Na co si dát pozor, abychom vždy dorazili do cíle našich prázdninových cest?

ar5, 5. července 2015, 07:30 Google+

Prázdniny startují a na silnicích přibývají nejenom automobily, motocykly a jízdní kola, ale také chodci včetně dětí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Rady na prázdninové cesty

Rady na prázdninové cesty | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Na co si dát pozor, abychom vždy dorazili do cíle našich cest? Škoda Auto má již 7 let speciální tým pro výzkum dopravní bezpečnosti, který podrobně analyzuje příčiny, okolnosti a průběh různých silničních nehod.

Zkoumá nejen chování samotných vozů při nehodách, ale i jednání jejich řidičů a další souvislosti. Díky tomu poznává úroveň jejich ochrany v různých situacích a z těchto poznatků může vycházet při návrhu budoucích vylepšení. Dnešní moderní vozy jsou vybaveny řadou aktivních bezpečnostních prvků, které ochrání posádku. Ta je ale musí umět optimálně využít. Základem je správný posaz za volantem. Chce to chvíli času a trpělivosti, aby řidič našel co nejkomfortnější polohu. Doslova zákazem tak jsou extrémní pozice, ať už moc blízko u volantu, nebo naopak hodně daleko.

Správné není ani ležení za volantem, řidič by měl vždy sedět vzpřímeně,“ vysvětluje Petr Kraus, vedoucí týmu Výzkum dopravní bezpečnosti ve společnosti Škoda Auto. Optimální poloha je taková, při níž má řidič lehce pokrčené ruce i nohy, a to i při plně sešlápnutých pedálech. Při napnutých končetinách se v případě nárazu zvyšuje riziko torzních a tříštivých zlomenin, což jsou velice komplikované úrazy s možnými vážnými následky.

Jak správně nastavit sedadlo, hlavovou opěrku a bezpečnostní pás

Většina dnešních automobilů má nastavitelný volant, vozy Škoda standardně ve dvou osách. Odborník doporučuje nastavit ho výše a vysunout směrem k sobě. „Je žádoucí, aby do airbagu při případném nárazu směřovala hlava, nikoliv hrudník. Platí, že nejprve se nastavuje volant a podle něj potom sedadlo,“ říká Petr Kraus. Konečná poloha za volantem se tedy ladí výškově nastavitelným sedadlem, které patří do základní výbavy
téměř všech vozů Škoda.

Řidič by měl sedět tak vysoko, aby mu mezi stropem a hlavou zbylo místo na pěst. Důležitou roli hraje i nastavení výšky horního uchycení bezpečnostního pásu. To by mělo být spíš níže než výše, aby pás šel přes rameno, nikoliv kolem krku. Podceňovat by se neměly ani opěrky hlavy, jejichž nastavení hodně lidí zanedbává. V případě čelního nárazu je člověk nejprve vymrštěn dopředu a lehce nahoru, následně je tělo zachyceno zádržnými systémy a vrací se zpět k opěradlu sedačky.

Opěrka musí v tu chvíli zachytit hlavu. Pokud bude moc nízko, nebude fungovat správně a hrozí vážné poranění krční páteře. Vrchní hrana opěrky proto má být po nastavení sedačky ve výši temene hlavy nebo lehce nad ním. Opěrka by také měla být co nejblíže hlavě, aby dráha, na níž hlava zrychluje před nárazem do opěrky, byla co nejkratší.

Zavazadla: Kam s nimi?

Vozy Škoda vynikají přepravní kapacitou, kterou jejich majitelé často plně využívají právě v létě při cestách na dovolenou. Leckdy bývá zaplněn nejen zavazadlový prostor, ale různý náklad se převáží i jinde. Také zde se vyplatí rozvaha, neboť správné rozvržení nákladu má nezanedbatelný vliv na chování vozu při jízdě a bezpečnost posádky v případě nehody. Obecně platí, že všechna zavazadla by měla být přepravována v zavazadelníku, nikoli v prostoru pro posádku. Nejtěžší věci se nakládají jako první a umisťují se co nejníže a co nejblíže těžišti (tedy těsně za opěradla zadních sedadel).

Doporučuje se jejich zajištění proti pohybu, například popruhy či sítěmi s využitím ocelových ok v zavazadlovém prostoru. Jestliže se už nelze vyhnout přepravě předmětů v kabině, měly by se umístit na podlahu, nikoli na sedadlo. Naprosto tabu by měla být jejich přeprava na zadním platu. Tam může být snad polštářek či klobouček, rozhodně ne láhev s pitím, kniha, fotoaparát, deštník a podobně.

V případě nárazu nebo převrácení se ze všech nepřipevněných věcí v kabině stávají nebezpečné projektily vážně ohrožující posádku. Aby i vaše jízdní kolo dorazilo bezpečně do cíle vaší dovolené Na dovolenou s sebou většinou vozíme i věci, které do kufru prostě nenaskládáme (nejčastěji jízdní kola). O to opatrnější musíme být při jejich přepravě. Asi nejběžnějším řešením převozu jízdních kol je střešní nosič. Ne každý, který lze koupit, se však k přepravě kol opravdu hodí.

