EXKLUZIVNĚ! Navštívili jsme depozitář Citroënu, skrývá neuvěřitelné poklady + FOTO

Jan Matoušek, 10. října 2016, 19:37 Google+

Conservatoire Citroën navštíví ročně maximálně několik stovek lidí. Jedná se o depozitář francouzského výrobce, který byl ještě nedávno přístupný jen vyvoleným, dnes se do něj ale možná dostanete i Vy. Ptáte se, proč ty tajnosti? Ve velké hale se totiž ukrývají koncepty a historické vozy s dvojitým šípem ve znaku nevyčíslitelné hodnoty. Abychom Vám atmosféru tohoto místa přiblížili, vydali jsme se tam na exkurzi. A věřte, stojí to za to!

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 15.10. 14:13) Napište svůj názor
EXKLUZIVNĚ! Navštívili jsme depozitář Citroënu, skrývá neuvěřitelné poklady + FOTO - anotačné foto

Pohled na Conservatoire Citroën. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Paříž, to nejsou jen Eiffelova věž, Vítězný oblouk nebo bulvár Champs Elysées. To jsou také automobily, a nejen v době konání mezinárodního autosalonu nebo výstavy Retromobile. Paříž je také továrna Citroënu v Aulnay-sous-Bois nedaleko centra francouzské metropole. Právě tam se vedle výrobních hal a neskutečně velkého parkoviště nachází také místo, říkající si Conservatoire Citroën. Na první pohled nenápadné označení skrývá depozitář značky o rozloze 6500 m2 s téměř čtyřmi stovkami automobilů, sériových nebo koncepčních. Najdete tady prakticky všechno od Typu A až po dva roky starý koncept C4 Cactus Aventure. Mezi tím samozřejmě nechybí množství modelů DS, SM, Visa, 2CV a dalších.

img-responsive

Uvnitř depozitáře se ukrývají přes tři stovky automobilů. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Když do haly, která kdysi bývala veřejnosti nepřístupná a i dnes se do ní dostane údajně jen několik stovek osob ročně, vstoupíte, dýchne na Vás „vůně“ benzínu a dalších, pro automobil nutných, kapalin. I ty nejfuturističtější koncepty mají ve svých útrobách nějaký typ pohonu a většinou se mohou minimální rychlostí pohybovat. Automobily jsou zde naskládány do několika řad a dalo by se říct, že jdou tak nějak podle roku výroby, případně příslušnosti k jedné modelové řadě. „Samostatnou“ sekci mají vozy závodní a koncepty z let nedávno minulých. Z rané éry automobilky nechybí Type A, několik verzí řady B2, předválečné modely C4 a C6 nebo nejrůznější varianty řady Traction. Především limuzína Avant z poloviny padesátých let vypadá i dnes zatraceně stylově. To už zrak ale uvízne na prototypech modelu 2CV ještě z válečného období. Vyrobeno bylo v roce 1939 250 automobilů, jenomže kvůli druhé světové válce a okupaci Francie Němci byla auta až na jedno sešrotována. Právě tento jeden kus stojí ve zrenovovaném stavu hrdě naproti zmíněného Traction Avantu. V devadesátých letech se kdesi ve stodole povedlo najít další tři prototypy ze stejné série, které dnes v depozitáři také najdete, avšak v nálezovém stavu. Jejich hodnota je i tak nevyčíslitelná.

