O neslavném osudu Bratislavských automobilových závodů toho bylo napsáno mnohé. Řada zašlapaných projektů, miliony vyhozené oknem a sériová výroba jen jedné modelové řady. To je bilance do roku 1991. Pak se do hry vložil Volkswagen a ve slovenském hlavním městě začal vyrábět postupně nejen vozy své, ale také celého koncernu.
30. května 1991, tedy před pětadvaceti lety, byla založena akciová společnost Volkswagen Slovakia, společný podnik Bratislavských automobilových závodů a Volkswagenu. Ještě tentýž rok začala v nevyužívaných halách výroba Passatu Variant, kterého o tři roky později doplnil Golf a také montáž převodovek. Jak objem produkce postupně rostl, Volkswagen Slovakia se v roce 1998 stal stoprocentní dceřinou společností Volkswagenu.
Těsně před začátkem nového tisíciletí došlo k otevření závodu v Martině, kde se vyrábějí díly pro koncernové vozy. Dnes v Bratislavě vznikají modely pěti koncernových značek (komponenty pak dokonce pro šest výrobců), SUV Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Audi Q7 a městské vozy Volkswagen up!, Seat Mii a Škoda Citigo. Nejnovějším přírůstkem do výrobních hal je omlazená podoba Volkswagenu up!, která brzy vstoupí také na český trh.
Celkově do dnešních dnů vzniklo ve slovenském hlavním městě více než 4,5 milionu automobilů třinácti modelových řad, Volkswagen pak do modernizace prostor investoval již více než tři miliardy eur (přes 81 miliard korun). Od roku 2012 do konce letošního roku pak továrna „spolkne“ dalších 1,5 miliardy eur (přes 40,5 miliard korun).
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?