik a existence takového vozu byla ohromným úspěchem. Natož jeho sériová produkce. Já naopak před těmi, kteří se zasloužili o vznik a pozdější produkci tohoto vozu, smekám.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Nahlásit
  • Jan Č.

    Jan Č.

    89.233.168.XXX
    citace : Rko bylo dostupné i pracujícímu lidu napříč východním blokem.
    Autora článku si dovolím hodně zkorigovat... Škoda 110R nebyla určena pracujícímu lidu, a ani cenově nebyla dostupná pro běžné smrtelníky. Krom toho valná část produkce směřovala na zahraniční (rozuměj v té době KS) trhy, takže "východní blok" si o "Škorše" (tak se tehdy Škodě 110R Coupé přezdívalo) mohl nechat jen zdát.
    Věčná škoda, že takovéto nesmyslné a rychlokvašné články jen plevelí net... Že by podle hesla "rychle a zběsile" ?

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Nahlásit
    • mida

      mida

      84.42.202.XXX
      Tak ti nějak Honzo nevím, zda je zrovna toto rychlokvasný článek určený k zaplevelení webu. Ostatně nikdo tě nenutí jej číst. Myslím si, že autor pár větami celkem vystihl život "eRka" a poznámka o tom, že to byl sen běžného smrtelníka je celkem pravdivá. Můj spolužák si dokonce ještě pár měsíců před maturitou, dva týdny po té, co udělal řidičák, tento sen zhmotnil. "eRko" bylo samozřejmě ojeté, ale v celkem slušném stavu, já jsem to auto podroboval prvním běžným servisním zásahům tak, aby mohlo dále bez problémů sloužit.A sloužilo... 11

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Nahlásit
      • Jan Č.

        Jan Č.

        89.233.168.XXX
        Děkuji za mínus ! A navíc jsem ještě raději, že podobný komentář napsal i další čtenář. Autor nevystihl ani náhodou život eRka. Ten byl zcela jiný, eRko bylo nechtěný produkt ...
        Ale to nemá cenu dál psát, podobných rychločlánků je na webu už tolik ... Snad jen tak na okraj ... v rodině a kolem sebe jsem měl několik lidí, kteří v tehdejší AZNP pracovali ... takže - sice velmi maličko - o tom z doslechu něco vím.

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Nahlásit
        • mida

          mida

          84.42.202.XXX
          Ty z doslechu, já z praxe? Také jsem v tehdejší AZNP zanechal svou stopu, ale ta není zprostředkovaná, ale přímo moje. No nic...

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Nahlásit
          • Jan Č.

            Jan Č.

            89.233.168.XXX
            Tak snad na úplný konec ... Pokud jste v AZNP dělal, tak byste mohl popsat co stálo za vznikem Škody 110R, a pro zpestření byste mohl doložit čísly počty vozů určených pro prodej (a prodaných) v zemích KS a v zemích soc. tábora.
            A klidně přidejte něco - třeba o práci designéra pana Čecha, a o jednom z předchůdců eRka - Š 992...
            Rozhodně to bude poutavější čtení než původní článek, který letem-světem tu a tam něco zmíní. Nic pořádně, všchno jen povrchně.
            Peace.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Nahlásit
            • mida

              mida

              178.209.141.XXX
              Máš na mysli příběh o záchraně Kvasin? Tamní fabrice byla s
              náběhem výroby modelu 990 (Š1000MB/1100MB) direktivně určena role pomocného závodu produkujícího náhradní komponenty již nevyráběných modelů (hlavně karosářské díly na Spartak, Octavia, Felicia, STW...), ale s tím se místní vedení v čele s p. Chamrátem a Bělíkem nehodlalo smířit. Po vzoru vyvzdorované, na koleně postavené a nakonec obchodně velmi úspěšné Felicie začali vyvíjet nový, sportovně laděný vůz, jehož konstrukční základ byl převzat z tehdy vyráběného modelu 990 a jeho dalších derivátů. Pro tento další vzdorovývoj se jim podařilo přemluvit i dalšího "šikovného" technika p. Kubce a takto ve třech začali společně pracovat na vývoji zcela nového vozu. Poučeni z nezdarů oficiálního vývojového prototypu 991, který se měl stát nástupcem úspěšného modelu 994 se rozhodli pro stavbu dvoudveřové karoserie s pevnou, ale splývavou střechou. Tento svůj výtvor v měřítku 1:10 představili na podnikovém ředitelství v Boleslavi. Tam se to kupodivu hned napoprvé hodně líbilo a tamnější šéfové se začali zasazovat o to, aby se z Kvasin nestala zamýšlená výrobna náhradních dílů, ale aby se tam zachovala stávající výroba celých vozů. Koncem listopadu 1967 byl oficiálně schválen vývoj, projekt dostal oficiální název Š 1000MB Coupé a byl mu přidělen modelový kód 718K. První funkční prototyp byl dokončen v březnu 1968. Největší problémy se ale u eRka ukázaly v rovině politické - přišel srpen 68 a následovaly čistky a kádrování zrovna v době, kdy se připravovala sériová výroba a s ní nutné investice jak do rozšíření továrny v Kvasinách, tak i do jejího nutného vybavení. K tomu se přidávaly v podobném duchu další problémy u různých subdodavatelů (nebyly bezp. pásy, rámečky na budíky, interiérová světýlka a stovky dalších drobností, čímž trpěla sériová výroba, potažmo kvalita vyrobených vozů. Plánovaná kapacita výroby byla stanovena na 40 - 50 tis. vozů ročně, ale v prvních letech se stěží dařilo vyrobit několik tisíc ks. Produkce: 1970 (180 ks), 1971 (2977 ks), 1972 (5080 ks)... nejvíce eRek vyjelo z bran továrny v roce 1974 - závratných 7566 ks. Celková produkce mezi lety 1970 - 1980 činila 57000 vozů, což bylo lehce nad původně plánovanou "roční" produkcí. Na export šlo cca 90% produkce (samozřejmě vesměs na západ od našich hranic) - automobily byly v té době celkem zajímavým zdrojem deviz pro tehdejší národní hospodářství. Kdo chtěl v tehdejším Československu koupit eRko jako nové, musel do Tuzexu. Jinde se, až na ojedinělé výjimky, sehnat nedalo. Stačí?
              Mimochodem model 992 nebyl žádný předchůdce eRka, ale byl to tovární projekt formulového vozu dle tehdejší technických předpisů kategorie F3. Později byl označován jako Škoda 992 Junior (někdy se používal i zjednodušený název Škoda Junior) a tento model v podstatě položil základ pro pozdější kategorii značkové formule Škoda.
              Osobně si myslím, že autor ten článek zamýšlel úplně jinak a za jeho původním hodnocením si stojím. Pokud máme jako čtenáři tohoto webu zájem o nějaké odbornější články, můžeme to vyjádřit i kultivovaně a ne formou urážek a štiplavých poznámek na adresu autora. Poptávka tvoří nabídku 03

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Nahlásit
              • mida

                mida

                178.209.141.XXX
                Ještě malou vsuvku, resp. opravu. První modelové označení eRka bylo 717K. O 3/4 roku později dostal druhý prototyp silnější motor se dvěma karburátory a až tomu byl přidělený kód 718K, pod kterým to potom šlo do výroby.
                A ty bys Honzo zase pro změnu mohl uvést, proč byl vývojový model s kódovým označením 991 neúspěšný a do výroby se nedostal. Není to zas tak složité, stačí na to selský rozum a malá znalost historie. Nápověda od rodiny povolena 03

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Nahlásit

Aktuálně

Ilustrační foto

Dopravních kolon přibývá, minulý rok měřily jen v Německu cca 1,4 milionu km

Trápí vás zápach v interiér vozu? Poradíme vám, jak se ho rychle zbavit

Páchne vám interiér auta a nevíte, jak se zápachu zbavit?

Rolls-Royce Hyperion

Zakázkový Rolls-Royce už roky nikdo nechce a nikdo neví proč

Lamborghini Concept S

Extrémní Lamborghinni Concept S je naprostý unikát, automobilka vyrobila pouze jeden kus

Subaru Impreza WRX STI Type RA NBR Special

Znáte nejrychlejší sedan na Nürburgringu? Seznamte se, Subaru Impreza WRX STI Type RA

Lexus LFA

Tenhle ojetý Lexus stojí takřka dvojnásobek nového, důvod vás však překvapí

BMW i3

BMW i3 dostane větší baterie, od příštího roku nabídne až o 60% větší dojezd

reklama
reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama