Škodě se daří. V prvním pololetí letošního roku se jí povedlo navýšit dodávky zákazníkům, tržby a také provozní zisk. Přesto pořád existují místa na zlepšení. Jedním takovým je možnost návratu na severoamerický trh. O něm se začalo silně spekulovat v květnu, kdy si mladoboleslavská automobilka nechala patentovat označení několika modelových řad. Nyní navíc přišly na řadu i sportovní modely RS.
V květnu letošního si Škoda nechala u amerického patentového úřadu zaregistrovat označení Octavia, Superb a Yeti. To přirozeně vyvolalo diskuzi na téma možného návratu Škoda do Spojených států. Okřídlený šíp to tam poprvé zkoušel v padesátých a šedesátých letech minulého století, velký úspěch z toho ale nebyl. Teď by to mohlo být jiné, protože Volkswagen musí řešit kauzu Dieselgate, která jeho značkám v USA notně pošramotila pověst. Škoda je z tohoto venku, protože se tam oficiálně (zatím) neprodává. To by mohlo celkovým prodejům koncernu trochu pomoci.
Přesto byla myšlenka o příchodu Škody do USA stále poněkud absurdní. Vybudovat si totiž nějakou pozici netrvá dny nebo týdny, ale měsíce či roky. Trochu mimo zájem hlavních médií ale česká automobilka pokračovala se svou možnou invazí do Ameriky i v červnu. To totiž vyšla najevo registrace označení H-Tec, které může označovat hybridní pohonné ústrojí. Minimálně Kodiaq hybridní provedení skutečně dostane, což vlastně této spekulaci jen nahrává. Opět by se ale dalo říct, že jde jen o způsob, jak ochránit svá označení i jinde než v Evropě, příchod do USA ale stále není až tak reálný.
Několik dnů zpátky magazín Truth About Cars odhalil, že si Škoda zaregistrovala další označení. Tentokrát jde o vRS, patřící sportovním modelům s okřídleným šípem. Kdysi jej využívala i Fabia, dnes patří výhradně Octavii s dvoulitrovým motorem TSI nebo TDI a karosérií liftback nebo kombi. Nabízí se tedy otázka, jestli už je tolik různých patentů jen náhodou a snahou ochránit své produkty, nebo zda-li tím Škoda skutečně něco sleduje. V tomto případě samozřejmě návrat na severoamerický trh. Připomeňme, že jeden z nedávných plánů počítal s prodejem 1,5 milionu aut ročně, a to už v roce 2018. A ačkoliv Čína pořád roste a za prvních 6 měsíců se povedlo celosvětově prodat 569 400 vozů Škoda, pořád by to na daný cíl nemuselo stačit. S americkou kupní silou by se však karta mohla rychle obrátit.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?