Emisní normy budou stále přísnější. Co to může znamenat pro řidiče?

AutoRoad.cz, 12. června 2017, 07:19 Google+

Měření emisí hýbe po skandálu Volkswagenu prakticky celým světem. Na světlo se totiž čím dál častěji dostávají informace o tom, že jednotlivé automobilky uvádí hodnoty až o několik desítek procent nižší, než je realita. Evropská unie možná i kvůli tomu chystá do budoucna přísnější emisní limity. Je ovšem otázkou, jak moc budou účinné.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto).

EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto). | foto: cbw.ge

Sdílejte článek

Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. To jsou doposud platné emisní normy Evropské unie. Ta první začala platit již v červenci 1992, ta poslední v září 2014. A rozhodně se nejdná o poslední emisní normu, ta další by měla přijít po roce 2021, kdy vyprší platnost stávající „šestky“: Pokud se zdají být současné limity hodně přísné, pak ty následující budou ještě daleko daleko horší. Evropská komise by měla podle Bloombergu nové emisní normy představit již v příštím roce a vedle osobních aut se mají týkat i lehkých užitkových vozů. U nich dokonce vstoupí v platnost ještě o rok dříve.

Hlavním cílem je snížit objem vypouštěného oxidu uhličitého (CO2) a tím také zlepšit situaci kolem skleníkových plynů. Jejich objem by se měl do roku 2020 snížit v porovnání s rokem 1990 o 20 procent, za deset let by měla být hodnota nižší dokonce o 40 procent. Flotilové emise výrobců osobních automobilů by se mají z průměrných 130 g CO2/km v roce 2015 snížit na 95 g CO2/km v roce 2021, u lehkých užitkových vozů počítá EU s průměrně 175 g CO2/km v roce 2017 a 147 g CO2/km v roce 2020.

Ruku v ruce se zpřísněním emisních limitů půjde i změna měření samotných emisí. Nově by měla být laboratoř vyměněna za běžný provoz, což nás vrací ke skandálu koncernu Volkswagen. V praxi by nová norma i měření měly znamenat větší množství hybridních či elektrických automobilů, které významně sníží flotilové emise. Tedy alespoň na papíře. Automobilkám jejich větší počet také dovolí vyrábět i nadále sportovní modely či velká SUV se šesti- nebo osmiválcovými motory. Čím dál častěji ale zaznívají také hlasy, kritizující stále přísnější emisní limity. Mohlo by to totiž znamenat výrazné zdražení nových automobilů, což by pro změnu mohlo vést k větší oblibě ojetin s méně „čistými“ motory. První soudy ale budeme moci vynášet až příští rok. Jak již bylo řečeno, právě tehdy má Evropská komise představit svůj návrh na úpravu měření emisí i norem samotných.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Emisní normy budou stále přísnější. Co to může znamenat pro řidiče?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

Zamrzlé či zaseknuté zámky u auta? Český výrobce má řešení

nehoda

Nemožné se stává skutečností? I takhle může vypadat běžný den v Rusku

nehoda vzácného Ferrari F12 TDF (cena přes milion $, jen 799 kusů)

Vzácné Ferrari F12 TDF, které zvládne 200 km/h pod 8 s, kompletně shořelo

Ilustrační fotografie

Emisní skandál ještě není u konce, Safe Diesel žaluje Škodu a Volkswagen. Přidáte se?

továrna budoucnosti

Žádné sci-fi, ale skutečný plán skupiny PSA na příští desetiletí. Takhle vypadá továrna budoucnosti

Ilustrační foto

Proč na "stopce" musíte zastavit? Tohle a další pokuty v ČR

Ty to zvládneš

Mají chodci absolutní přednost?

reklama
reklama

Doporučujeme

Kalina Black Line je již čtvrtým modelem Lady za poslední týdny s vlastní barevnou edicí.

Ruská stylovka za pár korun? Lada Kalina Cross Black Line

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První testy zimních pneumatik: Hned dva premianti pochází z České republiky

  2. Nejrevolučnější auto, o kterém jste zřejmě nikdy neslyšeli, slaví 50. narozeniny

  3. Statisíce automobilů poškozených hurikánem Harvey už čekají na sešrotování, ten pohled je tragický

  4. Proč na "stopce" musíte zastavit? Tohle a další pokuty v ČR

  5. Řidič schovaný v sedadle? Podívejte se, co tím automobilka Ford sleduje

  6. Kdo znečišťuje ovzduší? Reálná měření ukázala, že emise aut nejsou hlavním viníkem

reklama

Zprávy odjinud