Začátkem devadesátých let bylo u francouzských výrobců Peugeot a Renault celkem živo. Zatímco Peugeot uvedl v roce 1993 ostrou verzi sedanu 405 s označením T16, u Renaultu ještě o rok dřív představili super výkonnou verzi modelu Safrane.
Ta se o něco později stala skrytým postrachem po další řidiče konkurenčních značek. K reprezentativního označení Safrane se totiž přidala nálepka Biturbo, což mělo značit, že s tímhle obřím sedanem si není radno hrát. A opravdu, v tehdejší době stačilo na tenhle vůz jen máloco z tehdejšího automobilového trhu.
Pod kapotou pracoval dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec PRV o objemu 2 963 cm3, s jehož úpravou pomohla německá firma Hartge. Ta upravila vstřikování paliva, instalovala plně elektronické zapalování a dvě turbodmychadla KKK. Díky tomu se ve výsledu Safrane Biturbo chlubil výkonem 268 koní a točivým momentem 363 N.m.
Na tak výkonný vůz ale Renault neměl v té době potřebnou převodovku. Problémem totiž bylo naléz vhodný automat, který by přenesl takový výkon na obě nápravy. I z toho důvodu dostal Safrane Biturbo standardní pětistupňovou manuální skříň, což bylo možná lepší řešení, které ocenili sportovní jízdu milující fanoušci Renaultu.
Ani hmotnost provedení Biturbo nebyla nijak malá, ve výsledku totiž činila 1,8 tuny. I přes tento fakt ale dokázalo v naprostém klidu zrychlovat z nuly na stovku za sedm vteřin a dosáhnout maximální elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. Neoficiálně se však uvádělo, že Biturbo bylo schopno dosáhnout rychlosti kolem 270 km/h.
Kdo si snad myslí, že je takové auto neuříditelné, měl by vědět, že obě nápravy dostaly vzpěry McPherson s možností elektronické regulace. Řidič tak mohl měnit světlou výšku v několika stupních a pro ještě lepší přilnavost instaloval Renault sportovní pneumatiky Pirelli P Zero o rozměru 225/45 ZR17.
Na první pohled andělsky vypadající Safrane Biturbo jste už tenkrát skoro neměli šanci poznat. Jedinými odlišnými znaky byly jiný přední nárazník, litá kola Hartge a decentní zadní křídlo na víku kufru. Defacto až po usednutí do kabiny bylo poznat, že tohle není jen tak obyčejná verze. Na její úpravě se totiž podílel tuner Irmscher, jenž si dal velmi záležet.
A jak byl vlastně nejvýkonnější Safrane Biturbo vybaven? Byly tři výbavové stupně - RXE, Elipse a Baccara a už v základní výbavě byla elektricky ovládaná okna a zrcátka, kotoučové brzdy se systémem ABS, automatická klimatizace nebo celokožené sedačky. Ve vyšších verzích pak posádku hýčkal zabudovaný mobilní telefon s ovládáním na volantu nebo přední sedadla Ergomatic s kompletním elektrickým ovládáním a nastavením ve všech různých směrech.
I přes to, že Renault Safrane Biturbo byl vskutku povedeným autem, výroba trvala jen dva roky. Jeho produkce skončila v roce 1996 na počtu 806 kusů a proto se dnes jedná o exkluzivitu, na kterou se dá narazit jen velmi zřídka.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.