Alfa Spider

Jan Fiala, 16. března 2007, 16:35 Google+

V tradici značky Alfa Romeo zaujímá Spider důležité místo (počínaje modelem Giulietta Spider v padesátých letech, přes Duetto, až po Spider v devadesátých letech), protože je vždy vyjádřením „volnosti a emocí“ automobilu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Spider

Spider | foto: Alfa Romeo

Sdílejte článek

Ve stejném duchu se zrodil i nový model, přirozená evoluce vozidel Spider realizovaných značkou Alfa Romeo v její dlouhé historii, vozidlo vždy vyvolávající velké emoce a zaručující maximální potěšení z jízdy, kombinující nádherný styling s výkonnými a pružnými motory. A nová Alfa Spider není výjimkou: má stejný „esenciálně jednoduchý“ charakter opravdového spideru, kombinovaného s nejmodernější technologií „nové generace Alfa“.
Tento model byl vyvinut ve firmě Pininfarina ve spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo, model který má být okamžitě oceněn pro svou typickou „italskou eleganci“, absolutně neopakovatelný unikátní styl slibující zážitek ze sportovní jízdy v naprostém souladu s tradicemi značky. Ačkoliv totiž byla přední část vozidla vytvořena v duchu poslední generace vozidel Alfa Romeo, vyjadřuje nové vozidlo evoluční návaznost spiderů Alfa Romeo, které tvořily historii světového automobilismu. Vezměte si například dynamické linie vozidla, které jako by přitahovaly pozorovatele ke sledování celé délky čistě tvarovaného obvodu. Bok „dynamizovaný“ prohlubeninou v ploše a „svalnatý“ blatník vyjadřují sportovní charakter, přičemž zároveň zachovávají eleganci a stylistickou lehkost. Kromě toho je záď odlehčena „ploutvemi“ a zakulaceným půdorysem zavazadlového prostoru a nárazníku.
Interiér vozidla Alfa Spider je útulný a moderní díky použití hodnotných materiálů, a díky kvalitní výbavě (sériové dle verze): od automatické dvouzónové klimatizace k ovládání rádia na volantu, od VDC k tempomatu, od navigačního systému s mapou a funkcí pohledu z ptačí perspektivy po systém Blue&Me. Vozidlo je nabízeno ve dvou stupních výbavy, se dvěma zážehovými motory JTS (2.2 o výkonu 185 koní a 3.2 V6 o výkonu 260 koní) ve spojení se šestistupňovými mechanickými převodovkami sportovních vlastností a jedním turbodieselovým motorem Common Rail Multijet (2,4 JTDM o výkonu 200 koní). K motorizaci 3.2 V6 JTS lze zvolit kromě manuální i šestistupňovou automatickou převodovku Q-Tronic. Kromě temperamentu značky Alfa Romeo má nové vozidlo excelentní dynamické vlastnosti díky zavěšení kol s vysokými těhlicemi vpředu a víceprvkovému vzadu. K vysokému komfortu jízdy potom Alfa Spider přidává sportovní vlastnosti a vyspělý pohon všech kol „Alfa Romeo Q4“ (k dispozici u verze 3.2 V6 JTS Q4 o výkonu 260 koní). V oblasti bezpečnosti disponuje nová Alfa Spider nejvyspělejšími elektronickými systémy kontroly dynamického chování vozidla - od brzdění po tažnou sílu.
V součtu tyto charakteristiky umožnily novému modelu dosáhnout vítězství již při debutu (na posledním ženevském autosalónu), kde vozidlu hodnotící porota  Comité Cabriolet“, složená z 23 specializovaných novinářů ze 12 zemí, přidělila prestižní titul „Cabrio of the Year 2006“.
Alfa Spider je bezpečná, silná a fascinující a je dalším krokem vpřed v oblasti spiderů, zvláštního segmentu, v němž Alfa Romeo odjakživa hraje roli protagonisty. Z tohoto důvodu bylo nové vozidlo projektováno s cílem dosažení kvality bez kompromisů. Toto bylo sledováno po celou dobu procesu vývoje vozidla, od konceptu, přes velké množství testů, až po výrobní proces. Kvalita vozidla Alfa Spider se odráží i ve volbě hodnotných materiálů pro interiér, ladění motorů Alfa Romeo za účelem dosažení vysokého výkonu, správného zvuku a komfortu jízdy, ladění technicky vyspělého podvozku. Kvalita znamená i svět služeb a finančních řešení schopných splnit všechny požadavky.


