Kdo znečišťuje ovzduší? Reálná měření ukázala, že emise aut nejsou hlavním viníkem

-jka / AutoRoad.cz, 17. září 2017, 11:14 Google+

Pevné nano částice nebo také pevné polétavé částice jsou považovány lékaři za vysoké nebezpečí pro lidský organismus. Jde o prachové částice, které jsou 500 x až 1000 x menší než lidský vlas. Jsou tak malé, že procházejí z plic do krve, a ta je roznáší a usazuje nejen v plicích, ale i ledvinách, játrech, nebo v mozku. Kdo je ale viníkem?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 18.09. 03:03) Napište svůj názor
ekologie

ekologie | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Kdo chce hned označit za hlavního viníka především starší, nebo bez funkčního filtru DPF, diesely, nemá tak docela pravdu. Podle reálných měření, která provedla Dekra v roce 2015 ve Stuttgartu, je uvolněno denně v tomto městě do ovzduší průměrně 474 kilogramů prachu a polétavých částic. Hned ale dodejme, že jen 77 kg připadá na automobily, z nichž největším znečišťovatelem jsou diesely. Jejich podíl se tedy dá odhadnout na méně než 20 % znečištění ovzduší.

Naopak za emisí asi 84 % je třeba vidět kromě jiného pouliční prach, který vozidla rozvíří, tak nanočástice z pneumatik, brzdových kotoučů a dalších částí automobilů, ale i velké i malé spalovací zdroje. Tento fakt zcela mění pohled na to, kdo je hlavním „viníkem“ a jak proti němu postupovat.

Ještě jeden fakt je po zveřejnění této studie zřejmý – a to, že v tomto směru není masivní rozšíření ekologických vozidel, jako jsou například elektromobily, až takovým přínosem. Jinými slovy, pro zmírnění následků vdechování nanočástic, není rozlišení mezi jednotlivými typy pohonů automobilů na místě. A totéž platí pro zákaz vjezdu do měst především benzinových nebo dokonce hybridních vozidel s odkazem na to, že mají spalovací motory.

Dokládají to další měření Dekry. Ta udávají, že z celkového množství emisí pevných částic tvoří ve Stuttgartu jen 6 % výfuky automobilů, 31 % částečky odletující od pneumatik a brzdových destiček, ale více než 50 % připadá na spalovací zdroje. Jedná se o velké znečišťovatele, jako jsou spalovny, ale i kotle na pevná paliva či plyn a další zdroje.

Co daná měření ukazují? Že je na místě řešit problém komplexně a nevytrhávat jen problematiku spalovacích motorů nebo obecně automobilů, ale upozorňovat i na další zdroje znečištění ovzduší. A to zvláště s ohledem na možná a poměrně snadná řešení. Jedním z nich je například důraz na plynulost dopravy a pravidelné a efektivní čištění silnic ve městech.

ÚAMK bude dne 20.9.2017 ve spolupráci s firmou Testo zdarma měřit funkčnost DPF filtrů těch řidičů vozidel, kteří přijedou do Prahy na Letenskou pláň od 13 do 18 hodin. V rámci této akce bude již od 11 hodin probíhat škola smyku pro mladé řidiče, otestování si převrácení se ve vozidle na střechu a jízda v opileckých nebo drogových brýlích. ÚAMK tedy zve každého, komu je blízká bezpečnost silničního provozu nebo ekologie dopravy na tuto akci. Vstupné je pro každého zdarma.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kdo znečišťuje ovzduší? Reálná měření ukázala, že emise aut nejsou hlavním viníkem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 18.09.2017 03:03 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Nejdelší dálnice světa? Mají tisíce kilometrů a stejně jsou většinou v lepším stavu než D1

Historie modelů Lamborghini

Znáte historii Lamborghini? Naučíme vás ji během pěti minut

CXperience je návratem Citroënu k extravagantním limuzínám.

Citroen oznámil plány na nový reprezentativní sedan. Nahradí modely C5 i C6

Lancia 037 Stradale

Raritní Lancia sráží sběratele do kolen. 1 z 207 homologačních speciálů je v dokonalém stavu

Ilustrační fotografie

Zamrzlé či zaseknuté zámky u auta? Češi mají řešení

Ferrari

Jak přišlo Ferrari vůbec ke svému znaku?

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford testuje autonomní řízení

Řidič schovaný v sedadle? Podívejte se, co tím automobilka Ford sleduje

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

  2. Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

  3. Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

  4. Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

  5. Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

  6. Kdy musíte pustit chodce na přechodu a kdy můžete projet bez zastavení?

reklama

Zprávy odjinud