Jak moc velká lidská složka by se měla, může nebo musí podílet na ovládání automobilu? Tuto otázku si se stoupajícím trendem autonomních vozidel položil jistě nejeden fanoušek světa aut. A na něco podobného se sám sebe zeptal také Frank M. Rinderknecht, hlavní postava vizionářské automobilky Rinspeed. Jako odpovědí na tuto otázku předvedl koncept Σtos, vycházející z BMW i8.
Že žlutozelený koncept vychází právě z mnichovského plug-in hybridu byste na první pohled asi jen těžko poznali. Karosérie vymodelovaná za použití keramických a železných kompozitů vypadá i díky mohutné zadní části skutečně úplně jinak a jedinou připomínkou i8 tak jsou nejspíše přední světla. Tvarování zadních partií nicméně není samoúčelné, protože ukrývají plochu (spolu se střechou je vyrobena z tenkého skla Gorilla) na přistávání dronů. Ty speciálně pro tento stroj vyrobila firma DJI.
Kromě „přistávací plochy“ je ale vzadu také 12 tisíc LED diod, tvořící nejrůznější obrazce a vzkazy. Desetipaprsková hliníková kola Borbet mají 20 palců a navzdory ekologickému původu vozu obouvají pneumatiky o rozměru 245/45 vpředu a 270/40 vzadu. Nahoru se otvírající dveře mají místo konvenčních zrcátek kamery, čímž se nenápadně přesunujeme do interiéru.
Právě na něm se Rinderknecht vyřádil úplně nejvíc. Tam, kde ještě nedávno byly relativně konvenční tvary BMW, jsou dnes dvě zahnuté 21,5palcové ultra HD obrazovky, doplněné ještě jedním displejem na středové konzoli. Rozhraní všech tří displejů má na svědomí Harman, přičemž ovládání probíhá hlasem, gesty, dotykem nebo úplně konvenčně přes tlačítka.
Dalším naprosto unikátním prvkem je volant od ZF TRW, který vyjíždí z panelu za ním. Σtos totiž nabízí autonomní řízení, takže „ztrácející se“ volant vylepšuje komfort řidiče ve chvíli, kdy vůz nemusí ovládat. Vedle něj se pak do sedaček s panoramatem San Francisca usadí už jen jeden spolujezdec. Dokonalý přehled o okolí dopřává osm exteriérových HD kamer, zatímco přesný čas ukazují hodinky Patravi Traveltec od Carla F. Bucherera, vystupující po nastoupení do vozu z palubní desky. A pokud máte rádi při jízdě určitou teplotu, můžete si ji (vedle dalších funkcí) nastavit pomocí chytrého telefonu nebo hodinek.
Pohonné ústrojí 4761 mm dlouhého konceptu zůstalo i po výše zmíněných úpravách nezasaženo. To znamená zážehovou patnáctistovku TwinPower Turbo v kombinaci s elektromotorem o celkovém výkonu 362 koní a točivém momentu 570 Nm. Lithium-polymerové baterie mají kapacitu 7 kWh, což stačí na asi 37 bezemisních kilometrů. Stokilometrovou rychlost pokoří Σtos za 4,4 sekundy a rozjede se až na 250 km/h.
Na projektu kromě Rinspeedu pracovalo ještě několik dalších firem a jejich snažení uvidí poprvé návštěvníci elektrotechnického veletrhu CES v Las Vegas. Ten se koná v lednu. Zajímavé je, že poprvé za dlouhou dobu se nový model švýcarského výrobce představí jinde než v Ženevě.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?