img-responsive

Citroën 2CV v původním nálezovém stavu. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Věděli jste, že Citroën v roce 2011 vyrobil UFO? Správně, my také ne, avšak předmět ve tvaru disku mezi modely DS dokazuje, že vozidlo nebo spíše plavidlo skutečně vzniklo. Mezi Fantomasovým dopravníkem se navíc nenachází náhodou, tvary se možná nejlegendárnějším Citroënem historie dost inspirovaly. A když už je o něm řeč, sluší se zmínit, že v depozitáři uvidíte hned několik různých variací, včetně prototypu jakéhosi „lidového DS“ se jménem C60. Následuje dlouhá řada verzí na téma 2CV a Méhari, a to i s jedním z vyrobených terénních vozidel FAF s technikou 2CV, jenž mělo lehce složitelnou karosérii a určeno bylo na vývoz především do afrických zemí. Tam mělo prorazit jednoduchostí a průchodností terénem. Jedena z přítomných „kachen“ podnikla cestu kolem Evropy nesla podpisy mnoha lidí, mezi nimi byla rovněž vlajka i jméno tehdejšího Československa. Největší bizarností je prototyp luxusní 2CV Pop s maskou z typu Traction. Další část historie znamená řada CX, zastoupená například velkým kombíkem nebo limuzínou GTi. Ještě více fascinující je nicméně koncept Eole z roku 1986. Jde o kombi na základě CX, avšak s designem kompletně navrženým počítačem. Díky tomu je součinitel odporu vzduchu jen cx = 0,17 a zakrytována jsou i přední a zadní kola. Nádherně i po letech vypadají vozy s označením SM, na nichž spolupracovali Francouzi s Maserati.

img-responsive

Citroën Eole je revoluční koncept z konce 80. let. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Novější částí historie jsou i o něco lidovější automobily AX, BX a ZX. První jmenovaný dokonce vznikl i jako kabriolet s nízkým čelním oknem a známým označením Xanthia. Vedle dvou plnohodnotných míst má údajně vzadu ještě dvě nouzové sedačky. Hned vedle stál model Tiara, vyráběný v licenci Protonem pro malajský trh. BX zastupuje několik verzí, včetně sportovní a především homologačního speciálu 4TC pro skupinu B. Těch vzniklo jen 200. Do devadesátých let už spadá limuzína XM a rovněž i nádherně vypadající Xantia V6 Activa. Když je řeč o tomto označení, nejde nezmínit dvě červené koncepční limuzíny z konce osmdesátých a začátku devadesátých let, testující komponenty slavného podvozku Hydractive. Zpět ale k XM, které stojí v hale i v prodloužené prezidentské verzi s pancéřováním. Opakem luxusní limuzíny je Berlingo, které ale nevzniklo jen jako dodávka a z ní odvozené MPV. Historie pamatuje i koncept městské verze Berline Bulle nebo pickupu Coupé de Plage. Zajímavý kontrast vytvořil dvojitý šíp uspořádáním několika sériových modelů vedle svých konceptů. Jen těsně od sebe tak stály modely Xanae a Xsara Picasso, C3 Lumiére a C3, C3 Air a C3 Pluriel, C6 Lignage a C6 nebo C4 Volcane a C4. Zvláštní pozornost si zaslouží tři kreace Sbarra – Xsara Picasso a C1 s nahoru se otevírajícími dveřmi, respektive Calao alias otevřené Berlingo. To pak přehlédnete i monumentální prezidentské speciály na základě modelů DS, SM a DS5.

img-responsive

Citroën Activa ve svém prvním vydání. | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sportovní úspěchy automobilky připomíná zdánlivě nekonečná řada upravených vozů ZX Rally Raid, určených pro dálkové soutěže jako Paříž Dakar. Více současné jsou Xsara WRC, C4 WRC nebo C2 S1600. Jenomže nejvíce fascinujícími modely sportovní historie jsou stejně BX 4TC pro skupinu B, ZX pro šampionát ETCC a Visa v několika verzích. Okruhovou střídá závodní „by Lotus“ a jen o kousek vedle, v řadě běžných verzí, lze narazit na homologační speciál pro skupinu B. Okruhová verze hatchbacku AX je jen třešničkou na dortu, jež vyrazí dech možná více než soutěžní SM Proto Michelin, DS nebo 2CV. Zapomenout nejde ani na dálkové soutěže napříč Čínou s malým AX nebo do Moskvy s Berlingem. Na opačné straně haly je sekce věnovaná soudobým konceptům, podivný crossover Lacoste tak stojí vedle buggyny C-Airplay, MPV C-Airlounge nebo kabrioletu C5 Airscape. Také šestikolku kdysi Citroën představil, a to v roce 2007 na základech SUV C-Crosser. Ta tvoří rovněž zajímavou paralelu k polopásovému náklaďáku z minulého století. Nepřehlédnutelné jsou městský model Osmoe a především kupé Karin z roku 1980 s extrémně nízkou stavbou karosérie ve tvaru pyramidy.

