O těchto M3 jste možná nikdy neslyšeli. BMW stvořilo pickup i kombi

ar6, 28. září 2016, 00:01 Google+

Historie – BMW M3 letos slaví třicáté narozeniny, všichni si pak sportovní zadokolku pamatujeme především jako kupé, případně sedan nebo kabriolet. Jako každé auto, má však i M3 ve své historii několik pozoruhodných zápisů. Teď není řeč o limitovaných verzích ale čtveřici konceptů, o které jste z velké části možná nikdy ani neslyšeli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
O těchto M3 jste možná nikdy neslyšeli. BMW stvořilo pickup i kombi - anotačné foto

Čtveřice málo známých konceptů na základech BMW M3. | foto: BMW

Sdílejte článek

BMW M3 Pickup – 1986

První vydání M3 se objevilo v roce 1986 a původně mělo vzniknout jen 5000 kusů kvůli homologaci závodního speciálu pro seriál DTM. Nakonec se díky obrovskému zájmu zákazníků počet vyrobených kusů více než ztrojnásobil a ze sportovní verze řady 3 se stal kult. Kupé nebo kabriolet měl možná jedinou nevýhodu – nehodil se na převoz žádného většího nákladu. Jenomže oddělení BMW Motosport vidělo auto jako potenciálního „rozvozce“ dílů a nářadí po areálu nedaleko Mnichova. A co udělá automobilový technik, když zrovna nějaký specifický vůz potřebuje? Ano, vyrobí si ho.

Tak se stalo, že ze skladů BMW byla vybrána běžná řada 3 s otevřenou karosérií a stala se základem pro přestavbu do praktičtějšího kabátku. Důvody pro kabriolet byly v zásadě dva – v tu dobu byl dostupný jeden v dobrém stavu, ale především kvůli absenci střechy mělo auto již od série zabudované výztuhy karosérie. Jak asi vidíte na obrázcích, proměnit kabriolet v pickup nebylo nic těžkého, stačilo odmontovat zadní sedačky, předělat víko kufru a novou ložnou plochu vyložit odolným plechem. Málem bychom také zapomněli na plátěnou odnímatelnou střechu nad dvoumístným interiérem.

Zhruba tak nějak vznikla první M3 Pickup s karosérií standardní řady 3, v útrobách navíc s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 141 kW (192 k) z italské specifikace verze 320iS. Až postupem času si pod kapotou našel cestu 2.3litrový čtyřválec o výkonu 147 kW (200 k) z M3. Myslíte si, že se jednalo o jednorázový koncept, jenž skončil v depozitáři? Nikoliv, tento pracant sloužil v továrně německého výrobce dlouhých šestadvacet let. Do důchodu „odešel“ teprve před čtyřmi lety.

BMW M3 Compact – 1996

BMW řady 3 Compact existovalo dávno před řadou 1 a mělo plnit roli konkurence například pro Audi A3 nebo Volkswagenu Golf. Z toho asi poznáte, že výhradně třídveřový hatchback měl být jakousi vstupní branou do nabídky mnichovské automobilky. Ta zároveň chtěla upoutat mladší zákazníky, proto také začala uvažovat nad Compactem s označením M3. Pro někoho možná překvapení, takové auto nakonec skutečně vzniklo. Bylo odvozeno od generace E36 a představilo se v roce 1996 při příležitosti padesátin časopisu Auto motor und sport. Asi nebude překvapením, že se mělo jednat o vstupní bránu do světa modelů BMW M.

I přes pro někoho nevzhledně useknutou zadní část je to „pravá M3“ se vším všudy. Je tu efektní bodykit karosérie, jsou tu 17palcová litá kola a jsou tu i sportovní sedačky Recaro. Vzadu nicméně najdeme čtyři koncovky výfuku sdružené po dvou a umístěné blíže středu vozu, které se začaly v sérii používat až za několik let. Pod kapotou je 3.2litrový šestiválec o výkonu 236 kW (321 k) z běžné M3, který se nicméně pere s o 150 kilogramů nižší hmotností. Celkově pouze 1339 kilo vážící hatchback dokázal na 100 km/h zrychlit za 5,3 sekundy a dosáhnout maximálně 250 km/h. Zajímavostí je zadní náprava z klasické 3 Compact, i když výrazně upravená.

