O těchto M3 jste možná nikdy neslyšeli. BMW stvořilo pickup i kombi

AutoRoad.cz, 4. května 2017, 07:04 Google+

Historie – BMW M3 letos slaví třicáté narozeniny, všichni si pak sportovní zadokolku pamatujeme především jako kupé, případně sedan nebo kabriolet. Jako každé auto, má však i M3 ve své historii několik pozoruhodných zápisů. Teď není řeč o limitovaných verzích ale čtveřici konceptů, o které jste z velké části možná nikdy ani neslyšeli.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.05. 12:48) Napište svůj názor
Čtveřice málo známých konceptů na základech BMW M3.

Čtveřice málo známých konceptů na základech BMW M3. | foto: BMW

Sdílejte článek

BMW M3 Pickup – 1986

První vydání M3 se objevilo v roce 1986 a původně mělo vzniknout jen 5000 kusů kvůli homologaci závodního speciálu pro seriál DTM. Nakonec se díky obrovskému zájmu zákazníků počet vyrobených kusů více než ztrojnásobil a ze sportovní verze řady 3 se stal kult. Kupé nebo kabriolet měl možná jedinou nevýhodu – nehodil se na převoz žádného většího nákladu. Jenomže oddělení BMW Motosport vidělo auto jako potenciálního „rozvozce“ dílů a nářadí po areálu nedaleko Mnichova. A co udělá automobilový technik, když zrovna nějaký specifický vůz potřebuje? Ano, vyrobí si ho.

Tak se stalo, že ze skladů BMW byla vybrána běžná řada 3 s otevřenou karosérií a stala se základem pro přestavbu do praktičtějšího kabátku. Důvody pro kabriolet byly v zásadě dva – v tu dobu byl dostupný jeden v dobrém stavu, ale především kvůli absenci střechy mělo auto již od série zabudované výztuhy karosérie. Jak asi vidíte na obrázcích, proměnit kabriolet v pickup nebylo nic těžkého, stačilo odmontovat zadní sedačky, předělat víko kufru a novou ložnou plochu vyložit odolným plechem. Málem bychom také zapomněli na plátěnou odnímatelnou střechu nad dvoumístným interiérem.

Zhruba tak nějak vznikla první M3 Pickup s karosérií standardní řady 3, v útrobách navíc s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 141 kW (192 k) z italské specifikace verze 320iS. Až postupem času si pod kapotou našel cestu 2.3litrový čtyřválec o výkonu 147 kW (200 k) z M3. Myslíte si, že se jednalo o jednorázový koncept, jenž skončil v depozitáři? Nikoliv, tento pracant sloužil v továrně německého výrobce dlouhých šestadvacet let. Do důchodu „odešel“ teprve před čtyřmi lety.

BMW M3 Compact – 1996

BMW řady 3 Compact existovalo dávno před řadou 1 a mělo plnit roli konkurence například pro Audi A3 nebo Volkswagenu Golf. Z toho asi poznáte, že výhradně třídveřový hatchback měl být jakousi vstupní branou do nabídky mnichovské automobilky. Ta zároveň chtěla upoutat mladší zákazníky, proto také začala uvažovat nad Compactem s označením M3. Pro někoho možná překvapení, takové auto nakonec skutečně vzniklo. Bylo odvozeno od generace E36 a představilo se v roce 1996 při příležitosti padesátin časopisu Auto motor und sport. Asi nebude překvapením, že se mělo jednat o vstupní bránu do světa modelů BMW M.

I přes pro někoho nevzhledně useknutou zadní část je to „pravá M3“ se vším všudy. Je tu efektní bodykit karosérie, jsou tu 17palcová litá kola a jsou tu i sportovní sedačky Recaro. Vzadu nicméně najdeme čtyři koncovky výfuku sdružené po dvou a umístěné blíže středu vozu, které se začaly v sérii používat až za několik let. Pod kapotou je 3.2litrový šestiválec o výkonu 236 kW (321 k) z běžné M3, který se nicméně pere s o 150 kilogramů nižší hmotností. Celkově pouze 1339 kilo vážící hatchback dokázal na 100 km/h zrychlit za 5,3 sekundy a dosáhnout maximálně 250 km/h. Zajímavostí je zadní náprava z klasické 3 Compact, i když výrazně upravená.