Vypíchnout v textu všechny zajímavé modely je skoro nemožné, vždyť jsme opomenuly řady GS nebo Visa, koncepty traktoru a vrtulníku s rotačním motorem, autobus, vzduchem poháněnou C3, elektrické Saxo nebo Berlingo, rotační modely v čele s konceptem M35, koncepční začátky novodobého DS či dlouhověkou dodávku C15. Mnoho z těchto vozů ale najdete v bohaté galerii, která vydá za více než slova. Každý jeden vůz z Conservatoire Citroën by si totiž zasloužil vlastní článek a k některým se nepochybně ještě v budoucnu vrátíme. Vedle reálných automobilů dotváří atmosféru místa i police plná maket nebo replika továrny, nacházející se nedaleko od depozitáře. Ze střechy se dolů spouští dobové fotky a reklamy, ze zdi na jednom místě dokonce vylézá maketa DS. Zkrátka, pokud budete v Paříži, určitě zajeďte i na její předměstí do továrny Citroënu. Po předchozí domluvě se totiž dostanete na místo, z něhož nebude chtít fanoušek motorismu nebo Citroënu jen tak odejít. Tak fascinující sbírka je. Navíc se v průběhu času částečně mění, ještě loni tam byla například výstava pro Čínu vyráběných modelů Citroën a DS.

Google+ Vytisknout

Diskuze: EXKLUZIVNĚ! Navštívili jsme depozitář Citroënu, skrývá neuvěřitelné poklady + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 15.10.2016 14:13 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jak si majitelé dieselů ničí motory? Nedělejte stejné chyby - anotačno foto

Jak si majitelé dieselů ničí motory? Nedělejte stejné chyby

Hyundai poprvé ukázal fotografii nové i30 kombi - anotačno foto

Hyundai poprvé ukázal fotografii nové i30 kombi

První test letních pneumatik pro rok 2017! Které jsou nejlepší? - anotačno foto

První test letních pneumatik pro rok 2017! Které jsou nejlepší?

TEST: Citroën SpaceTourer Bussines Lounge 2.0 BlueHDI: Sexy kancelář, nebo dodávka? - anotačno foto

TEST: Citroën SpaceTourer Bussines Lounge 2.0 BlueHDI: Sexy kancelář, nebo dodávka?

Tato ojetá Octavia je dražší než vrcholný Superb. Jak je to možné? - anotačno foto

Tato ojetá Octavia je dražší než vrcholný Superb. Jak je to možné?

Zachrání vám život nebo zdraví. Jak správně nastavit opěrku hlavy v autě? - anotačno foto

Zachrání vám život nebo zdraví. Jak správně nastavit opěrku hlavy v autě?

Karbonový sen vyvolených. Otevřená Huayra je mistrovským dílem - anotačno foto

Karbonový sen vyvolených. Otevřená Huayra je mistrovským dílem

reklama
reklama

Doporučujeme

Nová Panamera se sotva začala prodávat a už jí postihla nehoda

Nová Panamera se sotva začala prodávat a už jí postihla nehoda

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Legální přetáčení tachometrů? Vyčůránci znají tento fígl

  2. Máme pro vás několik fíglů, jak ušetříte za palivo

  3. Zvládla vaše autobaterie zimu? Poradíme, jak prodloužit její život

  4. Tato ojetá Octavia je dražší než vrcholný Superb. Jak je to možné?

  5. Řídíte auto? Pak velký pozor na tyto léky

  6. Jak moc Honda přestřelila? Základní Civic bez výbavy startuje na...

reklama