Italský styl s ohledem na tradici
Nová Alfa Brera byla jakožto odvozené vozidlo modelu Brera vyvinuta firmou Pininfarina ve spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo a je montována v závodě Pininfarina v San Giorgio Canavese (Torino).
Nové vozidlo je synonymem sportovního ducha, italského charakteru a kvality. Jedná se o elegantní dvoumístný model větších rozměrů: Alfa Spider je široká  1.830 mm, dlouhá 4.390 mm, vysoká 1.310 mm a rozvor kol činí 2.530 mm. Zúžení přídě a zádě vytváří dojem kompaktnosti. Po stránce komfortu a funkčnosti se nemusejí dělat kompromisy tak, jak to často bývá u vozidel tohoto typu. Zavazadlový prostor má objem 253 litrů (tento objem je k dispozici při otevřené i zavřené střeše) a navíc je ve vozidle větší počet úložných prostorů (včetně klimatizovaného ve středové konzole).
Nová Alfa Spider se vyznačuje moderní přídí, podobnou kupé, z něhož byla odvozena, se znakem pyšně umístěným uprostřed. Odtud vybíhají linie podél kapoty a vytvářejí prostor pro světlomety, které jsou jakoby „zavěšeny“ v otvoru pro vstup vzduchu, což je stylistický a funkční znak Alfa Romeo, vyhrazený pro „absolutně sportovní“ vozidla, propůjčující přídi ještě širší a impozantnější vzhled, protože blatník a přední sloupek vypadají silnější.
Při bočním pohledu potom krátký rozvor v kombinaci s dlouhou kapotou, krátkým a dozadu posunutým prostorem pro cestující, zdůrazňují sportovní a dynamický vzhled vozidla. K tomu přispívají i podlouhlé zadní svítilny a čtyři koncovky výfuku. Styling nového spideru však obsahuje i „romantické“ prvky v tradici Alfa Romeo, jako jsou lehká skládací střecha a tvar svalnaté zádi, která vychází přímo ze slavné Giulietty Spider.
Spolupráce mezi Centro Stile Alfa Romeo a Pininfarinou pokračuje i uvnitř, kde bylo sportovního vzhledu dosaženo „separovanými prvky“, jako je oblast loketní opěrky na dveřích a obvodového obložení za sedadly. Musíme zmínit i palubní desku s palubními přístroji natočenými k řidiči. Sedadla mají typický vzor Alfa Romeo a integrované opěrky hlavy.
A nakonec opravdový designérský prvek, plátěná skládací střecha Alfy Spider se vyznačuje svou estetickou „lehkostí“ a perfektní integrací ve vozidle. Například kryt skládací střechy ve tvaru „U“ je harmonicky integrován v karosérii a obsahuje třetí brzdové světlo. A nejen to. Zadní ochranné oblouky jsou bezpečnostními prvky perfektně integrovanými v siluetě vozidla, sledujícími linii sedadla, a přecházejícími do zádě nad víkem skládací střechy. Toto je ještě zdůrazněno dvěma náběhy za ochrannými oblouky, doplněnými high-tech detaily. V součtu jsou sportovní styl a elegance spojeny v jednom unikátním a exkluzivním stylu. Harmonie tvarů a hmot, která vytvořila nádherné a silné vozidlo vzbuzující emoce a poskytující maximální potěšení z jízdy. To vše bez kompromisů v oblasti komfortu a příjemného pobytu v interiéru.

Potěšení z jízdy s podpisem Alfa Romeo
Nová Alfa Spider deklaruje, že „je Alfa“ od základu, například ovladatelnost a potěšení z jízdy bez kompromisů jsou charakteristické vlastnosti vozidel Alfa Romeo: v případě tohoto vozidla se stávají opravdu silnými body. Kromě toho Alfa Spider používá zavěšení kol vycházející z nových projektů cílených na dosažení excelentních výsledků: zavěšení předních kol je s vysokou těhlicí, zavěšení zadních kol je víceprvkové. Výsledkem je větší schopnost pohlcovat nerovnosti vozovky, řízení je lineární a má přesnou odezvu, vozidlo má velkou přilnavost k vozovce, je stabilní při manévrech ve vysoké rychlosti a má agilitu pravé Alfy Romeo při jízdě v zatáčkovitých úsecích. Toto jsou v detailu přijatá řešení a výhody okamžitě vnímané zákazníkem.

Zavěšení předních kol a řízení
Nové zavěšení předních kol s vysokou těhlicí, je ideálním řešením, které zajišťuje přesné ovládání pohybu kol, s jasně definovanou osou řízení v prostoru. Uspořádání vychází ze závodních automobilů a poskytuje vozidlu vynikající dynamické vlastnosti, optimální pocit při řízení a přesnost řízení. Zavěšení s vysokou těhlicí bylo použito již v modelu Alfa 159 a Alfa Brera. U nového vozidla řešení s vysokou těhlicí prezentuje velké množství technických vylepšení. Především, osa rejdu byla přiblížena více ke středu kola a byl zmenšen rozdíl úhlů rejdu předních kol, čehož výsledkem je lepší odezva při jízdě zatáčkou, též díky nejpřímějšímu řízení v segmentu. Řízení nového vozidla Alfa Spider se totiž vyznačuje optimálním převodem (12,7° pootočení volantu odpovídá jednomu stupni rejdu kol); a mezi dorazy rejdu je 2,25 otáčky volantu, což znamená přímější odezvu, lepší pocit při řízení a snadnější řízení
stability. Kromě toho, důkladným studiem vztahu geometrie řízení a objemu podběhu kola bylo i při použití rozměrných pneumatik dosaženo solidního stopového průměru otáčení (10,7 metru). Nová těhlice byla definována v místech spojení s rameny tak, aby byl maximálně využit disponibilní vnitřní prostor ráfků a bylo dosaženo značných výhod z hlediska tuhosti v příčném směru. Konstrukční skupina vinuté pružiny s koaxiálním tlumičem má zvětšené rozměry kvůli zlepšení schopnosti pohlcování nerovností povrchu vozovky. Spodní příčné rameno je vyrobeno z hliníku a má optimální strukturální vlastnosti při nižší hmotnosti.
Hliníkové horní příčné rameno má dvojici suchých třecích pouzder, což je konstrukční řešení zajišťující robustnost a spolehlivost a lepší progresivitu řízení. Přední náprava je s karosérií propojena prostřednictvím pomocného rámu s uzavřenou geometrií, což oproti předtím používanému jednoduchému příčníku přináší výhodu vyšší tuhosti.

Zavěšení zadních kol
Nové víceprvkové zavěšení zadních kol umožňuje sofistikované ovládání pohybu kol s dosažením nejlepšího možného kompromisu z hlediska výkonu. Systém tří pák a příčného ramene umožnil specializovat vlastnosti různých komponentů přenášejících podélné síly tak, aby bylo dosaženo nejlepšího pohlcování nerovností povrchu vozovky a komponentů přenášejících příčné síly tak, aby bylo dosaženo rychlé odezvy, stability a adheze v mezních podmínkách.
Charakteristiky zavěšení zadních kol vozidla Alfa Spider v detailu:
- Výše umístěné uložení podélného táhla, které je nyní nad středem kola, což umožňuje prodloužení zdvihu kola s optimální odezvou při přejíždění překážky.
- Hliníková těhlice je vybavena tuhým hliníkovým nábojem třetí generace a obsahuje pouzdra pro táhlo odklonu kola a pro podélné rameno.
- Konstrukční skupina vinuté pružiny s koaxiálním tlumičem má zvětšené rozměry kvůli dosažení lepšího kompromisu mezi ovladatelností a komfortem.
- Táhlo umožňuje kromě nastavování statického odklonu kola i dosažení geometrie schopné udržovat stálý odklon kola při propružení, a tím i udržování stálého přítlaku kola vůči vozovce v mezních situacích.
- Hydraulické zadní pouzdro má vynikající schopnost pohlcovat nerovnosti a při přejíždění překážky umožňuje vychýlení kola dozadu.
- Příčník z vysokopevnostní oceli je ke karosérii upevněn prostřednictvím čtyř pružných pouzder tlumících vysokofrekvenční vibrace.

Systém pohonu všech čtyř kol Alfa Romeo Q4
Nová Alfa Spider s výkonným motorem 3.2 V6 má stálý pohon 4x4 se třemi diferenciály. Jedná se o nejnovější „Twin Diff.“, který představuje poslední vývojový stupeň diferenciálu Torsen C.
Zejména mezinápravový diferenciál Torsen C se nyní vyznačuje tou novinkou, že je vestavěn v předním diferenciálu, což je řešení přinášející značné výhody po stránce rozměrů, hmotnosti, ale i výkonnosti. Využívá totiž síly působící v předním diferenciálu jak pro zvýšení své samosvornosti (35 % v při jízdě pod plynem a 45 % při unášení setrvačností), tak i pro vytváření určité samosvornosti vpředu (do 20 %), čehož důsledkem je zlepšení trakčních vlastností a stability v zatáčce.
Základní rozdělení momentu systémem Q4 je ve prospěch zadních kol (43/57), aby vozidlo mělo sportovnější jízdní vlastnosti a - díky samosvornosti - je mezinápravový diferenciál schopen operativně dodávat hnací moment na nápravu s vyšší adhezí vůči vozovce. Tímto způsobem lze automaticky, rychle a kontinuálně přecházet od základního poměru rozdělení momentu až k rozdělení ve prospěch přední nápravy (72/28) nebo k rozdělení ve prospěch zadní nápravy (22/78) - v závislosti na adhezi a prokluzu jednotlivých kol.
Systém pohonu všech čtyř kol Alfa Romeo Q4 trvale a dynamicky rozděluje hnací moment mezi čtyři kola, čímž se dosahuje nejvyšší úrovně aktivní bezpečnosti. Závěrem lze říci, že systém Q4 je interpretací pohonu všech kol dle filozofie značky Alfa Romeo: v zásadě se jedná o mechanický systém doplněný o nejvyspělejší elektroniku za účelem dosažení maximálního komfortu a potěšení z jízdy, v kombinaci s excelentními výkony a bezpečností.
Po technické stránce je vozidlo na absolutní špičce a má důležité výhody:
- trvalý pohon všech kol Q4 s nejnovějším vývojovým stupněm samosvorného diferenciálu Torsen C (Twin Diff.) umožňuje zlepšení přilnavosti k vozovce, potěšení z jízdy a progresivní odezvy;
- rozdělení hnacího momentu ve prospěch zadní nápravy činí jízdu ještě příjemnější, protože se vozidlo stává ještě ovladatelnějším při náhlém přejíždění mezi jízdními pruhy nebo při jiných nouzových manévrech;
- možnost bezpečné jízdy za špatných adhezních podmínek bez nutnosti použití elektronických prostředků k rozdělení hnacího momentu, čímž je dosaženo trvalého potěšení z jízdy.


Nejvyspělejší technologie ve prospěch bezpečnosti
Alfa Spider disponuje nejvyspělejšími elektronickými systémy jak pro ochranu cestujících, tak k řízení dynamického chování vozidla (od brzdění k trakčním vlastnostem), sloužícími k dalšímu zvýšení dynamických hranic, takže je zvýšena bezpečnost, avšak ne rušivě pro řidiče. Zásah těchto zařízení byl zkoumán v simulacích a důkladných jízdních testech s cílem zajištění maximálního potěšení z jízdy.

Brzdová soustava
Brzdová soustava je hydraulická dvouokruhová s diagonálním uspořádáním a posilovačem. Je velmi účinná, zajišťuje okamžité a progresivní brzdění, a krátkou brzdnou dráhu. Brzdová soustava se samozřejmě vzájemně odlišuje u různých pohonných jednotek (různá hmotnost vozidla a výkon): vozidla s motorem 2.2 JTS mají vpředu kotouče s vnitřní ventilací o průměru 305 mm a jednopístkové litinové plovoucí třmeny; vzadu jsou plné kotouče o průměru 278 mm a jednopístkové hliníkové plovoucí třmeny.
Výkonné verze Alfa Spider 3.2 V6 JTS Q4 a 2,4 JTDM používají vpředu kotouče s vnitřní ventilací o průměru 330 mm a čtyřpístkové hliníkové třmeny (monoblok); vzadu jsou kotouče s vnitřní ventilací o průměru 292 mm a jednopístkové plovoucí třmeny.
Je třeba zdůraznit, že poprvé je u vozidla značky Alfa Romeo u této verze u předních brzd použit hliníkový monoblokový třmen s radiálním upevněním, což je řešení zvyšující při dané hmotnosti tuhost třmenu, a zvyšující výkonnost zejména při sportovní jízdě.

ABS doplněné systémem EBD
Alfa Spider je vybavena vysoce výkonnou brzdovou soustavou s protiblokovacím systémem ABS, jedním z nejvyspělejších systémů na trhu. Tento systém má čtyři aktivní snímače a hydraulickou jednotku s 12 elektromagnetickými ventily. V systému ABS je integrován elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), který rozděluje brzdnou sílu na všechna čtyři kola tak, aby nedocházelo k jejich zablokování, udržuje úplnou kontrolu nad vozidlem za všech podmínek. Systém se také přizpůsobuje adhezním podmínkám kol a účinnosti brzdových destiček, čímž zabraňuje jejich přehřátí.

VDC (Vehicle Dynamic Control)
VDC je interpretací systému ESP (Electronic Stability Program) firmou Alfa Romeo - systémem, který zasahuje za podmínek blízkých mezním a je ohrožena stabilita vozidla a tím pomáhá řidiči udržet si kontrolu nad vozidlem. VDC je systém se sportovním charakterem, jak očekáváte od Alfy s vynikající ovladatelností a umožňuje řidiči užívat si absolutní kontrolu na vozidlem dokud jsou podmínky normální; zasáhne pouze těsně před vznikem kritické situace. VDC je zapnutý stále.
Naproti tomu, MSR (Motor Schleppmoment Regelung) zasáhne, pokud řidič zařadí nižší rychlostní stupeň za špatných adhezních podmínek, zvýšením točivého momentu motoru, aby nedošlo v důsledku zablokování kol ke smyku. Za tím účelem VDC nepřetržitě monitoruje stav adheze pneumatik vůči vozovce jak v podélném, tak i v příčném směru, a když zjistí tendenci ke smyku, zasáhne aby se obnovila stabilita. Snímače zjišťují otáčení vozidla kolem svislé osy, příčné zrychlení a polohu volantu (tj. směr jízdy požadovaný řidičem). Systém porovnává tyto údaje s parametry zpracovanými elektronickou řídicí jednotkou a používá složitý matematický model k určení toho, zda vozidlo projíždí zatáčku na mezi adheze, nebo zda jde do smyku přídí nebo zádí (nedotáčivost nebo přetáčivost).
Za účelem obnovení správné trajektorie pohybu systém vytváří moment opačný k momentu, který je příčinou nestability - individuálním přibrzděním příslušného kola (vnitřního nebo vnějšího) a snížením výkonu motoru (nastavením škrticí klapky). Jde o charakteristický znak systému vyvinutého konstruktéry Alfa Romeo. Brzdné zásahy jsou modulovány tak, aby byly co nejplynulejší (a nezneklidňovaly řidiče) a snížení výkonu motoru je také omezeno, aby byly zajištěny sportovní jízdní výkony a jedinečná radost z jízdy.
VDC vykonává tento složitý úkol při nepřetržité komunikaci nejen se snímači brzd a řídicí jednotkou motoru, avšak také s:
- „Body Computerem“, který si nepřetržitě vyměňuje informace se systémem ABS, řídicí jednotkou motoru a automatické převodovky;
- elektricky ovládanou škrticí klapkou (která komunikuje se systémem ABS);
- sdruženým přístrojem (aktivní kontrolky);
- volantem a sloupkem řízení (prostřednictvím snímače polohy volantu);
- gyroskopickým snímačem instalovaným v podlaze, za účelem zjišťování rychlosti otáčení vozidla kolem svislé osy a příčného zrychlení.

ASR (Anti Slip Regulation)
Protiprokluzový systém ASR (Anti Slip Regulation) je nedílnou součástí systému VDC, optimalizující tažnou sílu při všech rychlostech brzdnými zásahy a řízením motoru. Zařízení na základě otáček kol vypočtených snímači ABS určuje způsob prokluzování a zasahuje dvěma různými řídicími systémy, aby byla obnovena adheze. Když nadměrný požadavek výkonu zapříčiní prokluzování obou poháněných kol (například aquaplaning nebo akcelerace na nerovném, sněhem pokrytém nebo zledovatělém povrchu), systém sníží točivý moment motoru přivřením škrticí klapky a tím průtoku vzduchu do sání motoru. Jestliže, naproti tomu, prokluzuje pouze jedno kolo (například kolo na vnitřní straně zatáčky při akceleraci nebo dynamické změně zatížení), toto kolo je automaticky přibrzděno bez obsluhy pedálu brzdy řidičem. Efekt je obdobný jako u samosvorného diferenciálu. Tak se Alfa Spider dostane z jakýchkoli nesnází na povrchu s nízkou adhezí.
ASR se zapne automaticky při každém startování motoru, avšak lze jej vypnout tlačítkem na středovém tunelu. ASR je nutné vypnout pouze po nasazení sněhových řetězů, protože v tom případě, aby byl přenášen točivý moment na povrch, potřebují mít kola možnost malým prokluzováním hrnout sníh, čemuž se ASR jinak snaží bránit.

HBA a Hill-holder
Vybavení vozidla Alfa Spider je doplněno systémem HBA, hydraulickým elektronickým brzdným asistentem, který automaticky zvyšuje brzdný tlak při prudkém brzdění. A systémem Hill-holder, který ještě krátký okamžik zachovává brzdný tlak ve chvíli, kdy řidič uvolní pedál brzdy, čímž usnadňuje rozjezd do kopce a zabraňuje couvnutí vozidla.

Systémy nejnovější generace pro celkovou ochranu
Nejnovější technologie i pro pasivní bezpečnost. Počínaje novým podvozkem, projektovaným i s ohledem na absorbování případných nárazů. Přes karosérii a dveře, přispívající k ochraně cestujících. Až po inovativní zádržné systémy (předpínače bezpečnostních pásů a degresivní omezovače tahu) a airbagy: čelní dvoustupňové, boční a nové kolenní airbagy. Posledně zmíněné kolenní airbagy zabraňují kontaktu kolen řidiče a spolujezdce s palubní deskou, čímž pomáhají dosáhnout nejvyšší úrovně bezpečnosti (kolenní airbag spolujezdce může být součástí výbavy na přání).
Čelní airbagy jsou dvoustupňové: pro řidiče s objemem 60 litrů a spolujezdce s objemem 120 litrů. Jsou řízeny elektronickou řídicí jednotkou umístěnou na tunelu, která posuzuje intenzitu nárazu snímači kalibrovanými v laboratoři sérií nárazových testů. Systém zahrnuje diagnostický systém, který elektronicky kontroluje komponenty a tyto jsou testovány počítačem nepřetržitě monitorujícím jejich činnost. Airbagy nejsou aktivovány při slabých nárazech (jako například náraz při parkování) nebo nárazech nevyvolaných srážkou (například rychle projetý výmol). Čelní airbag spolujezdce může být deaktivován manuálně (v závislosti na trhu), takže je na sedadlo spolujezdce možné umístit dětskou sedačku používanou zády ke směru jízdy (předpínač zůstává aktivní).
Aby byla lépe chráněna pánev a hrudník cestujících při bočním nárazu, je Alfa Spider vybavena dvěma bočními airbagy vestavěnými v opěradlech předních sedadel. Toto uspořádání zajišťuje cestujícím nejlepší ochranu bez ohledu na jejich tělesnou výšku a nastavení sedadla. Toto uspořádání také umožňuje používat airbag s objemem 12 litrů, menší než by bylo nutné k zajištění stejné úrovně ochrany v případě, že by byly airbagy instalovány do dveří. Snímače, které aktivují tyto airbagy, v případě nárazu přijmou signál zrychlení v příčném směru a odešlou jej elektronické řídicí jednotce, která řídí čelní airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Všechny systémy jsou řízeny společně, aby zajistily kompletní a progresivní ochranu všech cestujících.

Maximum pro příjemný pobyt ve vozidle
Alfa Spider obklopuje řidiče a spolujezdce technologiemi, které garantují vysokou úroveň dynamického, akustického a klimatického komfortu. Účinnost zvukové izolace a vysoké tuhosti karosérie v krutu a ohybové tuhosti vytváří v interiéru tlumené prostředí prosté vibrací. Navíc Alfa Spider nabízí vyspělý infotelematický systém Blue&Me s hlasovými povely, automatickou dvouzónovou klimatizaci s možností nastavení různé teploty a distribuce vzduchu, Connect NAV+ s displejem o úhlopříčce 6,5 palce a funkcí pohledu z ptačí perspektivy, a audiosystém Bose. Dále jsou součástí nového vozidla různá zařízení zpříjemňující pobyt v interiéru: čidlo deště, které automaticky zapne stírače při prvních kapkách deště, snímač intenzity vnějšího osvětlení, který rozsvěcí světlomety při vjezdu do tunelu a sériově montovaný parkovací asistent usnadňující řidiči manévr tím, že poskytuje akustické a optické informace o vzdálenosti mezi vozidlem a překážkou. Zákazník může kromě toho ocenit i péči věnovanou detailům a použití hodnotných materiálů (od kůže Frau Pieno Fiore po hliníkové prvky v interiéru) a širokou možnost volby odstínů palubní desky, sedadel, skládací střechy a karosérie. Proto se ohledně komfortu nemusí nové vozidlo ničeho obávat. A nakonec, Alfa Spider je vybavena sofistikovaným „integrovaným ochranným systémem“, který se skládá z prostorové ochrany, snímačů náklonu, obvodové ochrany a Safe Lock. Naposledy jmenované zařízení mechanicky odpojí zámek od vnitřní a vnější kliky dveří, čímž znemožní otevření dveří zevnitř i po rozbití okenního skla.

Sofistikovaný systém „Blue&Me“
Stejně jako u modelů 159 (Sportwagon a sedan) a Alfa Brera, může být i model Alfa Spider vybaven systémem „Blue&Me“, inovativním systémem, který společně vyvinuly společnosti Fiat Auto a Microsoft a jenž je založen na technologii Windows Mobile, výměnách zpráv, informací a systémech entertainmentu ve vozidle, a který zlepšuje komfort a kvalitu času stráveného na palubě vozidla.
Zařízení se velmi jednoduše ovládá a umožňuje Vám velmi jednoduše a bezpečně přijímat/uskutečňovat telefonické hovory a poslouchat hudbu za jízdy. A díky technologii Bluetooth® můžete také komunikovat s vnějším světem z vozidla prostřednictvím vlastního mobilního telefonu nebo PDA.
Nabízený systém bude v budoucnu doplněn vyspělejšími systémy, s nimiž bude přístup k mnoha novinkám, které má technologický proces v rezervě pro nadcházející roky: od kompletního multimediálního systému po satelitní navigaci. Kromě toho je k dispozici celá řada služeb, díky nimž bude Vaše cestování komfortnější, bezpečnější a snadnější.
Zařízení „Blue&Me“ obsahuje sofistikovaný systém hands-free s hlasovým ovládáním, který zvyšuje bezpečnost jízdy a respektuje zákonné předpisy, neboť řidič jej může používat bez toho, že by pustil volant. Systém řidiči umožňuje, aby s mobilním telefonem s technologií Bluetooth® telefonoval, i když je telefon uložen v kapse oděvu nebo v tašce, automaticky sníží hlasitost audiosystému (je-li zapnutý) a směruje hlas druhého účastníka do reproduktorů audiosystému. Systém je také výjimečně kompatibilní s téměř všemi mobilními telefony na trhu a může být aktualizován, aby splňoval nové standardy a byl schopen spojení s telefony budoucnosti.
Zařízení „Blue&Me“ je plně integrováno ve vozidle a ovládací tlačítka jsou umístěna na volantu, aby byl možný okamžitý a bezpečný přístup do systému; řidič může najít číslo ve svém telefonním seznamu rolováním na displeji sdruženého přístroje nebo ztišit na nulovou hlasitost důvěrný hovor.
Zvláštností je fakt, že mobilní telefon se do systému musí registrovat pouze jednou. Je také možné přinést si osobní mobilní telefon do vozidla, automaticky jej aktualizovat vždy, když systém rozpozná mobilní telefon. Je zaručeno soukromí, protože přístup do telefonního seznamu je poskytnut pouze tehdy, když je telefon registrován do systému ve vozidle.
Číslo nebo jméno volajícího se zobrazí na displeji, jestliže je uloženo v telefonním seznamu a telefonní číslo může být vytočeno „hlasem“ nadiktováním čísel nebo vyslovením jména, je-li jméno a číslo uloženo. Pokročilý proces hlasového ovládání znamená, že hlas není nutné systém „učit“ a zařízení je schopné uložit do paměti až 5 mobilních telefonů současně, což umožňuje okamžité používání systému hands-free několika uživateli stejného vozidla; a programování může být modifikováno vždy, když je to potřeba. A konečně, systém hands-free s hlasovým ovládáním může také reprodukovat „osobní“ vyzváněcí tón prostřednictvím reproduktorů vozidla.
Toto jsou charakteristiky systému hands-free s hlasovým ovládáním, avšak inovativní „Blue&Me“nabízí víc: umožňuje řidiči poslouchat jeho oblíbenou hudbu, která je nahrána v mobilním telefonu, jednom z nových moderních telefonů, v přehrávači MP3 nebo na USB klíči. To umožňuje USB port umístěný ve schránce v palubní desce, ke kterému může být připojeno libovolné digitální zařízení s tímto připojením a hudební audiosoubory (MP3, WMA a WAV) mohou být reprodukovány přímo audiosystémem. A protože všechny informace vidíte na displeji ve sdruženém přístroji, můžete rolovat archivem systému (rozčleněným podle typu, alba, umělce, atd.) buď hlasovým ovládáním nebo pomocí ovládacích tlačítek na volantu a zvolíte skladbu, kterou chcete poslouchat.

Klimatický komfort
Klima ve vozidle je jedním z hlavních faktorů jízdního komfortu a je důležité také pro aktivní bezpečnost, protože teplota, vlhkost a ventilace ovlivňují pohodu řidiče a tím jeho úroveň soustředění. O odstranění zamlžení čelního a bočních oken se stará systém topení a ventilace. Proto Alfa Spider nabízí možnost výběru ze dvou systémů klimatizace (automatické dvouzónové a manuální).
Dvouzónový systém automaticky řídí teplotu, rychlost ventilátoru, distribuci vzduchu, zapínání kompresoru a recirkulace. Systém ve vozidle Spider používá strategii řízení klimatizace „na ekvivalentní teplotu“. Několik snímačů zjišťuje vnitřní a vnější teplotu a vyhodnocuje pocit tepelné pohody vnímané cestujícími, tj. výměnu energie mezi lidským tělem a interiérem vozidla, kterou ovlivňuje vlhkost, teplota a proud vzduchu. Další snímač, umístěný centrálně u dolní hrany čelního okna, měří sluneční záření ve vozidle a úhel, ve kterém paprsky dopadají do interiéru vozidla. Ten může poté informovat systém klimatizace a zajistit, že sluneční paprsky nebudou příčinou přílišného zahřívání interiéru.
Dvouzónový systém klimatizace může současně poskytovat dvě různé teploty a distribuce vzduchu: jednu v pravé části prostoru pro cestující a druhou v levé části. Kromě toho nabízí dvouzónová klimatizace vozidla Alfa Spider také snímač kvality vzduchu (AQS - Air Quality Sensor), který kontroluje kvalitu vzduchu. To znamená, že cestující v novém modelu budou vždy dýchat čistý vzduch, a to v městském provozu, v kolonách a v tunelech. Toto zařízení řídí funkci recirkulace, která se zapíná automaticky, aby znemožňovala vstup vnějšího vzduchu do vozidla v oblastech, kde je vzduch velmi znečištěný.

Skládací střecha
Skládací střecha vozidla Alfa Spider je vybavena automatickým elektrohydraulickým systémem ovládání. Je dokonale provedena jak z hlediska estetiky, aerodynamiky a akustického komfortu, tak i z hlediska funkce. Její mechanismus umožňuje snadné, rychlé a bezpečné otvírání a zavírání. Konstrukce skládací střechy se skládá z ocelových a hliníkových oblouků, z nichž přední je vytvarován tak, aby se usadil na horní okraj čelního okna a optimalizoval aerodynamické vlastnosti vozidla při zavřené střeše. Potah střechy se skládá ze dvou vrstev: vnější je několikavrstvá tkanina s vysokou odolností proti šíření ohně, vnitřní slouží k odhlučnění interiéru. Byla navržena a uplatněna specifická řešení zabraňující vzniku aerodynamického hluku při jízdě se zavřenou střechou, a to i při vysokých rychlostech, jako např. zvláštní tvar kanálků pro boční okna. Je třeba zdůraznit, že komfort jízdy ve spideru musí být zajištěn jak při zavřené, tak i při otevřené střeše: toto bylo prováděno výzkumem jednotlivých parametrů, jako jsou tuhost karosérie, frekvence vlastních kmitů, optimalizace hmotností, aerodynamika, naladění odpružení a dalších parametrů, které sice nejsou širší veřejnosti příliš známé, ale v součtu přispívají k vytvoření kvalitního produktu, reálně použitelného v obou konfiguracích.
Ovládání střechy je elektrické, takže operace otvírání/zavírání střechy probíhají automaticky. Po zastavení vozidla a zatažení parkovací brzdy (tento jediný manuální úkon byl zachován z bezpečnostních důvodů, aby nebylo možné náhodné ovládání) stačí stisknout tlačítko. Ovládání střechy je poháněno elektricky, je hydropneumatické a koordinaci zajišťuje elektronická řídicí jednotka. Vozidlo může být vybaveno průhledným deflektorem (Wind-stop), který při jízdě s otevřenou střechou omezuje víření vzduchu v interiéru a umožňuje tak komfortní jízdu i při vyšší rychlosti.

