Automobilový průmysl v KLDR? Fiat, Karosa i Číňané

AutoRoad.cz, 16. března 2017, 07:39 Google+

Když se řekne Korejská lidově demokratická republika, není automobilový průmysl asi tím prvním, co se Vám vybaví. Přesto má autoritářský režim pod vedením Kin Čong-una v současnosti minimálně čtyři automobilky, vyrábějící osobní auta, lehké i těžké nákladní vozy nebo autobusy. Roční produkce je ale vzhledem k asi čtyřiadvaceti milionové populaci téměř zanedbatelná.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pyeonghwa Motors Hwiparam I je asi nejznámější severokorejský vůz.

Pyeonghwa Motors Hwiparam I je asi nejznámější severokorejský vůz. | foto: Pyeonghwa Motors

Sdílejte článek

Na formování automobilového průmyslu v KLDR měl zásadní vliv Sovětský svaz. Ten pomáhal během padesátých let minulého století nejen se stavbou výrobních prostor, ale zároveň poskytl licence nákladních GAZů 51 a 63 nebo osobního GAZu M20 Poběda. První tamní automobilka nesla jméno Sungri a po osmnácti letech produkce jí v roce 1968 převzala značka Pyongsang. Právě pod ní vznikal třeba licenční GAZ 69. V osmdesátých letech bylo do Severní Koreji importováno několik Mercedesů 190E, které byly okopírovány a později vyráběny jako Kaengsaeng 88. Kromě osobních a nákladních aut najdeme v severokorejském vozovém parku také několik autobusů a trolejbusů, velkou část z nich vyrobila továrna Pyongyang Trolleybus Works, respektive Chongjin Bus Works. Několik modelů vychází z československé Karosy a maďarského Ikarusu. Podle nepotvrzených informací dokonce dodnes brázdí ulice Pchjongjangu originální Škoda 706 RTO.

Patrně nejznámějším severokorejským výrobcem automobilů je nicméně Pyeonghwa Motors, založený v roce 1999 jako joint-venture mezi jihokorejskou Církví sjednocení a korporací Ryonbong General. Ta je kontrolována vládou KLDR. Zakladatelem automobilky byl katolík a antikomunista Son-mjong Mun, podle nějž měla Pyeonghwa Motors fungovat jako symbol míru (tak zní oficiální překlad názvu značky) mezi severokorejským a jihokorejským lidem.

Byznys je nicméně byznys, a i když byla Pyeonghwa Motors založena pravděpodobně z bohulibých pohnutek, kvůli slabým prodejům předvedla Církev svůj sedmdesátiprocentní podíl na severokorejskou vládu. To bylo v roce 2013, od té doby je tedy automobilka plně v rukou komunistického režimu. Jestliže před tím alespoň částečně fungovaly její webové stránky a oficiálně posvěcený byl dokonce vývoz modelů Pronto (v KLDR známý jako Ppeokpuggi 4WD), Premio (v KLDR známý jako Ppeokpuggi II nebo III) a Paso do Vietnamu, po „zestátnění“ veškeré informace o výrobci utichly. Chvíli to dokonce vypadalo na zavření celého podniku, v minulém roce nicméně došlo, co se informací týká, k obratu.

Andray Abrahamian, výzkumný ředitel společnosti Choson Exchange, zaměřující se obchodně na Severní Koreu, navštívil loni jediný showroom Pyeonghwa Motors v Pchjongjangu. Na stránkách svého zaměstnavatele potom zveřejnil sken několika propagačních materiálů severokorejských automobilů. Díky němu tak alespoň částečně víme, co přesně je v KLDR prodáváno. Celkově je údajně v nabídce až 25 modelových řad, vycházejících převážně z čínských automobilů. Ono slovo vycházející je možná příliš silné, protože se v podstatě jedná o rembrandované vozy tamní produkce. A nejde jen o u nás naprosto neznámé modely, ale třeba také starší řady Volkswagenů.

Většina automobilů není montována přímo ve městě Nampo, kde automobilka sídlí, ale v továrnách mimo KLDR (nejčastěji tedy v Číně). Na „domácí“ půdě jsou pak vozy jen upravovány a připravovány na konečný prodej. I přes tuto skutečnost ale stála továrna v přístavním městě 55 milionů dolarů (cca 1,375 miliard korun). V Evropě je patrně nejznámějším vozem s logem Pyeonghwa Motors sedan Hwiparam I, což byl ve Vietnamu montovaný Fiat Siena (produkce mezi roky 2002 - 2006). Jeho nástupci Hwiparam II a Hwiparam III vděčí za svůj původ čínské automobilce Brilliance. V současné době je s tímto označením v prodeji nejméně sedm modelů nižší střední a střední třídy, všechny s čínským původem. Hwiparam 1504 je vyráběn od roku 2010 a jedná se v podstatě o Brilliance FSV, Hwiparam 1516 se v nabídce objevuje od předloňska a jeho základem je FAW Oley, Hwiparam 1610 a 2009, oba z roku 2013, vychází z FAWu Besturn B50, respektive B90, a konečně Hwiparam 2005 z roku 2013 vychází ze sedanu Brilliance Zunchi. Nejzajímavějším počinem se jménem Hwiparam jsou však modely 1607 a 1613. Oba vychází z Volkswagenu Jetta, produkovaných čínskou spoluprácí FAW-Volkswagen.