Jestliže má nosnost třeba jen 15 kg, pro přepravu např. těžšího celoodpruženého horského kola nevyhovuje. Podstatný je také držák rámu kola,který může být samonastavující, aby manipulace byla snadnější. Opomenout by se neměl ani způsob uzamykání kola. Pokud není kolo v ližinách uzamčeno a je pouze uchyceno řemínky, stane se snadno terčem zlodějů, kteří nepohrdnou často ani samotným nosičem. Poslední a nikoliv nejméně důležitou disciplínou je bezpečnost kola na střeše za jízdy. Odborníci upozorňují na nebezpečí pádu kola či deformace nekvalitního nosiče a poškození střechy vozu při ostrém brzdění, náhlých změnách směru nebo nárazu.

S koly na střeše se zvyšuje těžiště vozu a jeho jízdní vlastnosti mohou doznat nečekanýchzměn. Na to je třeba pamatovat a přizpůsobit dynamiku j ízdy nákladu. Obecně se za vhodnější považuje řešení s nosičem upevněným na tažném zařízení vozidla.

Kromě nezvyšování těžiště patří k jasným plusům vyšší nosnost takových zařízení, která bezpečně uvezou čtyři kola i s příslušenstvím. Jistou komplikací může být nutnost elektrické přípojky pro doplňující zadní svítilny a směrovky, navíc se na tento nosič musí umístit registrační značka. Bezpečnost těch nejmenších Dnes už každý rodič ví, že převážet své potomky může jen v autosedačce. Tyto tzv. dětské zádržné systémy jsou určeny pro děti do výšky 150 cm a hmotnosti do 36 kg.

Při výšce dítěte nad 135 cm může být použit tříbodový pás vozidla s pomocí podsedáku. V tomto případě však musí být zaručeno, že tříbodový bezpečnostní pás nepůjde přes krk dítěte (musí být umístěn přes rameno jako u dospělé osoby). Pokud se dětská autosedačka umisťuje na přední sedadlo, musí se vypnout airbag spolujezdce a přizpůsobit výška uchycení pásu. Avšak nejbezpečnější místo pro děti je na zadním  sedadle vozidla. Při výběru sedačky je třeba brát v potaz výšku a hmotnost dítěte i to, aby sedačka plnila všechny předepsané normy.

Systémy pro nejmenší jsou konstrukčně jiné než ty, v nichž by měly cestovat starší děti. Při nákupu je nejlepší rovnou sedačku vyzkoušet a případně si nechat ukázat její správné usazení do konkrétního vozu. A aby se nejmenší pasažéři na cestě nenudili, mohou se pustit do řešení úloh mobilní aplikace Škoda hrou. Formou her a příběhů se nenásilně dostanou k problematice bezpečnosti a kromě zábavy si odnesou nejedno poučení. 

Tipy pro budoucí maminky 

Jestliže dítě teprve čeká na svůj příchod na svět, veškerá odpovědnost spočívá na bedrech matky. Mnoho žen se nepoutá s obavou, že by tím dítěti mohly ublížit. Velká chyba! Pokud se žena správně připoutá, případně k tomu využije speciální pomůcky, poškození nenarozenému dítěti nehrozí. Pás tak v případě nehody ochrání matku i dítě. Spodní popruh bezpečnostního pásu musí probíhat co nejhlouběji pod břichem.

Šikmo nahoru vedoucí popruh musí směřovat stranou vedle břicha a procházet středem hrudníku. Spodní část pásu nikdy nesmí přecházet přes břicho nastávající maminky, v takovém případě by totiž mohlo při nárazu dojít k poškození plodu. Upnutí musí být pohodlné - ani příliš těsné, ale ani příliš volné. Pás nesmí sklouznout z ramene. Mezi břichem a volantem je nutné mít maximum prostoru. Sedí-li těhotná na sedadle spolujezdce vpředu, mělo by být posunuté co nejvíce dozadu.

Stejně jako u dětí v autosedačkách ovšem platí, že vhodnější je přepravovat nastávající maminky na zadních sedadlech. Ve vyšším stádiu těhotenství se vyplatí instalovat speciální doplněk bezpečnostních pásů, díky němuž dochází k fixaci spodní části tříbodového bezpečnostního pásu pod břichem tak, aby se při nárazu nevysunul nahoru a nezatlačil na břicho.

Vytisknout

Diskuze: Na co si dát pozor, abychom vždy dorazili do cíle našich prázdninových cest?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Fiat Aegea Wagon

Fiat Aegea se nám ukázal v rodinné verzi Wagon, vstoupí do sériové výroby?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud