Vypadá divně? Ale budete ho chtít! První géčko od AMG je něco jako GLS minulosti

AutoRoad.cz, 16. června 2017, 07:04 Google+

Známí neznámí – Mercedes má dnes v nabídce hned tři velká a luxusní SUV, která se navíc dají koupit i v provedení AMG. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ale nikdo pojem luxusní SUV neznal, přesto poptávka po komfortním stroji, co projede vším a s co nejvyšší rychlostí existovala. Trojcípá hvězda se ji rozhodla uspokojit, jiný terénní vůz než legendární Geländewagen však tehdy v nabídce neměla.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz AMG 280 GE 5.6 Sport je prvním géčkem od AMG.

Mercedes-Benz AMG 280 GE 5.6 Sport je prvním géčkem od AMG. | foto: Mercedes-AMG

Sdílejte článek

Mercedes-Benz G či G-Wagen a později třída G, což je všechno odvozeno od označení Geländewagen (v překladu terénní vůz), se poprvé představil začátkem roku 1979. Na podvozku se žebřinovým rámem vznikaly tří- nebo pětidveřová provedení, z nichž byl dále odvozen například kabriolet, pickup nebo dodávka. Vůz s kódovým označením W460 byl původně čistě pracovním nástrojem pro použití v nejtěžším terénu, náznaky luxusních prvků se do velkosériové výroby přenesly až s řadou W463, u níž také v roce 1998 spatřilo světlo světa první „géčko“ v provedení AMG. To se v nabídce drží dodnes a i když je jasně nejdražší, svým podivným způsobem je neskutečně fascinující. Dát totiž do naprosto neaerodynamického off-roadu dvakrát přeplňovaný osmi- nebo dvanáctiválec vyžaduje pořádnou dávku odvahy.

img-responsive

Takto vypadala sériová 280 GE z roku 1979. | foto: Mercedes-Benz

Zpátky ale do roku 1979, kdy byl G-Wagen pouze čistě pracovním nástrojem, někteří zákazníci Mercedesu ale chtěli přesně takové auto, jen v luxusnějším a rychlejším provedení. Tato poptávka tak dala vzniknout vůbec první verzi tohoto off-roadu s přídomkem AMG, skutečně téměř dvacet let před tou oficiální. Na vyladění stroje si ve Stuttgartu dali záležet, původní model 280 GE byste v něm tak hledali marně. Oproti standardnímu Geländewagenu dostal model s oficiálním označením AMG 280 GE 5.6 Sport celokožený interiér ve výrazné červené barvě, na krabicovitou karosérii off-roadu pak byla naroubována přední část tehdejší třídy S. Zahnuta byla nejen maska, navíc nalakovaná do zlaté barvy, ale také světlomety. Přepracovaný nárazník potom ozdobil naviják, to kdyby snad budoucí majitel někde zapadl. Celé to vypadalo neskutečně opulentně, tím spíš s novými koly, bočními nášlapy, přídavnou světelnou rampou a hodně excentrickým lakováním.

To nejzásadnější byste ale našli pod kapotou, kam se nastěhoval 5.6litrový osmiválec původem rovněž z třídy S (proto i ta přední část). Přesný výkon nebo dynamické parametry Mercedes nezveřejnil, v limuzíně ale tehdy stejná jednotka produkovala 200 kW (272 k) nebo 220 kW (300 k), respektive 178 kW (242 k) ve verzi s katalyzátorem. Oproti dnešním až 463 kW (630 k) provedení AMG G 65 je to sice hodně malé číslo, původní provedení 280 GE však mělo 2.8litrový šestiválec s výkonem 115 kW (156 k), respektive 110 kW (150 k) s katalyzátorem. A to už nějaký pokrok je. Nikde navíc není psáno, že si inženýři z Affalterbachu s osmiválcem ještě dále nepohráli a nedostali z něj trochu více síly. Oficiálně rovněž nevíme, komu byl vůz, jímž se Mercedes-AMG pochlubil na sociálních sítích, určen.

Provedení AMG 280 GE 5.6 Sport nicméně nezůstalo osamoceno. Podle dostupných informací mělo být v osmdesátých letech takto přestavěno nejméně pět 280 GE, do nichž byly zabudovány osmiválce o objemu 5.0 nebo 5.6 litru. Celá pětice se mírně odlišovala vnějším designem, pravděpodobně žádný další již nedostal přední masku z třídy S. Světla stejného modelu se však podle fotek na minimálně jeden další G-Wagen dostala. Vzniknout měla tři auta s levostranným a dvě s pravostranným řízením, tato dvojice pak měla být určena pro dubajského emíra Muhammada Al Maktúma. Ten je nynějším premiérem a viceprezidentem Spojených arabských emirátů a obě „géčka“ využíval k tahání přívěsů s koňmi. Sám je totiž aktivní závodník a také chovatel plnokrevníků. Nejméně jedno auto s levostranným řízením skončilo v rukách švýcarského designéra Luigi Colaniho, který jej přetvořil k obrazu svému. Nejedná se však o potvrzené informace. Ale i kdyby vznikl jen ten jeden kus ze sociálních sítí Mercedesu, jde minimálně o pozoruhodné dílo dnes nejspíše nevyčíslitelné hodnoty. Díky křížení třídy G se třídou S jde navíc tak tak trochu o prapředka dnešního GLS. Občas se v archivech značek skrývá nejedno překvapení...

Vytisknout

Diskuze: Vypadá divně? Ale budete ho chtít! První géčko od AMG je něco jako GLS minulosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Kompaktní hatchbacky ve svých nejlevnějších variantách.

Rapid drtí konkurenci! Proč je Škoda mezi 15 konkurenty nejvýhodnější?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud