Americká armáda stojí za neuvěřitelným množstvím vynálezům a nových technologií. V současnosti spojili armádní experti své síly s inženýry z automobilového koncernu General Motors. Co je předmětem této zvláštní spolupráce?
Armáda Spojených států amerických si již delší dobou pohrává s myšlenkou použít u bojových vozidel pohon využívající palivové články. Právě proto spojila své síly s americkým automobilovým koncernem General Motors. Prvním dítkem této vzájemné spolupráce je speciální prototyp terénního pick-upu Chevrolet Colorado.
Tento drsně vyhlížející pick-up vznikl v překvapivě krátkém čase. Za méně než rok dokázali inženýři běžnou platformu Colorada zkrátit, pro usnadnění manévrování. Proběhla také velká úprava zavěšení a tlumení, která má zvýšit průchodnost vozu těžkým terénem. K tomu také přispívají obrovská, 37“, kola, které se nezaleknou žádné překážky.
Zdaleka nejzajímavější jsou ale změny v pohonném systému vozu. Jak bylo již zmíněno, zážehový motor Colorada byl nahrazen ekvivalentem, využívající palivové články. Největší výhodou tohoto systému je jeho přenosnost. Celý spalovací systém totiž lze z vozu jednoduše odpojit a přemístit prakticky kamkoli, kde může sloužit jako účinný generátor elektrické energie. Další velkou výhodou systému palivových článků, která se armádě zamlouvá je minimální hlučnost systému a minimum tepelné energie v průběhu přeměny vodíku na elektřinu. Obě tyto skutečnosti mohou armádě pomoci při pohybu na bojišti a snížit šance, že budou jednotky ve vozech spatřeny.
Vývojový prototyp velkolepého Colorada v současné době prochází posledními úpravami a od příštího roku se může těšit na zahájení tvrdých armádních testů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?