BMW M3 Touring – 2000

Dostáváme se k další generaci řady 3, tentokrát té s označením E46. I ona má v repertoáru jeden po někoho až nepochopitelný model – M3 s karosérií kombi! A začne to být ještě zajímavější s prohlášením, že BMW výrobu podobného stroje skutečně zvažovalo, kvůli homologaci a nejisté ekonomické výhodnosti k ní ale nakonec nikdy nedošlo. Přitom náklady na přestavbu standardní řady 3 Touring do podoby M3 údajně vůbec nebyly vysoké. Například zadní dvojici dveří šlo celkem jednoduše přizpůsobit širším podběhům, to ostatně platí také o kompletní instalaci exteriérových i interiérových prvků modelu M3.

Ani přijatelné náklady ale nedokázaly vedení BMW přesvědčit k sériové výrobě, E46 tak byla nabízena jen jako kupé nebo kabriolet. V útrobách kombíku není nic jiného než 3.2litrový atmosférický šestiválec. Ten má 252 kW (343 k) a 365 Nm, přenášené na zadní kola. Zajímavostí tohoto nikdy nevyrobeného kombi je metalíza Chrome Shadow. Ta se právě na M3 Touring dočkala svého prvního použití, znát ji ale můžete i z jiných konceptů divize M.

BMW M3 Pickup – 2011

Říká se, že historie se v určitých cyklech opakuje, že války nebo bitvy, které lidstvo v minulosti zažilo, zažije v budoucnu znova. A historie se opakuje i u BMW. V roce 2011 se totiž objevila další M3 s karosérií pickup, opět vytvořená z kabrioletu. Stejně jako předchůdce sloužila k převozu nákladu, stala se ale i povedeným aprílovým žertíkem. Nějakou dobu před 1. dubnem probíhaly testy vozu na Nordschleife, což vyvolalo bouřlivou debatu, co vlastně BMW chystá. Co když skutečně přijede první produkční pickup značky, navíc s logem M? Mnoho významných médií se toho chytlo a BMW tuto spekulaci ještě přiživilo.

Když totiž nastal den premiéry M3 Pickup, uvedla značka v tiskové zprávě, že se jedná o čtvrtou karosářskou variantu vedle sedanu, kupé a kabrioletu. V útrobách byste našli sériový atmosférický osmiválec o výkonu 309 kW (420 k), korba obložená plechem unesla maximálně 450 kilogramů. Zajímavostí byla oproti kupé hmotnost nižší o 50 kilogramů, nad předními sedačkami umístěná pevná střecha s hmotností 20 kilogramů je navíc plně odnímatelná. I toto se objevilo v tiskové zprávě, že jde o vtip bylo zmíněno až na jejím úplném konci. Na rozdíl od předchůdce pak tento pickup může i na běžné komunikace.

Google+ Vytisknout

Diskuze: O těchto M3 jste možná nikdy neslyšeli. BMW stvořilo pickup i kombi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.05.2017 12:48 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rychle a Zběsile: Fate of the Furious

Přijde Rychle a Zběsile o další hvězdu? Michelle Rodriguez hrozí odchodem

Seat Leon Cupra

Seat pracuje na sportovních elektromobilech. Ponesou označení Cupra

Studie Tesla Roadster Y

Tesla Roadster Y - Elektrická hračka pro velký kluky

Hoba I

Velorex jako král laminátu? Hadráky Hoba vznikaly v garáži šikovného kutila

Škoda Kodiaq

V zahraničí se opět píše o Škodě. Větší chválu na českou značku nenajdete

Škoda Citigo Monte Carlo

Nová česká škodovka je tady: Citigo přichází s modernizací a dalšími vymoženostmi

Ilustrační foto

Zavirované automobily jsou otázkou času, tvrdí experti. Zloděje aut brzy vystřídají hackeři

reklama
reklama

Doporučujeme

Jaká barva vládne automobilovému trhu v roce 2016?

Jaká barva auta je v Česku nejpopulárnější?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

  2. 7 let za volantem Ferrari? Šílený balík peněz, který majitel platil za běžný provoz

  3. Škodovka má nový problém. Zákazníci nestojí o nejlevnější vozy

  4. Poškození laku nemusí znamenat nákladnou návštěvu lakovny. Opravíte ho i sami

  5. Tesla se s výrobou nemazlila. Udělala pedály z plastu, lidem se lámou pod nohama

  6. Srovnání motorových olejů: Ty laciné vám mohou zničit motor

reklama