Začátkem devadesátých let bylo u francouzských výrobců Peugeot a Renault celkem živo. Zatímco Peugeot uvedl v roce 1993 ostrou verzi sedanu 405 s označením T16, u Renaultu ještě o rok dřív představili super výkonnou verzi modelu Safrane.
Ta se o něco později stala skrytým postrachem po další řidiče konkurenčních značek. K reprezentativního označení Safrane se totiž přidala nálepka Biturbo, což mělo značit, že s tímhle obřím sedanem si není radno hrát. A opravdu, v tehdejší době stačilo na tenhle vůz jen máloco z tehdejšího automobilového trhu.
Pod kapotou pracoval dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec PRV o objemu 2 963 cm3, s jehož úpravou pomohla německá firma Hartge. Ta upravila vstřikování paliva, instalovala plně elektronické zapalování a dvě turbodmychadla KKK. Díky tomu se ve výsledu Safrane Biturbo chlubil výkonem 268 koní a točivým momentem 363 N.m.
Na tak výkonný vůz ale Renault neměl v té době potřebnou převodovku. Problémem totiž bylo naléz vhodný automat, který by přenesl takový výkon na obě nápravy. I z toho důvodu dostal Safrane Biturbo standardní pětistupňovou manuální skříň, což bylo možná lepší řešení, které ocenili sportovní jízdu milující fanoušci Renaultu.
Ani hmotnost provedení Biturbo nebyla nijak malá, ve výsledku totiž činila 1,8 tuny. I přes tento fakt ale dokázalo v naprostém klidu zrychlovat z nuly na stovku za sedm vteřin a dosáhnout maximální elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. Neoficiálně se však uvádělo, že Biturbo bylo schopno dosáhnout rychlosti kolem 270 km/h.
Kdo si snad myslí, že je takové auto neuříditelné, měl by vědět, že obě nápravy dostaly vzpěry McPherson s možností elektronické regulace. Řidič tak mohl měnit světlou výšku v několika stupních a pro ještě lepší přilnavost instaloval Renault sportovní pneumatiky Pirelli P Zero o rozměru 225/45 ZR17.
Na první pohled andělsky vypadající Safrane Biturbo jste už tenkrát skoro neměli šanci poznat. Jedinými odlišnými znaky byly jiný přední nárazník, litá kola Hartge a decentní zadní křídlo na víku kufru. Defacto až po usednutí do kabiny bylo poznat, že tohle není jen tak obyčejná verze. Na její úpravě se totiž podílel tuner Irmscher, jenž si dal velmi záležet.
A jak byl vlastně nejvýkonnější Safrane Biturbo vybaven? Byly tři výbavové stupně - RXE, Elipse a Baccara a už v základní výbavě byla elektricky ovládaná okna a zrcátka, kotoučové brzdy se systémem ABS, automatická klimatizace nebo celokožené sedačky. Ve vyšších verzích pak posádku hýčkal zabudovaný mobilní telefon s ovládáním na volantu nebo přední sedadla Ergomatic s kompletním elektrickým ovládáním a nastavením ve všech různých směrech.
I přes to, že Renault Safrane Biturbo byl vskutku povedeným autem, výroba trvala jen dva roky. Jeho produkce skončila v roce 1996 na počtu 806 kusů a proto se dnes jedná o exkluzivitu, na kterou se dá narazit jen velmi zřídka.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.