Audiosystém Bose®
Audiosystém Bose®, vyvinutý pro vozidla Alfa Romeo stejnojmennou americkou společností, která vede na trhu akustických přístrojů Hi-Fi, je zárukou výjimečné úrovně kvality zvuku pro všechny cestující za jakýchkoli jízdních podmínek. Hi-Fi systém má výstupní výkon 570 W, akustický systém s deseti reproduktory a subwoofer se 6-kanálovým digitálním zesilovačem (200 W), který reprodukuje nejnižší frekvence a je umístěn mezi úložnými schránkami za sedadly.
Audiosystém Bose® vyvolává emoce živého koncertu. Reprodukce je realistická, s krystalicky čistými vysokými tóny a plnými, bohatými nízkými tóny a odmítá nepřirozené témbry, které mohou na první pohled vypadat lákavě, avšak při delším poslechu unavují. Zde jde o nové rozmístění vysokotónových reproduktorů, se středovým reproduktorem v palubní desce. Ten nechává zvuk obklopovat oba cestující, vyvolává dojem, že se šíří do mnohem rozlehlejšího prostoru, protože audiosystém byl vyvinut speciálně pro interiér tohoto vozidla, aby byla zajištěn skvělý soulad mezi technickými charakteristikami každého z nich.
Pro dosažení tohoto cíle vybírali konstruktéři Bose® pečlivě komponenty audiosystému, zjistili nejlepší pozici pro reproduktory ve vztahu k posluchačům a využívali moderní konstrukční software. Vestavěný procesor pro zpracování signálu automaticky nastaví hluboké tóny tak, aby byly dokonalé při jakékoli hlasitosti. Tato metoda je sofistikovanější než konvenční ovládání hlasitosti a zajišťuje stále přirozenou a špičkovou kvalitu zvuku. Aktivní ekvalizační okruh automaticky zajišťuje vynikající elektronické vyvážení všech frekvenčních pásem, dokonale vyvážené a čisté tóny v celém frekvenčním spektru audiosignálu. To znamená, že budete schopni užívat si bezvadnou reprodukci zvuku za všech jízdních podmínek.
Čistota zvuku je také ovlivněna obvody aktivní komprese, díky nimž neexistuje žádné zkreslení, a to ani při vysoké hlasitosti. A je to interakce mezi všemi těmito sofistikovanými komponenty, která vytváří výjimečný zvuk proslavující Bose® na celém světě.

Excelentní automobilová technika
Nový model značky Alfa Romeo je vybaven dvěma motory s přímým vstřikováním benzínu a technologií Twin Phaser: 3.2 V6 JTS Q4 o výkonu 260 koní a 2.2 JTS o výkonu 185 koní. Oba tyto motory představují interpretaci zážehového motoru s přímým vstřikem Alfa Romeo, který zákazníkovi zprostředkovává potěšení z jízdy a vysoký výkon. Motory používají systém JTS (Jet Thrust Stoichiometric) tj. přímého stechiometrického vstřikování. Zajišťují vysokou kvalitu, která se od značky Alfa Romeo očekává, byly doladěny na zkušební dráze Balocco a jejich konečná montáž probíhá v závodě Alfa Romeo v Pomiglianu. Motory JTS samozřejmě splňují limity Euro 4. Jsou kombinovány se šestistupňovými převodovkami vyznačujícími se krátkými drahami řazení, přesností řazení a optimálními ovládacími silami.

Nový motor 3.2 V6 JTS 260 koní
Sportovní srdce Alfa Romeo nachází své maximální vyjádření v novém vidlicovém šestiválci 3.2 litru s výkonem 260 koní. Jedná se o radikální odklon od předcházejících motorů Alfa Romeo V6 a představuje přirozený vývoj. Nový motor JTS disponuje výkonem 260 koní (o 20 koní, tj. o 8 % více než předcházející 3.2 V6); maximální točivý moment činí 322 Nm při otáčkách 4.500 1/min (+33 Nm, zvýšení o více než 11%); měrný výkon je 60 kW/l a měrný točivý moment 100 Nm/l; výrazné zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách přispělo ke zlepšení rovnoměrnosti průběhu (přibližně o 30 Nm více než předcházející motor 3.2 V6, začínající v otáčkách od 1.500 1/min); maximální otáčky 6.200 1/min; minimální údržba (hydraulické vymezování ventilové vůle vahadel s rolnou a pohon rozvodu řetězem); nízká hmotnost (hliníková hlava válců a blok motoru); a limity škodlivin ve výfukových plynech Euro4. S tímto vybavením může vozidlo Alfa Spider dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 7 sekund.


