HISTORIE: Renault Clio Williams - slavný předchůdce dnešních Clií RS

ar5, 6. ledna 2016, 08:00 Google+

Pár týdnů zpět jsme vám v sekci Historie představili dodnes uznávaný sportovní Peugeot 205 GTI, který je hodně divokou motokárou. Ve Francii se však objevil i jeho konkurent, a to od firmy Renault.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Clio Williams

Renault Clio Williams | foto: Renault

Sdílejte článek

Jednalo se o první sportovní Clio s přílepkem Williams a prakticky se jednalo o předchůdce současného Clia RS. I dnes se dá tenhle prcek považovat za jeden z nejlepších malých hotchhatchů všech dob, který vznikl v roce 1993 jako silniční speciál odvozený od závodní verze Renault Clio Maxi.

img-responsive

Renault Clio Williams | foto: Renault

A právě kvůli jeho homologaci muselo vzniknout určité množství silničních verzí Clia Maxi, čím bylo provedení Williams. V první sérii se přitom vyrobilo 3 800 kusů a po všech se doslova jen zaprášilo. Vývoj  auta měla na starosti divize Renault Sport, která logicky vyvíjela i závodní Clio Maxi.

Vůbec poprvé se Clio Williams ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1993 a u veřejnosti způsobilo rozruch. Proč? Kapota motoru se totiž otevírala opačně než je zvykem, jenže to hlavní byl pod ní umístěný atmosférický dvoulitr. K tomu se přidal opti paket karoserie, její speciální modrý odstín, rozšířený rozchod kol o 34 mm a snížená světlá výška o 35 mm.

img-responsive

Renault Clio Williams | foto: Renault

Dotyčný motor ale nebyl novinkou, jednalo se spíš o větší evoluci původní jednotky 1.8 z verze Clio 16V. Nárůst objemu byl dosažen jeho převrtáním, odlišnými ventily, větším olejovým chladičem a novou klikovou hřídelí. Výkon ve výsledku činil 147 koní a 176 Nm, díky čemuž se Williams rozjel na maximálku 215 km/h a dokázal zrychlit  z nuly na stovku za 7,8 vteřiny. S motorem byla spárována pětistupňová převodovka s nakrátko poskládanými prvními třemi převodovými stupni, ovšem čtyřka a pětka dostala do vínku delší zpřevodování.

Auto používalo v základu kotoučové brzdy na všech kolech, v první sérii však ještě chyběl systém ABS. Do sériové výbavy se dostala i zlatá litá kola s pneumatikami o rozměru 185/55 R15. Kromě modrého laku karoserie se však modrý odstín ukazoval i na dalších částech Williamsu, což bylo jeho hlavní poznávací znamení.

img-responsive

Renault Clio Williams | foto: Renault

Modré tak byly všechny ciferníky přístrojů na palubní desce, sedadla a loga edice. K tomu se přidaly i tři budíky na středové konzoli, jeden ukazoval teplotu oleje, další jeho množství a tlak. Renault vyráběl Clio Williams celkem ve třech sériích. První obsahovala 3 800 kusů a zároveň byla nejlehčí, protože jí chybělo ABS, elektrická okna a střešní okno.

Pro velkou poptávku ale Renault porušil svou zásadu unikátnostni a v roce 1993 postavil dalších 1 600 exemplářů. Myslíte, že to stačilo? Nikoliv, a tak o rok později přišla druhá série s ABS a nebo klimatizací. Aby toho nebylo málo, poptávka stále rostla a tak se na svět podívala o další rok později třetí série se světlejším lakem karoserie Monaco Blue 432.

Dohromady se druhé a třetí série vyrobilo 6 700 kusů, avšak výkon i podvozek zůstaly stejné, jen výbava se lišila. Jak se dalo čekat, i přes to je dnes velký problém narazit na zachovalý kousek a pokud jej najdete, připravte si pořádnou sumu peněz...

Vytisknout

Diskuze: HISTORIE: Renault Clio Williams - slavný předchůdce dnešních Clií RS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Golf VII dostane systém ovládání gesty

Omlazený sedmičkový VW Golf nabídne ovládání gesty

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud