V Čechách by měla stát druhá Gigafactory americké Tesly. Proč?

ar6, 18. listopadu 2016, 23:33 Google+

Elon Musk aktuálně dokončuje stavbu takzvané Gigafactory v Nevadě. Největší továrna světa má zaměstnávat až 6000 lidí a její hlavní náplní bude výroba lithium-iontových akumulátorů pro automobilky značky Tesla. Celá stavba ale zatím ještě není hotová, Musk přesto už hledá lokaci pro Gigafactory 2. Ta bude umístěná v Evropě a velkou šanci má údajně Česká republika!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vizualizace Gigafactory automobilky Tesla Motors v americké Nevadě.

Vizualizace Gigafactory automobilky Tesla Motors v americké Nevadě. | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Česká republika se již dnes dá považovat za automobilovou velmoc, vždyť své modely osobních aut tu kromě Škody vyrábí i Hyundai, Citroën, Peugeot, Toyota a Seat. O komponentech a dalších typech vozidel nemluvě. Může být ale ještě lépe, podle blogu The Space Invider totiž Tesla Motors amerického vizionáře Elona Muska plánuje postavit svou druhou Gigafactory na našem území. Zatímco ještě nedokončená továrna v Nevadě bude produkovat pouze lithium-iontové akumulátory, „dvojka“ by se vedle nich měla starat i o výrobu samotných automobilů.

Konkrétně mluví článek o oblasti severně od Prahy kolem města Dubí v severních Čechách. Tato lokalita přitom není zmiňována náhodně, za prvé je tam dost nevyužívaných továren z komunistické éry, jež bude možné bez problému zbourat, a za druhé se tam pod zemí totiž až 330 tun lithia. To je kov, který je už jen podle názvu nezbytný pro výrobu akumulátorů, napájející elektromotory vozů Tesla. Rozhodně ale nejde o jediný důvod toho, proč by měla továrna stát u nás. Konec konců, o mohutnou investici budou usilovat také Polsko, Rumunsko nebo Maďarsko. Nicméně Česko drží v rukávu i další výhody, třeba fakt, že u nás ještě nebylo zavedeno euro.

Protože platíme korunou, jsou u nás ceny většiny důležitých věcí nižší než v okolních státech. Nemluvě o pracovní síle, která je u nás mnohem levnější než v USA. Zatímco tam je průměrný roční plat pro zaměstnance 50 000 dolarů (cca 1 272 000 korun), v Čechách je to jen 15 000 dolarů (cca 382 000 korun). Na druhou stranu pracovní síla je v Česku kvalifikovanější než v Americe, vždyť podle studie OECD je náš školní systém na 21. místě a ten americký o osm pozic níže. Do karet by mohlo hrát rovněž umístění v srdci Evropy a snadná dostupnost většiny evropských metropolí (z Prahy). Vláda by měla být takové nabídce rovněž otevřená a dokonce už proběhly i určité kontakty s Teslou. Spekuluje se rovněž o daňových a jiných finančních pobídkách. Konečně rozhodnutí, kde Gigafactory 2 vznikne, má padnout v příštím roce. Česká republika má ale i kvůli výše zmíněným věcem poměrně dobrou výchozí pozici.

Google+ Vytisknout

Diskuze: V Čechách by měla stát druhá Gigafactory americké Tesly. Proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen T-Roc

ŽIVĚ: Představení nového Volkswagenu T-Roc

Ilustrační foto

Přechod pro chodce: Kdy musíte pěší pustit a kdy můžete projet bez zastavení?

Ilustrační foto

Bezpečnostní pásy: Jak fungují a proč zachraňují životy?

Ariel Hipercar

Bude o dost levnější a ve zrychlení porazí Bugatti Veyron. Model Hipercar už Ariel testuje

Ferrari Portofino

Ferrari představilo nový model, jmenuje se Portofino

Ukazatel paliva na přístrojové desce

Fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku

Legendární vozy ze stáje Ferrari

Nezapomenutelné Ferrari F40. Tyhle informace možná ještě neznáte

reklama
reklama

Doporučujeme

Show The Grand Tour na Amazonu oficiálně odstartovala.

Clarkson a spol. jsou zpátky! Je The Grand Tour lepší než Top Gear?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejznámější česká auta: Tyhle modely nás proslavily v zahraničí?

  2. Měl porazit Ferrari, osud mu ale nedal šanci. Teď ho Shelby po 53 letech vyrábí znovu

  3. Shelby GT350R se vrací, stará parta znovu rozjela výrobu

  4. Nástrčný klíč, který technik zapomněl v motoru, nalezl majitel po 11 letech!

  5. Pontiac Aztek je označován za nejošklivější auto všech dob, ale už jste někdy viděli takovou výbavu?

  6. TEST: Volkswagen Amarok 3,0 TDI V6: Pozor, řízení tohoto vozu je silně návykové!

reklama