Známí neznámí: Kia Elan – I Jihokorejci chtěli vlastní MX-5

ar6, 20. listopadu 2015, 06:05 Google+

Kia za svou kariéru proslula především výrobou cenově dostupných a relativně kvalitních automobilů, za jejichž volantem ale zažijete zábavu jen hodně těžko. Celá historie jihokorejské automobilky pamatuje vlastně jen dva na řidiče zaměřené automobily – ostrý hatchback Cee'd GT a roadster Elan. Ten přitom původně ani jako Kia nevznikl...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dvoumístný roadster začal život jako Lotus, Kia Elan.

Dvoumístný roadster začal život jako Lotus, Kia Elan. | foto: Kia Motors

Sdílejte článek

Máme konec osmdesátých let a svět stále více prahne po dostupném, a přitom zábavném automobilu. Téměř současně se v roce 1989 takový model pokusily nabídnout Mazda a Lotus, každý ale s jinou koncepcí a úspěchem. Zatímco MX-5 je dostupnou zadokolkou a její výroba trvá dodnes, Elan M100 se s pohonem předních kol (dodnes jde mimochodem o jediný sériový model britské automobilky s tímto typem pohonu) a vysokou cenovkou snaží publikum zaujmout marně. Jeho výrobu tak Lotus v roce 1992 raději zastavil, když se mu povedlo prodat necelé čtyři tisícovky vozů (v letech 1994 a 1995 je v prodeji ještě několikasetkusová série Elan S2). A právě v tomto okamžiku nastupuje na scénu Kia, která kupuje práva na výrobu dvoumístného roadsteru.

img-responsive

V Japonsku se model prodával pod názvem Kia Vigato, Kia Elan. | foto: Kia Motors

Výrobní linka se tak přestěhovala z Velké Británie do Jižní Koreje a v polovině roku 1996 z ní vyjela první Kia Elan. Rozdíly mezi oběma vozidly jsou na první pohled naprosto minimální. Kia totiž vedle jména zachovala i vyklápěcí světla, siluetu nebo 15palcová kola. Poznat, že nejedete v britském originále, tak je až podle zadních světel. Ty si totiž Jihokorejci navrhli sami, zatímco Lotus je měl vypůjčené od Renaultu Alpine GTA.

Více změn tak bystré oko zaznamená v interiéru, kde je nový volant, hlavice řadicí páky i grafika přístrojového panelu. Zachována zůstala alespoň povedená anatomická sedadla. Překvapení čekalo pod kapotou, kde se jinak nacházela zážehová šestnáctistovka Isuzu o výkonu 132 koní v atmosférické nebo 164 koní v přeplňované verzi.

Kia totiž použila zážehovou osmnáctistovku vlastní výroby o výkonu 154 koní při 6250 ot./min s točivým momentem 186 Nm při 4500 ot./min. Na přední kola 3880 mm dlouhého roadsteru transferuje výkon manuální pětistupňová převodovka. I díky hmotnosti kolem 1070 kilogramů, na níž má hlavní podíl laminátová karosérie, se Kia Elan rozjede na 100 km/h za 7,4 sekundy a dosáhne až na 220 km/h.

Zajímavé je, že stejné auto se v Japonsku prodávalo jako Kia Vigato a navzdory totožné zážehové osmnáctistovce pod kapotou mělo jen 136 koní a 167 Nm. Hmotnost byla o 10 kilogramů vyšší, není se tedy co divit, že maximální rychlost se dostala jen ke 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h proběhlo za 8,8 sekundy.

„První korejský roadster, založený na britském Lotusu, s 85 procenty lokálně vyráběných dílů,“ jak uvádí Kia na svých stránkách, vydržel ve výrobě až do roku 1999, a to i navzdory bankrotu automobilky v roce 1997, z něhož ji zachránilo až spojenectví s Hyundaiem. Celkem se v Ansanu vyrobilo něco kolem tisícovky aut. A ačkoliv se oficiálně prodávalo jen v Asii, na několik kusů můžete dnes narazit také v Evropě.

Zdroj: carthrottle.com, carscoops.com

Vytisknout

Diskuze: Známí neznámí: Kia Elan – I Jihokorejci chtěli vlastní MX-5

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Přední část bude trnem v oku především Ladě, Mitsubishi Outlander Sport.

Mitsubishi boří mýty, bezprecedentně kopíruje produkty AvtoVAZu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud