Přehlídka automobilové krásy v Monterey není jen o unikátních veteránech nebo moderních hypersportech. V menšině se zde prezentují i vozy, které si může teoreticky dovolit i normální smrtelník. Jedním z nich je elektrické MPV čínské značky Iconiq.
Pamatujete si na Lykan Hypersport, který mimo jiné létal díky sedmému Rychle a zběsile mezi mrakodrapy v Dubaji? Pak možná víte, že za ním stojí arabská značka W Motors. Ta za normálních okolností nemá s elektrickými MPV nic společného a spíše se zaměřuje na hypersporty, mezi které se řadí i její poslední produkt známý jako Fenyr SuperSport. Jenomže i tato automobilka podlehla ekonomicky zajímavému partnerství s Číňany a na Monterey Car Week tak po boku výše zmíněného Fenyru bude stát i Iconiq Seven. Ten byl vyvinut za pomoci techniků arabské automobilky a kdo se na vůz zaměří více, možná najde s oběma sporťáky i několik společných detailů.
Jde hlavně o tvar předních světlometů, složených z horizontálních i vertikálních LED zdrojů. Pod nimi se pak přes téměř celou šířku předních partií táhne úzký nasávací otvor. Maska chladiče je nepřekvapivě zakrytovaná, Iconiq Seven je totiž čistým elektromobilem. Profil nabízí hned několik výrazných prolisů, dělající vůz opticky možná o trochu dynamičtější. Dveře (vpředu s kamerami místo zrcátek) se podle umístění klik pravděpodobně otevírají proti sobě, přičemž toto řešení je v segmentu ojedinělé. Zadní část je poměrně mohutná a vedle nasávacích otvorů v blatnících a vysoko zasahujícího nárazníku zaujme hlavně full-LED světly.
Soudě dle názvu je uvnitř vozu místo pro sedm cestujících, vzhledem k téměř rovné střeše se pak prakticky nedá pochybovat o mimořádné praktičnosti. Jak už bylo řečeno, pohon je plně elektrický a údajně s jeho vývojem pomáhala rakouská Magna Steyr, bližší detaily ale chybí. Přesto se Iconiq Seven chystá do sériové výroby, která bude určena především taxi službám nebo firmám s nutností přepravy více osob (ideálně třeba letiště nebo hotely). Do velkých měst se totiž elektromobily docela hodí a čínská vláda má pro jejich podporu velice štědrý dotační program.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?