V Čechách by měla stát druhá Gigafactory americké Tesly. Proč?

ar6, 18. listopadu 2016, 23:33 Google+

Elon Musk aktuálně dokončuje stavbu takzvané Gigafactory v Nevadě. Největší továrna světa má zaměstnávat až 6000 lidí a její hlavní náplní bude výroba lithium-iontových akumulátorů pro automobilky značky Tesla. Celá stavba ale zatím ještě není hotová, Musk přesto už hledá lokaci pro Gigafactory 2. Ta bude umístěná v Evropě a velkou šanci má údajně Česká republika!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
V Čechách by měla stát druhá Gigafactory americké Tesly. Proč? - anotačné foto

Vizualizace Gigafactory automobilky Tesla Motors v americké Nevadě. | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Česká republika se již dnes dá považovat za automobilovou velmoc, vždyť své modely osobních aut tu kromě Škody vyrábí i Hyundai, Citroën, Peugeot, Toyota a Seat. O komponentech a dalších typech vozidel nemluvě. Může být ale ještě lépe, podle blogu The Space Invider totiž Tesla Motors amerického vizionáře Elona Muska plánuje postavit svou druhou Gigafactory na našem území. Zatímco ještě nedokončená továrna v Nevadě bude produkovat pouze lithium-iontové akumulátory, „dvojka“ by se vedle nich měla starat i o výrobu samotných automobilů.

Konkrétně mluví článek o oblasti severně od Prahy kolem města Dubí v severních Čechách. Tato lokalita přitom není zmiňována náhodně, za prvé je tam dost nevyužívaných továren z komunistické éry, jež bude možné bez problému zbourat, a za druhé se tam pod zemí totiž až 330 tun lithia. To je kov, který je už jen podle názvu nezbytný pro výrobu akumulátorů, napájející elektromotory vozů Tesla. Rozhodně ale nejde o jediný důvod toho, proč by měla továrna stát u nás. Konec konců, o mohutnou investici budou usilovat také Polsko, Rumunsko nebo Maďarsko. Nicméně Česko drží v rukávu i další výhody, třeba fakt, že u nás ještě nebylo zavedeno euro.

Protože platíme korunou, jsou u nás ceny většiny důležitých věcí nižší než v okolních státech. Nemluvě o pracovní síle, která je u nás mnohem levnější než v USA. Zatímco tam je průměrný roční plat pro zaměstnance 50 000 dolarů (cca 1 272 000 korun), v Čechách je to jen 15 000 dolarů (cca 382 000 korun). Na druhou stranu pracovní síla je v Česku kvalifikovanější než v Americe, vždyť podle studie OECD je náš školní systém na 21. místě a ten americký o osm pozic níže. Do karet by mohlo hrát rovněž umístění v srdci Evropy a snadná dostupnost většiny evropských metropolí (z Prahy). Vláda by měla být takové nabídce rovněž otevřená a dokonce už proběhly i určité kontakty s Teslou. Spekuluje se rovněž o daňových a jiných finančních pobídkách. Konečně rozhodnutí, kde Gigafactory 2 vznikne, má padnout v příštím roce. Česká republika má ale i kvůli výše zmíněným věcem poměrně dobrou výchozí pozici.

Google+ Vytisknout

Diskuze: V Čechách by měla stát druhá Gigafactory americké Tesly. Proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Aktivní ochrana chodců? Reflexní prvky. Povinnost, která může zachránit život - anotačno foto

Aktivní ochrana chodců? Reflexní prvky. Povinnost, která může zachránit život

Kaipan 16 je český sporťák? Myšlenka vychází z Lotusu - anotačno foto

Kaipan 16 je český sporťák? Myšlenka vychází z Lotusu

Škoda Citigo nebyla první. S městem chtěl bojovat i model Ahoj! - anotačno foto

Škoda Citigo nebyla první. S městem chtěl bojovat i model Ahoj!

Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu - anotačno foto

Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu

Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6 - anotačno foto

Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6

Alfa Romeo 164 - Italská kráska s mnoha přednostmi - anotačno foto

Alfa Romeo 164 - Italská kráska s mnoha přednostmi

Legendární Lada Niva přišla o svého otce - anotačno foto

Legendární Lada Niva přišla o svého otce

reklama
reklama

Doporučujeme

Toyota Setsuna - Vrací se dřevo do módy?

Toyota Setsuna - Vrací se dřevo do módy?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Můžete na letních pneumatikách jezdit po dálnici už v březnu?

  2. Jak fungují antiradary? Tohle říká legislativa

  3. Automobilový průmysl v KLDR? Fiat, Karosa i Číňané

  4. Test Subaru Impreza: všemi čtyřmi kupředu

  5. Poškození laku? Zbavte se ho snadno a rychle!

  6. Test ojetiny: Opel Signum 3,2 V6

reklama