SUV značky Škoda z roku 1966? Jmenovalo se Trekka

AutoRoad.cz, 24. dubna 2017, 07:09 Google+

Předchůdce vozů SUV značky Škoda slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel Škoda Trekka. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Trekka, K provozu mimo zpevněné komunikace předurčovaly vůz Trekka nízká hmotnost, světlá výška 190 mm, krátký rozvor a volitelná uzávěrka diferenciálu.

Škoda Trekka, K provozu mimo zpevněné komunikace předurčovaly vůz Trekka nízká hmotnost, světlá výška 190 mm, krátký rozvor a volitelná uzávěrka diferenciálu. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

„Škoda se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: Trekka, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“

Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety.

Importérem vozů značky Škoda, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.

V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu Škoda Octavia, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu Trekka patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku.

Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.

img-responsive

Škoda Trekka, Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. | foto: Škoda Auto

 Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda Trekka, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.

V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce těchto terénních vozů, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila československá automobilka i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

České vozy se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.

Google+ Vytisknout

Diskuze: SUV značky Škoda z roku 1966? Jmenovalo se Trekka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rolls-Royce Hyperion

Zakázkový Rolls-Royce už roky nikdo nechce a nikdo neví proč

Lamborghini Concept S

Extrémní Lamborghinni Concept S je naprostý unikát, automobilka vyrobila pouze jeden kus

Subaru Impreza WRX STI Type RA NBR Special

Znáte nejrychlejší sedan na Nürburgringu? Seznamte se, Subaru Impreza WRX STI Type RA

Lexus LFA

Tenhle ojetý Lexus stojí takřka dvojnásobek nového, důvod vás však překvapí

BMW i3

BMW i3 dostane větší baterie, od příštího roku nabídne až o 60% větší dojezd

Lotus Evora GT430

Nová Evora GT430: Ten nejrychlejší silniční vůz, co kdy Lotus stvořil

Ferrari Concept P3 Scuderia Baldini

Ferrari P3 - italská odpověď na Aston Martin Valkyrie

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Yeti Cabrio nebo Yeti II mohla o několik let předběhnout otevřený Evoque.

Škoda mohla předběhnout Range Rover. Otevřený Yeti ale zůstal jen nesplněným…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4: Je skutečně tak dobrý, jak se povídá?

  2. Dioss Rebel: Český sporťák, který skončil v zapomnění

  3. Vnite Pt: Sovětské Taxi předběhlo dobu o desítky let

  4. "Pravá Eleanor". Jedinečný Ford Shelby GT500 nemá s filmem nic společného

  5. Jak přežít srážku s autem? Kaskadérka se podělila o základní rady

  6. Růžové Lamborghini nikdo nechce, je to však unikátní vůz

reklama

Zprávy odjinud