Airbagy ve vozech Volvo slaví 20 let

ar1, 31. května 2007, 18:51 Google+

První vůz Volvo vybavený airbagem sjel z výrobního pásu v roce 1987 – a během následujících dvaceti let společnost Volvo Cars neustále pracovala na vylepšení technologie airbagu ve snaze zlepšit ochranu v případě čelních i bočních nárazů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Volvo

Sdílejte článek

Mezi světová prvenství značky Volvo patří boční airbagy umístěné v sedačkách vozu a nafukovací clony.

Již řadu let tvoří airbagy součást standardní výbavy, avšak ve svých počátcích jak technologie samotná, tak její spolehlivost byly terčem vyhrocených diskusí. Tehdy byly mnohé z těchto obav oprávněné. "Docílit toho, aby se airbag nafoukl, není takový problém; problém je, aby se nafoukl ve správnou chvíli,“ vysvětluje Lennart Johansson, vedoucí sekce vývoje produktů pro interiér vozů Volvo. 

Začalo to v padesátých letech
První pokusy o vývoj airbagu se objevily již na počátku padesátých let, nicméně jejich technologie měla k dokonalosti daleko.  Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnímu, ale s podstatným rozdílem: airbag aktivoval sám řidič stisknutím tlačítka… Další diskusi vyvolalo použití pyrotechnické nálože jako prostředku k nafouknutí airbagu. Předmětem těchto dohadů bylo jak zacházení s výbušninami během výroby, tak potenciální rizika plynoucí z instalace airbagu do vozu. Vývoj technologie airbagu urychlil kontroverzní americký zákon z roku 1984. Ten byl zaměřen na nebezpečí, které hrozí cestujícím, pokud nepoužijí bezpečnostní pás. Zákon stanovil, že do tří let musí být nové vozy vybaveny ochrannými prostředky, k jejichž aktivaci není třeba zásah posádky. 

Spolupráce s bezpečnostními pásy
Nejlepší volbou se záhy ukázal být airbag. Podle mnohých mohl dokonce nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které rovněž poprvé představilo ve svých vozech Volvo, již v roce 1959. Avšak Volvo s úspěchem argumentovalo, že nejlepších výsledků na poli ochrany bude dosaženo pouze vzájemnou spoluprací bezpečnostních pásů a airbagů. „Více airbagů nemusí nutně znamenat vyšší celkovou bezpečnost vozu. Klíčové je uvažovat o airbagu jako o součásti systému, kde je v případě nárazu interakcí struktury vozu, bezpečnostních pásů a airbagů zajištěna optimální absorpce působících sil,“ doplňuje Lennart Johansson. Prvním vozem s airbagem ve standardní výbavě se v roce 1991 stalo Volvo 850.
 
Světová prvenství v ochraně při bočním nárazu
O čtyři roky později společnost Volvo Cars posunula technologii airbagu opět kupředu, když představila boční airbag vestavěný do opěrky sedadla, sloužící k ochraně hrudníku při bočním nárazu. „Obrovským krokem kupředu bylo začlenění bočního airbagu do našeho patentovaného systému ochrany při bočním nárazu (Side Impact Protection System), který je součástí konstrukce karoserie. Ostatním výrobcům trvalo několik let, než náš náskok dohnali,“ říká Lennart Johansson.  Poté už přišel čas na další světové prvenství z dílny Volvo Cars – nafukovací clony. Nafukovací clony mají v případě bočního nárazu zlepšit ochranu hlav cestujících jak na předních, tak na zadních sedadlech. Verze vestavěná ve střeše byla v roce 1998 představena spolu s novým Volvem S80 a je nyní standardní součástí výbavy všech modelů vyjma C70. Namísto ní je tento kabriolet vybaven nafukovacími clonami uloženými ve dveřích. Tyto airbagy se v případě nehody nafouknou a zůstanou po určitou dobu nafouknuté, aby zajistily ochranu v případě převrácení vozu. Další významné zlepšení v této oblasti s sebou přineslo nedávné představení nových vozů V70 a XC70. Volvo zlepšení docílilo tím, že oba modely vybavilo nafukovacími clonami prodlouženými o 60 mm. To přispívá ke zlepšení ochrany dětí cestujících na zadních sedadlech.
 
Prodloužené nafukovací clony
Od svého uvedení před dvaceti lety se technologie airbagů v mnohém zlepšila – a Volvo bylo jedním z výrobců, kteří v těchto změnách hráli hlavní roli. „Schopnosti airbagů se výrazně zlepšily.  Dnešní technologie mnohem lépe odpovídá průběhu nárazu a pohybům cestujících vlivem nárazových sil.  Airbag je nyní, po dvaceti letech úsilí, důležitou součástí naší snahy vyrábět nejbezpečnější vozy na světě," dodává Lennart Johansson.

VOLVO

Vytisknout

Diskuze: Airbagy ve vozech Volvo slaví 20 let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Volkswagen

Volkswagen: Superbrand České republiky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud