Uvést na trh ideového nástupce Typu 2 se Volkswagen pokouší s přestávkami už od roku 2001. Zlomem by mohl být koncept Budd-e, který kromě vtipného jména a retro designu přináší především elektrický pohon a revoluci v uspořádání interiéru.
Skořápku auta tvoří karosérie krabicovitého tvaru, jejíž stylizace nenechá nikoho na pochybách, ke kterému vozu z minulosti se Němci chtěli přiblížit. I přesto tu ale jsou LED diodová hlavní světla, diodové proužky ve tvaru písmene C v předním i zadním nárazníku a samozřejmě LED diodová koncová světla, jejichž tvar plynule přechází do třetího brzdového ve střešním spoileru. Využití této světelné technologie ale není zdaleka vyčerpáno, to když tenké pásy, ji využívající, obepínají celé auto kolem dokola a je jimi podsvícena i maska chladiče (barev je hned několik). Klasický je alespoň nástřik v bílé Nevada, doplněný o zlatou střechu (odstín Phoenix Copper) se solárními panely, a 21palcová kola.
Pokud zvenku postrádáte kliky dveří, pak vězte, že se dveře otevírají prostřednictvím gesta nebo dotyku. Čtyřmístná kabina pak více než prostor určený k cestování připomíná obývací pokoj. Vzadu je jakási forma lavice, určená pro dvě osoby, vpředu jsou dvě samostatná a otočná sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy. Mnohem důležitější je ale multimediální rozhraní uvnitř vozu. Zadní cestující mají k dispozici vlastní obrazovku o velikosti 34 palců, kterou lze ovládat gesty, před řidičem se rozprostírá několik displejů, vizuálně spojených dohromady. I přesto má ale každý svou pevně danou funkci, a zatímco před volantem je tak evoluce loni představeného digitálního přístrojového panelu Active Info Display o velikosti 12,3 palce, středovou konzoli tvoří 13,3palcová obrazovka, přes níž se ovládá zábavní systém nebo 3D navigace.
Klasická tlačítka ale uvnitř, stejně jako zvenku kliky, úplně zmizela. Vše probíhá gesty, dotykem nebo hlasem. Poslední možnost se přitom aktivuje příkazem „Hello Budd-e.“ Hlasové ovládání je dokonce natolik propracované, že pokud někdo chce snížit teplotu v místě kde sedí, systém ho dokáže lokalizovat a provést operaci přesně u něj. Už u revolučního modelu XL1 použil Volkswagen koncept kamer místo zpětných zrcátek. E-Mirror pak nechybí ani zde, když obraz ze strany řidiče přenáší na 7,9palcovou obrazovku a ze strany spolujezdce na 5,9palcovou obrazovku. Volant, ač opět bez tlačítek, je multifunkční, přičemž ovládání probíhá jak jinak než dotykově. Budd-e lze také spárovat s chytrým telefonem, tabletem nebo hodinkami, dokáže tak upozornit na zapomenutý předmět uvnitř nebo přednastavit vůz přesně dle pokynů majitele.
Základem 4597 mm dlouhého, 1940 mm širokého a 1835 mm vysokého konceptu je modulární platforma MEB, určená speciálně pro vozy s elektrickým pohonem (Budd-e je prvním, který ji dostal). Ten speciálně v případě tohoto vozu obstarávají dva elektromotory – přední má 136 koní a 200 Nm, zadní potom 170 koní a 290 Nm. Systémový výkon vozu je 306 koní, což dovolí akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 180 km/h. Baterie o kapacitě 92,4 kWh jsou umístěny do podlahy, což je mimochodem specifikum platformy MEB, a jejich napájení je možné z klasické zásuvky či indukčním nabíjením. V prvním případě stačí na 80 procent jejich kapacity 30 minut, musí to být ale ze 150 kW zásuvky. Na jedno nabití pak německé MPV ujede 533 kilometrů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.