Tesla Motors sice nemá na růžích ustláno, neustále ale přichází s novými modely nebo alespoň novými verzemi stávajících modelů. Proto se v průběhu jara dočkal Model S modernizace vzhledu i techniky. Nyní Američané přichází s dalším vylepšením, které jinak rodinný model katapultuje na úroveň hypersportů.
Letos v dubnu přišla na trh Tesla Model S v omlazené podobě už bez masky chladiče. V nabídce však zůstal skutečně rychlý model P90D s módem Ludicrous, díky němuž zrychluje vůz o výkonu 345 kW (469 k) na 100 km/h za 3 sekundy (z 0 na 96 km/h to zabere 2,8 sekundy). Už to je na vůz s plnou luxusní výbavou a až sedmi místy k sezení, dvě sedadla v kufru jsou ovšem jen provizorní, neskutečné číslo. Tesla se však hranici výkonu rozhodla posunout ještě dál a představila Model S P100D. Její hlavní novinkou je použití baterie s kapacitou 100 kWh.
Ta umožnila nejen zvýšit dojezd na 613 kilometrů podle evropského nebo 507 kilometrů podle amerického cyklu, ale zároveň snížit hranici, potřebnou ke zrychlení na 60 mil za hodinu (96 km/h). Z klidu to tak Model S P100D v módu Ludicrous zvládne za 2,5 sekundy, což z něj dle automobilky dělá aktuálně nejrychlejší produkční auto na světě. Pokud do srovnání přidáme i minulost, pak je Tesla třetím nejrychlejším vozem. Před ní už jsou podle dat magazínu Motor Trend jen LaFerrari a Porsche 918 Spyder, jimž doba potřebná k akceleraci z 0 na 96 km/h zabere 2,4 sekundy. Ani jedno už ale oficiálně jako nové nekoupíte.
Američané si ale nárokují i další „nej“ tituly. Verzi P100D totiž dostalo také SUV Model X, které s ním na 96 km/h zrychluje v režimu Ludicrous za 2,9 sekundy. A to, jak asi tušíte, je aktuálně i historicky nejlepší čas mezi všemi SUV. Na jedno nabití pak sedmimístný vůz dokáže ujet 542 kilometrů podle evropského nebo 465 kilometrů podle amerického cyklu. Objednávat obě auta lze již dnes, ceny ale nejsou vůbec nízké. Ve své tiskové zprávě to konec konců zmiňuje i Tesla samotná, jež ale dodává, že díky těm, co si koupí dražší Model S nebo X může financovat vývoj a výrobu menšího Modelu 3. Ve většině Evropy tak limuzína startuje na 127 700 eurech (cca 3 450 000 korun), SUV potom na 128 700 eurech (cca 3 477 000 korun). Pro stávající majitele verze P90D nebo ty, kteří ji již mají objednanou, existuje možnost výměny za baterii s větší kapacitou. V USA tato možnost přijde na 20 000 dolarů (cca 479 000 korun) pro stávající majitele, respektive na 10 000 dolarů (cca 239 000 korun) pro již objednané, ale nedoručené vozy.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?