Předchůdce dnešních SUV z roku 1966? Podívejte se na Škodu Trekka

ar1, 2. prosince 2016, 12:45 Google+

Předchůdce vozů SUV značky Škoda slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel Škoda Trekka. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Předchůdce dnešních SUV z roku 1966? Podívejte se na Škodu Trekka - anotačné foto

Škoda Trekka, K provozu mimo zpevněné komunikace předurčovaly vůz Trekka nízká hmotnost, světlá výška 190 mm, krátký rozvor a volitelná uzávěrka diferenciálu. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

„Škoda se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: Trekka, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“

Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety.

Importérem vozů značky Škoda, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.

V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu Škoda Octavia, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu Trekka patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku.

Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.

img-responsive

Škoda Trekka, Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. | foto: Škoda Auto

 Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda Trekka, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.

V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce těchto terénních vozů, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila československá automobilka i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

České vozy se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Předchůdce dnešních SUV z roku 1966? Podívejte se na Škodu Trekka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Aktivní ochrana chodců? Reflexní prvky. Povinnost, která může zachránit život - anotačno foto

Aktivní ochrana chodců? Reflexní prvky. Povinnost, která může zachránit život

Kaipan 16 je český sporťák? Myšlenka vychází z Lotusu - anotačno foto

Kaipan 16 je český sporťák? Myšlenka vychází z Lotusu

Škoda Citigo nebyla první. S městem chtěl bojovat i model Ahoj! - anotačno foto

Škoda Citigo nebyla první. S městem chtěl bojovat i model Ahoj!

Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu - anotačno foto

Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu

Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6 - anotačno foto

Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6

Alfa Romeo 164 - Italská kráska s mnoha přednostmi - anotačno foto

Alfa Romeo 164 - Italská kráska s mnoha přednostmi

Legendární Lada Niva přišla o svého otce - anotačno foto

Legendární Lada Niva přišla o svého otce

reklama
reklama

Doporučujeme

Toyota Setsuna - Vrací se dřevo do módy?

Toyota Setsuna - Vrací se dřevo do módy?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Můžete na letních pneumatikách jezdit po dálnici už v březnu?

  2. Jak fungují antiradary? Tohle říká legislativa

  3. Automobilový průmysl v KLDR? Fiat, Karosa i Číňané

  4. Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu

  5. Poškození laku? Zbavte se ho snadno a rychle!

  6. Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6

reklama