Blíží se exodus světových autosalonů?

ar6, 27. července 2016, 11:16 Google+

Komentář – Světové autosalony už pro automobilky nejsou takovým lákadlem jako kdysi. Volvo se soustředí jen tři nejvýznamnější výstavy v Detroitu, Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji, Ford svou pozornost pro změnu odvrací k veletrhům se spotřební elektronikou. Posledním do party „odpadlíků“ je Porsche, které vynechá první velký autosalon příštího roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Blíží se konec světových autosalonů?

Blíží se konec světových autosalonů? | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nepsanou trojicí nejvýznamnějších automobilových výstav jsou Detroit, Ženeva a Paříž nebo Frankfurt (střídání po roce, Francie v sudé a Německo v liché). Poslední roky se k nim přidávají čínská města Peking nebo Šanghaj, která se také střídají každý rok, naopak své pozice malinko vyklidily Tokio a Moskva. Stále většího významu pak začínají nabývat kdysi trochu přehlížené výstavy v Chicagu, New Yorku nebo Los Angeles, a to i na úkor některých evropských podniků. Například Lipsko bylo pro nezájem vystavovatelů zrušeno letos již podruhé a ještě v polovině minulého desetiletí populární výstava v Boloni také zanikla téměř úplně. Naopak poměrně dobře se daří lednové motorshow v Bruselu.

Kdo by se ale pořadatelům divil, protože pokud se nepřihlásí automobilky s dostatečným počtem premiér nebo alespoň zajímavých exponátů, pak je taková výstava vlastně ztrátovým podnikem. A na druhou stranu ani pro automobilky není lehké vynaložit spoustu peněz na prezentaci na tolika akcích najednou. Výsledkem tedy je soustředění se jednotlivých výrobců na modernější showroomy ve větších světových městech, na nejrůznější roadshow s novými modely, na sponzorství sportovních nebo kulturních akcí a konečně také na online prezentaci. Právě na síť se totiž přesunulo nedávno i Volvo, které výrazně změnilo svou strategii a fyzicky prezentuje svá auta jen v Detroitu, Ženevě a Šanghaji nebo Pekingu. Ano, XC90 a další se objevují i na jiných výstavách, výhradně ale prostřednictvím dealerů bez finanční podpory centrály značky.

img-responsive

Volvo V90 už dnes uvidíte jen na třech světových autosalonech ročně. | foto: Volvo

A jak naznačují výhlídky do blízké budoucnosti, může automobilový svět přijít i o další výrobce. Na ráně je například pařížský autosalon, kde se letos nepředstaví Ford, Mazda nebo Lamborghini. Dříve nemyslitelná věc, aby významný výrobce chyběl na jedné z nejvýznamnějších světových výstav, dnes tvrdá realita. Automobilkám se zkrátka nechce vydávat tolik peněz za pronájem výstavní plochy a stavbu pompézní expozice, navíc ve městě, kde je veškerá pozornost upřená jen na francouzskou trojku Citroën, Peugeot a Renault. A takový Ford například raději představí nová auta na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas nebo mobilním kongresu v Barceloně. Ještě před Paříží se letos na konci srpna koná motorshow v Moskvě, kde ale svou účast odřekla velká většina výrobců. Na rozdíl od francouzské metropole je to ale způsobené politickou situací v Rusku a sankcemi kvůli bojům na Ukrajině, které vyústily ve strmý pád trhu s novými auty.

