Minulá generace Toyoty Prius byla jedním z prvních hybridů, který nabídl možnost dobíjet akumulátory také ze zásuvky. Japonci tak logicky přišli se stejným automobilem i v nejnovějším vydání ekologického průkopníka.
Prius Prime, jak se bude vůz jmenovat na severoamerickém trhu, respektive Plug-in Hybrid, jak si bude říkat v Evropě, má základ v modulární platformě TNGA. Tu využívá také standardní hybrid. Hlavní složkou pohonné jednotky zůstává zážehová osmnáctistovka VVT-i, pracující v Atkinsonově cyklu, jíž asistuje elektromotor. Ten těží z kapacity lithium-iontových baterií, která byla navýšena na 8,8 kWh. Mimo jiné i proto umí plug-in hybrid ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu při maximální rychlosti 135 km/h. Dobití akumulátoru zabere 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes.
Pokud není elektrický režim aktivní a Prius jede na kombinaci obou jednotek, řekne si v průměru jen o 1,4 l/100 km. Systém se umí navíc sám přepnout do elektrického režimu ve chvíli, kdy je to hospodárnější než spalování paliva. Devizou plug-in hybridního systému je minimalizace využívání spalovacího motoru. Například vyhřívání kabiny zajišťuje topení prostřednictvím akumulátoru, jako vůbec první auto na světě využívá plug-in hybridní Prius klimatizaci s tepelným čerpadlem se vstřikováním plynu.
Již zmíněná modulární platforma TNGA má oproti staršímu základu nižší těžiště a lepší pozici za volantem. Zároveň došlo ke zlepšení jízdních vlastností, což se projeví třeba menšími náklony v zatáčkách. Stejně jako u předchůdce jsou vpředu vzpěry MacPherson, vzadu je ale úplně nová náprava s dvojitými lichoběžníky. Kvůli nové platformě narostl vůz mezigeneračně o 165 milimetrů do délky a 15 milimetrů do šířky, naopak výška byla zredukována o 20 milimetrů.
Vnější vzhled je v porovnání s konvenčním Priusem úplně jiný, dynamičtější a pro leckoho i lépe „stravitelný.“ Máme tady tak LED diodová přední i zadní světla, specifické pásy diod denního svícení kolem mlhovek nebo přepracované nárazníky. Koncové reflektory jsou dále specifické tím, že vizuálně obepínají malé okno ve víku kufru. Celá výklopná záď je mimochodem vyrobena z karbonem vyztužených plastů. Nejdůležitější je ale stejně aerodynamika, u Priusu podpořená koeficientem odporu vzduchu cx = 0,24.
Oproti hybridnímu Priusu je jiná také kabina, a to nejen pouze čtyřmístným uspořádáním. Středové konzoli dominuje osmipalcový dotykový displej multimediálního systému s navigací, přístrojový štít uprostřed palubní desky obsahuje mimo jiné 4,2palcový TFT displej palubního počítače. Do kabiny také proniká minimum hluku a okolního vibrací, na čemž mají podíl také akusticky vrstvená skla. O technice automatické klimatizace již byla řeč, její další výhodou je rovněž schopnost minimalizovat proudění vzduchu na neobsazená sedadla. Ve výbavě se dále objeví třeba bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, barevný head up displej nebo inteligentní parkovací asistent.
Balíček Toyota Safety Sense obsahuje přednárazový systém s funkcí rozpoznávání chodců a automatického brzdění, asistent pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat s podporou v celém rozsahu rychlostí a automatická dálková světla. Pocit bezpečí dále zvyšuje sledování mrtvých úhlů a monitorování provozu v mrtvém úhlu za vozidlem. Prius Plug-in Hybrid se v Evropě objeví na konci roku, Prius Prime se v USA dostane do showroomů na podzim.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?