Modely Tesla Motors by chtěl dneska porazit, nebo jim alespoň konkurovat, kde kdo. Posledním v řadě je nyní Mercedes-Benz. Ten nechce konkurovat Modelu S, nýbrž Modelu X, a to sériovou verzí konceptu Generation EQ. Ten je první elektrickou vlaštovkou Němců, která má vézt nejen k sériovému modelu, ale i samostatné značce EQ.
Volkswagen v Paříži prezentuje první auto na modulární platformě MEB pro elektromobily, něco podobného pak ve svých útrobách vozí i Generation EQ. Podle Mercedesu je platforma vhodná pro všechny typy karosérií i jakoukoliv velikost, což v tomto segmentu značí možná až nebývalou ofenzivu. Tím spíš, že v budoucnu máme dostat samostatnou značku EQ (zkratka pro Electric Intelligence), pod níž budou elektromobily ze Stuttgartu prodávány. Jakou techniku dostanou naznačuje koncepční SUV, vozící v útrobách dva elektromotory, jeden pro přední a jeden pro zadní nápravu, o celkovém výkonu 300 kW (408 k) a točivém momentu 700 Nm. Spojením obou jednotek vznikne elektrická čtyřkolka, s níž Generation EQ zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund. Lithium-iontové akumulátory Deutsche Accumotive s kapacitou 70 kWh jsou umístěny pod podlahou a udělují SUV rádius až 500 kilometrů. Nabíjení je možné přes wallbox nebo indukčně, pokud by se rozšířila síť rychlonabíječek s kapacitou až 300 kW, bylo by možné dobít auto na dojezd 100 kilometrů za méně než pět minut.
Tvarem karosérie novinka nejvíce připomíná GLC, ačkoliv sama trojcípá hvězda u něj používá označení SUV-kupé. Konvenční přední masku nečekejte, místo ní je, stejně jako na kapotě a pátých dveřích, lesklá černá plocha, podsvícení LED diodami, možná až příliš podobná nedávnému konceptu Volkswagen Buddy-e. Vedle loga tak září imaginární modré lamely, obepínající i full-LED světla. Zadní světelný LED podpis se táhne přes celou šířku vozu a mění svou barvu z modré na červenou v případě pohybu vozu, respektive oranžovou při odbočování. Decentní modré diody najdeme i ve spodní části dveří. Podběhy jsou vyplněny 21palcovými koly, kliky pak, stejně jako zrcátka, nahradily kamery.
Kabina je, jak se na Mercedes sluší, luxusní a futuristická. Čtveřice sedadel je z velké části čalouněna bílou kůží, to stejné platí i o palubní desce a výplních dveří. Některé ovladače mají povrch z růžového zlata, které tak částečně vytváří kontrast k všudypřítomným obrazovkám. Většina interiéru je orientována na řidiče, čemuž odpovídá umístění 24palcové obrazovky, spojující multimediální systém s 3D Navigací HERE a přístrojovou desku. Na volantu jsou malé OLED displeje pro dotykové ovládání jednotlivých funkcí vozu. Prakticky jediné konvenční ovladače mají na starosti elektrické nastavování sedadel. Výčet obrazovek pokračuje jednou menší na středovém tunelu jako výstup klimatizace, u níž je rovněž dotyková plocha pro ovládání centrálního infotainmentu. Dva TFT displeje mají k dispozici i cestující vzadu. Podobně jako zvenku, i uvnitř dbal Mercedes na ambientní osvětlení v mnoha barvách, odpovídajících náladě posádky.
Díky navigačnímu systému HERE zná auto již dopředu trasu, po níž pojede, a umí tak třeba přizpůsobit svou rychlost při nájezdu do zatáčky. Multimediální systém rovněž umí řidiči sdělit, kam může s aktuálním stavem nabití baterií dojet a najít v jeho dosahu nějaká zajímavá místa. Výrazně vylepšena byla také technologie Car-to-X, což je možnost komunikace s okolními vozidly a infrastrukturou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.