Tím se pomalu dostáváme k dalšímu roku, který již tradičně otevírá detroitský autosalon (těsně před ním jsou méně významné autosalony ve Vídni a Bruselu). Ten se již letos musel potýkat s neúčastí Jaguaru, Land Roveru, Mini a překvapivě také Tesly, pro příští rok pak organizátoři ví, že nemohou počítat s vystavováním nových vozů Porsche. Tuto zprávu nejprve vydal německý Auto Motor und Sport a později ji Autoblogu potvrdil mluvčí autosalonu Max Muncey. Německý výrobce se chce v USA soustředit spíš na výstavy v Chicagu (únor), New Yorku (duben) a Los Angeles (listopad). Podle portálu Automotive News se Porsche nevyplatí vynakládat velké finance na účast v Detroitu, a to především proto, že tam nepředstaví žádnou novinku. Detroit je totiž atraktivní především z pohledu představování nových automobilů, jinak ale Porsche raději postaví stánky na výše zmíněných výstavách. LA je pro něj největším americkým trhem a do New Yorku loni zavítalo jen o 200 tisíc lidí méně než do Detroitu. Podle mluvčího autosalonu v Chicagu pak již Porsche zdvojnásobilo velikost své loňské expozice.

img-responsive

Detroit příští rok neuvidí Porsche 911 Turbo S. | foto: Porsche

Blíží se tedy exodus autosalonů jako takových? Dost možná ano, protože čím dál častěji zaznívají kritické hlasy o tom, že nesmyslně drahé a futuristické koncepty už lidi tolik nezajímají, což by mělo platit i o super- a hypersportech. A pokud chce někdo vidět dostupné modely, stačí mu během pár dnů objet příslušná dealerství, kde se může s novinkou dokonce i svézt. Trendem dnešní doby je rovněž přesouvání všech možných i nemožných věcí na internet, kde je to pohodlněji dosažitelné pro jakéhokoliv člověka na světě. Schválně si zkuste spočítat, na kolik by průměrného fanouška automobilů přišlo, kdyby chtěl za rok vidět všechny významné autosalony, to znamená Detroit, Ženevu, New York, Šanghaj nebo Peking, v sudé roky Moskvu, Paříž nebo Frankfurt, Los Angeles a v sudé roky Tokio. To už by byla poměrně pěkná částka, blížící se ne úplně „kvetoucímu“ ojetému automobilu. Přesto mají pořád autosalony své kouzlo, protože během pár hodin jako na dlani uvidíte celou automobilovou produkci. Často je navíc taková výstava jedinou možností, jak se posadit do sportovních či luxusních automobilů s pořádně velkou cenovkou. Protože, ač dnes politická korektnost vládne světu, kolik návštěvníků takových akcí si může dovolit koupit auto z Gaydonu, Maranella, Stuttgartu nebo Sant'Agaty Bolognese? Zase tolik jich nebude. A i když se prezentace futuristických konceptů a hypersportů kritizuje, právě kvůli nim mnoho lidí na výstavy jezdí. Bez nich už by nám opravdu zůstala jen ta dealerství.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Blíží se exodus světových autosalonů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

přepis vozidla

Jak postupovat při přepisu vozidla? Pozor si dejte na ekologickou daň a povinné ručení

Nové BMW i8 Coupé

Chystá se BMW otřást světem supersportů? Jeden z manažerů prozradil více ze zákulisí

Nový Jeep Grand Commander

Jeepu unikly snímky nového modelu, sedmimístné SUV však směřuje na jediný trh

Redaktor dostal od vojáků helmu s brýlemi pro noční vidění

Jak se jezdí bez světel? Příslušníci speciálních jednotek se podělili o své Know-how

tesla model s

S jakými auty jsou zákazníci nejspokojenější? Prim hrají elektromobily a sporťáky

Místo zrenovovaného veterána má teď majitelka Chevroletu Impala jen jeho torzo na dvorku a přístřešek plný dílů

Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford Kuga dostal verzi ST-Line, ta přináší vizuální agresivitu.

Ford zkouší výrobu sportovního SUV, Kuga ST-Line má ale zásadní nevýhodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

  2. Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

  3. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  4. Investoři do Bitcoinu zažívají zlaté časy, nejdražší vozy skupují za "pár korun"

  5. Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

  6. Kdy musíte pustit chodce na přechodu a kdy můžete projet bez zastavení?

reklama

Zprávy odjinud