Na jedné straně barikády stojí někdy až fanatičtí příznivci elektromobility, kteří opěvují velmi levný, bezúdržbový a ekologický provoz elektromobilů. Na druhé straně pak přešlapují zástupy odpůrců, kteří jsou prakticky veškeré argumenty elektromobilistů schopni smést ze stolu svými vlastními výpočty a důkazy. Teď jim navíc přibyl další, a ne zrovna nepodstatný.
Majitelé vozů na elektrický pohon svůj nákup velmi často zdůvodňují tím, že provoz takového auta je v podstatě bezúdržbový. Žádné výměny filtrů, olejů, drahých vstřikovačů nebo nedej bože filtrů pevných částic. Prý jen jezdíte a nic neřešíte. Námitky o poklesu kapacity akumulátorů a tím snižování dojezdu i tržní ceny ojetého auta obvykle odpálkují s tím, že žádný pokles nemáte šanci poznat a všechno funguje, jak má.
Jenže nejnovější průzkumy tvrdí něco docela jiného. Během prvních 5 let provozu elektromobilu klesá kapacita akumulátorů v průměru o 20 procent. Vezmeme-li v potaz, že drtivá většina takových aut nabízí z fabriky reálný dojezd sotva 200 km, přichází každý rok vlastník o 8 km a za první pětiletku mu zbude jen 160 km, v zimě pak ještě méně. A pokud by vás to zajímalo, každý den se tak zkrátí dojezd o 22 metrů.
O poznání lépe než konvenční elektromobily zavedených výrobců, jako jsou třeba Volkswagen e-Golf, Nissan LEAF, KIA Soul EV nebo BMW i3, fungují akumulátorové sety americké Tesly. Ve veřejně dostupných údajích není problém narazit na 4 roky staré Modely S P85 s nájezdem kolem čtvrt milionu kilometrů, jejichž kapacity poklesly jen o 7-10 procent. To je skvělý výsledek, protože dojezd plně nabité Tesly se i tak pohybuje kolem 360 kilometrů, o čemž si může dosavadní konkurence nechat stále jen zdát. Elon Musk se nechal slyšet, že jejich baterie byly dokonce testovány na vzdálenost 500 000 mil, tedy 800 000 kilometrů. I tehdy prý jejich kapacita stále přesahovala 80 procent.
Nezbývá než doufat, že společně s prodlužováním dojezdu i u dostupnějších elektromobilů, rozšiřující se sítí dobíjecích stanic a poklesem cen samotných akumulátorů, se jejich stárnutí a pokles kapacit bude stávat skutečně nedůležitou a okrajovou záležitostí. Tedy přesně tak, jak nám už nyní tvrdí jejich příznivci.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?