Automobilka Volkswagen zvažuje plné odškodnění majitelů vozů, které mají v autě namontovaný software na obcházení emisních zkoušek. V Česku se má tento problém týkat celkem 1,2 milionu aut značky Škoda.
Automobilka Volkswagen se potýká s největším skandálem v historii. Nyní se snaží zahladit škody tak, aby z problematického období vybruslila s co nejmenšími ztrátami. Nyní začali ve vedení automobilky vážně zvažovat možnost, že odškodní všechny majitele aut, do kterých byl problematický software nainstalován, informoval portál Mirror.co.uk.
Odškodnění ve výši plné ceny auta by tak teoreticky mohlo dostat více než milion českých řidičů. Jak poznáte, že má vaše auto motor s tímto problematickým softwarem, zjistíte speciálním softwarem. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.
Koncern Volkswagen také intenzivně řeší, kdo je odpovědný za instalaci programu do aut. Podle nových závěrů automobilky nešlo o systémové pochybení, ale o selhání jedinců. Nešlo prý o firemní rozhodnutí, tvrdil vyšetřovatelům kauzy nový šéf americké divize společnosti Michael Horn, který připustil, že je "těžké uvěřit", že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až letos v září, kdy Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.
Příliš velké důvěře se ale jeho vyjádření netěší. "VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím," prohlásil například kongresman Chris Collins. Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482.000 vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37.500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?