Lada 2151 Classic? Moderní Žigulík na druhou

AutoRoad.cz, 25. července 2017, 06:49 Google+

Čím nahradit typy 2104, 2105 a 2107 bylo pro designéry i konstruktéry ruské Lady otázkou již na konci osmdesátých let. Léta však plynula, žádný návrh se neujal a hranatý sedan nebo kombík se stále výborně prodával. Najednou se ale začalo psát 21. století a evropské automobilky chrlily jeden nový model nižší střední třídy za druhým. A to vyvolalo reakci i v AvtoVAZu.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 25.07. 12:44) Napište svůj názor
Přední část připomíná některé modely Fordu, Lada 2151 Classic.

Přední část připomíná některé modely Fordu, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Sdílejte článek

Nutno podotknout, že Žigulík byl už v devadesátých letech beznadějně zastaralý, přechod do jedenadvacátého století pak situaci ještě zhoršil. Na trhu sice byla řada postavená kolem sedanu 110, ale jelikož první prototyp ruští konstruktéři sestavili už začátkem 90. let, rozhodně nešlo o poslední výkřik módy. A v této situaci odhalila Lada na moskevském autosalonu v roce 2002 s velkou pompou koncepční kombi 2151 „Classic“, jehož cílem bylo nahradit stávající modely 2104/2105/2107.

Na první pohled byla světle modrá karosérie se 14palcovými koly z pera Michaila Zubkova vysoce elegantní (tedy oproti tomu, co bylo do té doby v Rusku jakousi normou), zaoblené tvary dokonce silně připomínaly některé modely Fordu v čele se zvýšeným hatchbackem Fusion. Další bonusové body Lada nachytala i na době vývoje – 7 měsíců od prvních náčrtků k hotovému autu je hodnota i na dnešní poměry více než dobrá. A to ještě museli designéři řešit problémy s přední částí, protože původní hliněný model v měřítku 1:5 dostal legislativně nevyhovující tvarování v čele s dvojicí kulatých světlometů.

img-responsive

Původní hliněný model s nevyhovujícím designem přední části, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Kabina byla, podobně jako zevnějšek, poměrně moderně tvarovaná, nabídla dvoubarevnou palubní desku, ale také nevzhledně dlouhou páku manuální převodovky. Zajímavým prvkem se stalo rádio s pamětí na 30 stanic, podporující mimo jiné formát MP3. Na výstavě v ruském hlavním městě se ale na jeho místě objevil neoriginální kousek z druhovýroby. Při délce 4280 mm, šířce 1500 mm a výšce 1680 mm výroční zpráva AvtoVAZu upozorňovala na „moře prostoru“, což mohlo pět cestujících jen potvrdit. Pro zavazadla zbylo v zadní části výborných 500 litrů.

Pokud si ještě stále pamatujete větu z úvodu článku, že 2151 měla nahradit zastarávající Žigulíky, pak by Vás asi napadlo, že pod kabátkem bude zcela nová platforma, odpovídající tehdejším evropským trendům. Konec konců, Rusové v minulosti několikrát ukázali, že jejich automobilový průmysl umí být i na míle před tím v západní nebo kontinentální Evropě. Bohužel to není úplně případ tohoto konceptu.

img-responsive

Vzadu lze vidět, že základem je klasická 2104, Lada 2151 Classic. | foto: Autoreview.ru

Jak se možná již někteří z tvaru pátých dveří dovtípili, 2151 je jen důsledně překarosovanou a ve všech ohledech vylepšenou verzí 2104 (do výbavy se mělo dostat mimo jiné ABS, elektrohydraulický posilovač řízení nebo dvojice airbagů). To znamená platformu s tuhou zadní nápravou, pohonem zadních kol a motor umístěný vpředu. Je ale třeba zdůraznit, že podvozek prošel mnoha zásahy, takže se chlubí předním zavěšením McPherson nebo hřebenovým řízením. Motor na druhou stranu nebyl z nejmodernějších – jednalo se o zážehovou sedmnáctistovku z původního modelu, pouze upravenou dle emisních norem Euro 3 a Euro 4.

Při premiéře zástupci Lady hovořili o startovací ceně 4000 - 5000 dolarů (cca 100 000 – 125 000 korun) a začátku výroby kolem roku 2006. Vedle kombíku pak měla vzniknout celá paleta karosářských variant. A výsledek? 2151 se kvůli nutnosti vysoké vstupní investice do dalšího vývoje i výroby přesunula do továrního muzea, zatímco typy 2104 a 2107 prošly modernizací shodně v roce 2006 a ve výrobě setrvaly až do roku 2012. Lada 2105 pak skončila o dva roky dříve.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Lada 2151 Classic? Moderní Žigulík na druhou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 25.07.2017 12:44 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vývojové centrum automobilky BMW

BMW oznámilo zahájení výstavby nového zkušebního centra v České republice

Toyota Corolla po důkladné modernizaci

Nejprodávanější auta světa? Některá z nich milují i Češi

Hasiči si užívali zábavu na sněhu i s mnohatunovou cisternou

Jak hasiči vypouští páru? Třeba driftováním na sněhu s mnohatunovou cisternou

Ilustrační foto

Skutečně nepotřebujeme zimní pneumatiky? Michelin prý boří tabu, my cítíme skrytou reklamu

Speciální edice záchranných vozidel značky Škoda

Nové Škodovky pro policii a záchranáře? Speciální řada "má koule"

Rolls Royce Phantom

Konzervativní Rolls-Royce v čele revoluce? Nemožné se stane skutečností

reklama
reklama

Doporučujeme

Han Yue zajel světový rekord

Tohle doma rozhodně nezkoušejte! Kaskadér stanovil unikátní světový rekord

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

  2. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  3. Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

  4. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  5. Nové Škodovky pro policii a záchranáře? Speciální řada "má koule"

  6. VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

reklama

Zprávy odjinud