Toyota se v loňském roce stala počtvrté za sebou světovou automobilovou jedničkou, když za dvanáct měsíců prodala celosvětově přes deset milionů vozů. Dobrých čtyřicet procent aut přitom vyrábí v domovském Japonsku. Toto číslo ale může jít s letošním rokem rapidně dolů, protože v příštím týdnu dojde k šestidenním odstávce.
Mezi 8. - 13. únorem se zastaví výroba ve všech japonských továrnách Toyoty. Děje se tak ne kvůli slabé poptávce, ale problémům s dodávkou oceli. O tu se stará ocelárna Aichi Steel, kterou však 8. ledna otřásl výbuch a od té doby je její činnost ochromena.
Toyota zdůrazňuje, že zastavení výroby se týká jen japonských továren, v Evropě a dalších koutech světa bude vše pokračovat podle původního plánu. V Zemi vycházejícího slunce by se situace měla začít vracet do normálu 15. února.
Automobilka zároveň začala podnikat kroky, které mají zmírnit dopad celého incidentu na produkci automobilů. V prosinci totiž Toyoty vyráběla v Japonsku asi 13 600 aut denně. Mezi ona opatření může patřit mimo jiné nákup oceli z jiných oceláren.
Jak velký bude mít odstávka výroby dopad na celkové prodeje Toyoty je zatím těžké odhadovat. Pozici světové automobilové jedničky ale tato událost s nejvyšší pravděpodobností neohrozí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?