BMW M3 Touring – 2000

Dostáváme se k další generaci řady 3, tentokrát té s označením E46. I ona má v repertoáru jeden po někoho až nepochopitelný model – M3 s karosérií kombi! A začne to být ještě zajímavější s prohlášením, že BMW výrobu podobného stroje skutečně zvažovalo, kvůli homologaci a nejisté ekonomické výhodnosti k ní ale nakonec nikdy nedošlo. Přitom náklady na přestavbu standardní řady 3 Touring do podoby M3 údajně vůbec nebyly vysoké. Například zadní dvojici dveří šlo celkem jednoduše přizpůsobit širším podběhům, to ostatně platí také o kompletní instalaci exteriérových i interiérových prvků modelu M3.

Ani přijatelné náklady ale nedokázaly vedení BMW přesvědčit k sériové výrobě, E46 tak byla nabízena jen jako kupé nebo kabriolet. V útrobách kombíku není nic jiného než 3.2litrový atmosférický šestiválec. Ten má 252 kW (343 k) a 365 Nm, přenášené na zadní kola. Zajímavostí tohoto nikdy nevyrobeného kombi je metalíza Chrome Shadow. Ta se právě na M3 Touring dočkala svého prvního použití, znát ji ale můžete i z jiných konceptů divize M.

BMW M3 Pickup – 2011

Říká se, že historie se v určitých cyklech opakuje, že války nebo bitvy, které lidstvo v minulosti zažilo, zažije v budoucnu znova. A historie se opakuje i u BMW. V roce 2011 se totiž objevila další M3 s karosérií pickup, opět vytvořená z kabrioletu. Stejně jako předchůdce sloužila k převozu nákladu, stala se ale i povedeným aprílovým žertíkem. Nějakou dobu před 1. dubnem probíhaly testy vozu na Nordschleife, což vyvolalo bouřlivou debatu, co vlastně BMW chystá. Co když skutečně přijede první produkční pickup značky, navíc s logem M? Mnoho významných médií se toho chytlo a BMW tuto spekulaci ještě přiživilo.

Když totiž nastal den premiéry M3 Pickup, uvedla značka v tiskové zprávě, že se jedná o čtvrtou karosářskou variantu vedle sedanu, kupé a kabrioletu. V útrobách byste našli sériový atmosférický osmiválec o výkonu 309 kW (420 k), korba obložená plechem unesla maximálně 450 kilogramů. Zajímavostí byla oproti kupé hmotnost nižší o 50 kilogramů, nad předními sedačkami umístěná pevná střecha s hmotností 20 kilogramů je navíc plně odnímatelná. I toto se objevilo v tiskové zprávě, že jde o vtip bylo zmíněno až na jejím úplném konci. Na rozdíl od předchůdce pak tento pickup může i na běžné komunikace.

Google+ Vytisknout

Diskuze: O těchto M3 jste možná nikdy neslyšeli. BMW stvořilo pickup i kombi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lamborghini za cenu poledního oběda? Má to jen jeden malý háček - anotačno foto

Lamborghini za cenu poledního oběda? Má to jen jeden malý háček

Nissan GT-R Track Edition 2017; úžasný zvenku, uvnitř i "pod kůží" - anotačno foto

Nissan GT-R Track Edition 2017; úžasný zvenku, uvnitř i "pod kůží"

Adaptabilní pneumatika uvažuje společně s vámi - anotačno foto

Adaptabilní pneumatika uvažuje společně s vámi

Konec po 16 letech! SsangYong Rexton dostal nástupce, vyšlápne si i na Kodiaq - anotačno foto

Konec po 16 letech! SsangYong Rexton dostal nástupce, vyšlápne si i na Kodiaq

Dotykové navigace jsou nebezpečné. Čtěte důvody - anotačno foto

Dotykové navigace jsou nebezpečné. Čtěte důvody

Nafťák parkuje v Londýně o 50% dráž než benzín. Jak je to možné? - anotačno foto

Nafťák parkuje v Londýně o 50% dráž než benzín. Jak je to možné?

Chcete nový Koenigsegg? Čekací doba je nejméně 4 roky! - anotačno foto

Chcete nový Koenigsegg? Čekací doba je nejméně 4 roky!

reklama
reklama

Doporučujeme

Adaptabilní pneumatika uvažuje společně s vámi

Adaptabilní pneumatika uvažuje společně s vámi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak fungují antiradary? Tohle říká legislativa

  2. Automobilový průmysl v KLDR? Fiat, Karosa i Číňané

  3. Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu

  4. Poškození laku? Zbavte se ho snadno a rychle!

  5. Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6

  6. 36 let antiblokovacího brzdového systému ABS. Dnes? Nejvýznamnější standardní prvek každého auta

reklama