Pro MPV, SUV, pickupy a off-roady je využíváno označení Ppeokpuggi, o němž už byla řeč. První generace byla ve výrobě jen rok, přičemž se jednalo o ve Vietnamu vyráběný Fiat Dobló první generace. SUV a pickupy s označením II, III, 4WD, DX a MAX potom vycházely z čínských modelů Shuguan Huanghai. Aktuálně čítá program řady Ppeokpuggi modely 1507 (Great Wall C20R), 1509 (FAW Jilin Senya S80), 2008 (Beijing 212 Xuanfeng s upravenou přední částí), 2013 (FAW Besturn X80), 2405 (Huanghai Landscape F1) a 2406 (Haval H3). Všechny současné modely vycházejí z čínských licencí. Na vzhled SUV Ppeokpuggi 2405 navazuje pickup Sampa 0104, jehož základem je Huanghai Plutus s dlouhým rozvorem.

img-responsive

Pyeonghwa Motors Zunma 2008 | foto: Mashable.com

Nejluxusnější řadou Pyeonghwa Motors je Zunma. Mezi lety 2004 a 2005 nesl toto jméno jihokorejský SsangYong Chairman H, dnes patří modelům 1606 a 2008, vycházející z Volkswagenů Sagitar, respektive Passat, vyráběných v čínském joint-venture FAW-Volkswagen. Pro přepravu více osob jsou určeny modely Samchonri (původně Brilliance Jinbei Swing), Samchonri 0808 (FAW Jilin Jiabao V52) a Samchon 0208 (Huanghai Ruitu). Vedle těchto různých modelových řad nabízí Pyeonghwa Motors také přeznačenou verzi dodávky Maxus V80 nebo off-roadu Changfeng Leopard Q6.

Roční produkce tohoto výrobce se pohybuje v řádu stovek kusů. Předloni se například povedlo vyprodukovat 1600 automobilů, v roce 2011 dokonce jen 1450 automobilů. Severní Korea nicméně není součástí žádné organizace typu OICA, která by se zabývala počty vyrobených aut v zemi, všechny údaje tedy mohou (ale nemusí) být zkresleny. Ceny jednotlivých modelů se pohybují mezi 9000 - 30 000 dolary (cca 225 - 750 000 korun), což jsou cifry, pro běžného Severokorejce absolutně nedosažitelné. I kdyby však tyto peníze měl, auto by si kvůli státnímu nařízení, omezující jeho soukromé vlastnictví, koupit nemohl. Celkově tak má po celé zemi jezdit jen 30 tisíc aut, možná i proto má KLDR velmi kvalitní dálniční síť. Není bez zajímavosti, že Pyeonghwa Motors je jediným průmyslovým podnikem v zemi, který může kolem silnic instalovat bilboardy, respektive vysílat své reklamy v televizi. O moderním showroomu, spojeném s kavárnou a skladem dílů, již byla řeč. Jak to v něm vypadá se můžete podívat na následujícím videu.

Výrobu lehkých i těžkých užitkových vozů s nosností 0,5, 2,5, 3,5, 5, 10, 20 a 30 tun obstarává automobilka Kumphyong. Páteř jejího programu tvoří modely původně od čínského Brilliance, podle magazínu Foreign Trade, prezentující v několika jazycích produkty z KLDR, je automobilka z hlavního města schopna ročně vyrobit až 20 tisíc vozidel. Reálně bude ale produkce několikanásobně nižší. V oblasti nákladních vozidel a autobusů dále operují firmy Phyongun Jungsong a Hyuesong, pickupy Chonji Light Van se základem v čínském Fotonu SUP BJ1027 produkuje Samhung Automobile.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Automobilový průmysl v KLDR? Fiat, Karosa i Číňané

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Speciální edice záchranných vozidel značky Škoda

Nové Škodovky pro policii a záchranáře? Speciální řada "má koule"

Čínský e-shop Alibaba rozjíždí prodej aut přes internet, místo autosalonů staví obrovské automaty

Známý e-shop rozjíždí prodej aut, místo autosalonů staví obří automaty s kočkou na střeše

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)

Skutečně Američané nesnáší evropské hatchbacky? Víme, proč jich v USA moc nepotkáte

Velký sestřih celé druhé sezóny Grand Tour

VIDEO: Velký sestřih druhé sezóny Grand Tour, tady si vybere snad každý

Tekuté řetězy jsou jen opravdu nouzovým řešením

Tekuté řetězy: Mají vůbec smysl nebo jsou to vyhozené peníze?

Muzeum Porsche konečně představilo dlouho chybějící exponát, nejstarší model 911 série 901 z roku 1964

Muzeum Porsche představilo dlouho ztracený unikát, náročná renovace trvala 3 roky

reklama
reklama

Doporučujeme

Kia Niro vyhrála titul Ekologické auto roku 2017

Kia Niro získala titul Ekologické auto roku 2017 v České republice

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

  2. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  3. Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

  4. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  5. TEST: Mitsubishi ASX 2018 facelift prospěl. Pozornost ale věnujte výbavě a motorizaci

  6. VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

reklama

Zprávy odjinud