Blíží se exodus světových autosalonů?

ar6, 27. července 2016, 11:16 Google+

Komentář – Světové autosalony už pro automobilky nejsou takovým lákadlem jako kdysi. Volvo se soustředí jen tři nejvýznamnější výstavy v Detroitu, Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji, Ford svou pozornost pro změnu odvrací k veletrhům se spotřební elektronikou. Posledním do party „odpadlíků“ je Porsche, které vynechá první velký autosalon příštího roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Blíží se konec světových autosalonů?

Blíží se konec světových autosalonů? | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nepsanou trojicí nejvýznamnějších automobilových výstav jsou Detroit, Ženeva a Paříž nebo Frankfurt (střídání po roce, Francie v sudé a Německo v liché). Poslední roky se k nim přidávají čínská města Peking nebo Šanghaj, která se také střídají každý rok, naopak své pozice malinko vyklidily Tokio a Moskva. Stále většího významu pak začínají nabývat kdysi trochu přehlížené výstavy v Chicagu, New Yorku nebo Los Angeles, a to i na úkor některých evropských podniků. Například Lipsko bylo pro nezájem vystavovatelů zrušeno letos již podruhé a ještě v polovině minulého desetiletí populární výstava v Boloni také zanikla téměř úplně. Naopak poměrně dobře se daří lednové motorshow v Bruselu.

Kdo by se ale pořadatelům divil, protože pokud se nepřihlásí automobilky s dostatečným počtem premiér nebo alespoň zajímavých exponátů, pak je taková výstava vlastně ztrátovým podnikem. A na druhou stranu ani pro automobilky není lehké vynaložit spoustu peněz na prezentaci na tolika akcích najednou. Výsledkem tedy je soustředění se jednotlivých výrobců na modernější showroomy ve větších světových městech, na nejrůznější roadshow s novými modely, na sponzorství sportovních nebo kulturních akcí a konečně také na online prezentaci. Právě na síť se totiž přesunulo nedávno i Volvo, které výrazně změnilo svou strategii a fyzicky prezentuje svá auta jen v Detroitu, Ženevě a Šanghaji nebo Pekingu. Ano, XC90 a další se objevují i na jiných výstavách, výhradně ale prostřednictvím dealerů bez finanční podpory centrály značky.

img-responsive

Volvo V90 už dnes uvidíte jen na třech světových autosalonech ročně. | foto: Volvo

A jak naznačují výhlídky do blízké budoucnosti, může automobilový svět přijít i o další výrobce. Na ráně je například pařížský autosalon, kde se letos nepředstaví Ford, Mazda nebo Lamborghini. Dříve nemyslitelná věc, aby významný výrobce chyběl na jedné z nejvýznamnějších světových výstav, dnes tvrdá realita. Automobilkám se zkrátka nechce vydávat tolik peněz za pronájem výstavní plochy a stavbu pompézní expozice, navíc ve městě, kde je veškerá pozornost upřená jen na francouzskou trojku Citroën, Peugeot a Renault. A takový Ford například raději představí nová auta na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas nebo mobilním kongresu v Barceloně. Ještě před Paříží se letos na konci srpna koná motorshow v Moskvě, kde ale svou účast odřekla velká většina výrobců. Na rozdíl od francouzské metropole je to ale způsobené politickou situací v Rusku a sankcemi kvůli bojům na Ukrajině, které vyústily ve strmý pád trhu s novými auty.

Tím se pomalu dostáváme k dalšímu roku, který již tradičně otevírá detroitský autosalon (těsně před ním jsou méně významné autosalony ve Vídni a Bruselu). Ten se již letos musel potýkat s neúčastí Jaguaru, Land Roveru, Mini a překvapivě také Tesly, pro příští rok pak organizátoři ví, že nemohou počítat s vystavováním nových vozů Porsche. Tuto zprávu nejprve vydal německý Auto Motor und Sport a později ji Autoblogu potvrdil mluvčí autosalonu Max Muncey. Německý výrobce se chce v USA soustředit spíš na výstavy v Chicagu (únor), New Yorku (duben) a Los Angeles (listopad). Podle portálu Automotive News se Porsche nevyplatí vynakládat velké finance na účast v Detroitu, a to především proto, že tam nepředstaví žádnou novinku. Detroit je totiž atraktivní především z pohledu představování nových automobilů, jinak ale Porsche raději postaví stánky na výše zmíněných výstavách. LA je pro něj největším americkým trhem a do New Yorku loni zavítalo jen o 200 tisíc lidí méně než do Detroitu. Podle mluvčího autosalonu v Chicagu pak již Porsche zdvojnásobilo velikost své loňské expozice.

img-responsive

Detroit příští rok neuvidí Porsche 911 Turbo S. | foto: Porsche

Blíží se tedy exodus autosalonů jako takových? Dost možná ano, protože čím dál častěji zaznívají kritické hlasy o tom, že nesmyslně drahé a futuristické koncepty už lidi tolik nezajímají, což by mělo platit i o super- a hypersportech. A pokud chce někdo vidět dostupné modely, stačí mu během pár dnů objet příslušná dealerství, kde se může s novinkou dokonce i svézt. Trendem dnešní doby je rovněž přesouvání všech možných i nemožných věcí na internet, kde je to pohodlněji dosažitelné pro jakéhokoliv člověka na světě. Schválně si zkuste spočítat, na kolik by průměrného fanouška automobilů přišlo, kdyby chtěl za rok vidět všechny významné autosalony, to znamená Detroit, Ženevu, New York, Šanghaj nebo Peking, v sudé roky Moskvu, Paříž nebo Frankfurt, Los Angeles a v sudé roky Tokio. To už by byla poměrně pěkná částka, blížící se ne úplně „kvetoucímu“ ojetému automobilu. Přesto mají pořád autosalony své kouzlo, protože během pár hodin jako na dlani uvidíte celou automobilovou produkci. Často je navíc taková výstava jedinou možností, jak se posadit do sportovních či luxusních automobilů s pořádně velkou cenovkou. Protože, ač dnes politická korektnost vládne světu, kolik návštěvníků takových akcí si může dovolit koupit auto z Gaydonu, Maranella, Stuttgartu nebo Sant'Agaty Bolognese? Zase tolik jich nebude. A i když se prezentace futuristických konceptů a hypersportů kritizuje, právě kvůli nim mnoho lidí na výstavy jezdí. Bez nich už by nám opravdu zůstala jen ta dealerství.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Blíží se exodus světových autosalonů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford F-150

Tento Ford F-150 Shelby mají pouze v Tennessee. Má 750 koní a vypadá úžasně

Toyota, Kobe Steel

Ocel z Kobe Steel sice nebyla prvotřídní, stále však splňuje bezpečnostní normy, tvrdí Toyota

Golf GTE

Volkswagen předal vozidlo s pořadovým číslem 150 000 000. Tipnete si, jaké bylo motorizace?

Aventador S Roadster

Takhle se slaví narozeniny. Lamborghini představilo speciální edici 5 kusů Aventador S Roadster

Volkswagen speciály, Pikes Peak

Nejrychlejší čas v legendárním vrchařském závodě na horu Pikes Peak má zajet elektromobil

Volkswagen Amarok

Nově nabízený motor o výkonu 120 kW srazil cenu Amaroka na 860 tisíc. Nebude ale slabý?

Registrační značka, ilustrační foto

Přemýšlíte o uložení značek do "depozitu"? Víme, co to obnáší

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford Kuga dostal verzi ST-Line, ta přináší vizuální agresivitu.

Ford zkouší výrobu sportovního SUV, Kuga ST-Line má ale zásadní nevýhodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československá Tatra 805 "kačena"? Dnes budí rozruch v Kanadě

  2. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  3. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

  4. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  5. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  6. V Polsku vznikne největší evropská továrna na baterie elektromobilů, Tesle však konkurovat nedokáže

reklama

Zprávy odjinud