Hlavní technické charakteristiky
Nový šestiválcový motor vozidla Alfa Spider pokračuje ve strategii, která začala se čtyřválcovými motory a zavádí systém přímého vstřikování paliva JTS (Jet Thrust Stoichiometric). Jde o původní koncept Alfa Romeo, kdy se vstřikuje palivo přímo do spalovacího prostoru a vytváří se stechiometrická směs zvláště optimalizovaná pro dosažení vysokého výkonu, ale současně zajišťující také nízkou spotřebu paliva a dodržování emisních limitů Euro4.
Mnoho důležitých komponentů bylo vyvinuto nově a jsou tedy specifické pro motor Alfa Romeo V6. V prvé řadě, hlava válců je hliníková a má 4 ventily na válec, 2 vačkové hřídele v každé řadě válců, využívá plynulé variátory časování vačkových hřídelů „Twin Phaser“ na straně sání i výfuku. Systém Twin Phaser je již používán ve čtyřválcových motorech Alfa Romeo a nyní je poprvé použit v šestiválcovém motoru. Variátory časování umožňují pootáčení vačkových hřídelů sání i výfuku v rozsahu 50° pootočení klikového hřídele; na jedné straně maximalizují výkonové parametry tím, že umožňují nastavit vhodné časování za všech provozních podmínek motoru a na druhé straně umožňují dosáhnout snížení paliva a emisí škodlivin při částečném zatížení. Současně umožňují optimalizaci objemové účinnosti motoru v celém rozsahu provozních otáček motoru využitím možností variabilního časování: tím je umožněno dosažení mnohem příznivějšího průběhu točivého momentu, kdy se 90 % maxima (290 Nm) dosahuje již od 1.800 ot/min a rozsah použitelných otáček motoru je velmi široký (1.800 1/min až 6.250 1/min). Ovládání ventilů je realizováno vahadly s rolnou (roller finger), což je mechanismus s nízkým třením a hydraulickými zdvihátky. Další zvláštností je pohon vačkových hřídelů, který je zajišťován primárním rozvodovým řetězem přenášejícím pohyb na dva sekundární rozvodové řetězy. Napínání zajišťují automatické hydraulické napínače, které po dobu životnosti motoru nevyžadují žádnou údržbu.
V hlavě válců se nachází vačkovým hřídelem poháněné vysokotlaké palivové čerpadlo systému přímého vstřikování benzínu, které ve spojení s integrovaným regulátorem tlaku vytváří pro vstřikovače pracovní tlak v rozsahu 50 - 120 bar. Sací kanály a spalovací prostory jsou navrženy tak, aby byl optimalizován proces směšování vzduchu s palivem správným vířením nasávaného vzduchu, docházelo tím k vytváření homogenní směsi pro stabilní hoření, kompletní prohoření a vytváření malého množství škodlivin. Čtyři ventily na válec, kde sací mají průměr 35,3 mm a výfukové 30,3 mm zajišťují adekvátní plnění a vyprazdňování válců a tím i dosažení vysokých výkonnostních parametrů motoru.
Komora sání s rozdělovacím sacím potrubím je vyrobena z hliníku a je rovněž naladěna po stránce geometrie a objemů tak, aby při vysokých otáčkách motor dosahoval vysokého výkonu. Na komoře sání je umístěno těleso elektricky ovládané škrticí klapky se škrticí klapkou o průměru 72 mm. Kompresní poměr je 11,25, což zajišťuje dosažení vysokého výkonu i při provozu na běžný benzín s oktanovým číslem 95 RON. Stručně vyjádřeno, hlavní technické charakteristiky, které odlišují nový motor 3.2 V6 od předcházejícího motoru V6, jsou:
- rozvod 2 x DOHC s pohonem s nízkým třením;
- přímé vstřikování benzínu;
- plynulé variátory časování na straně sání i výfuku;
- hlavy válců z hliníkové slitiny;
- vahadla s rolnou a hydraulickým vymezováním vůle;
- blok motoru a skříň z hliníkové slitiny;
- bezúdržbový rozvodový řetěz;
- plochý drážkový hnací řemen s automatickým napínačem;
- elektricky ovládaná škrticí klapka (drive-by-wire);
- samostatné zapalovací cívky pro každý válec;
- nízká měrná spotřeba paliva a nízký obsah škodlivin ve výfukových plynech;
- EOBD;
- 4 lambda sondy k řízení obsahu škodlivin ve výfukových plynech;
- dvě čidla klepání pro zlepšení citlivosti detekce klepání a pro optimalizaci maximálního výkonu;
- vysoce výkonné sběrné výfukové potrubí s vestavěnými předními katalyzátory;
- minimální údržba;
- splnění limitů normy Euro 4.
Motor 3.2 V6 JTS Q4 má výfukový systém s předními katalyzátory umístěnými relativně blízko hlav válců, aby byl snížen obsah škodlivin ve výfukových plynech nedlouho po nastartování. Dva katalyzátory pod podlahou a čtyři lambda sondy systém doplňují tak, aby motor splňoval limity normy Euro 4 bez zavedení speciálních systémů, jako jsou např. vstřikování sekundárního vzduchu nebo elektrický ohřev. Další zvláštností motoru 3.2 V6 JTS Q4 je systém přímého vstřikování paliva (palivo je vstřikováno přímo do spalovacího prostoru), jehož hlavní výhodou je zlepšení odpařování a tím zvýšení objemové účinnosti motoru. Díky tomu má směs vzduchu s benzínem vyšší specifickou hmotnost, ale je i chladnější, což umožňuje zvýšení kompresního poměru na hodnotu 11,25, přestože se používá benzín s oktanovým číslem 95 RON. Vysoký kompresní poměr je prospěšný, protože umožňuje zvýšit výkon i energetickou účinnost motoru. Zapalování používá jednu zapalovací svíčku na válec. Přímé vstřikování ve spojení se čtyřmi ventily na válec vytváří směs s tendencí koncentrace uprostřed spalovacího prostoru. Každá zapalovací svíčka je vybavena samostatnou zapalovací cívkou.

Motor 2.2 JTS 185 koní
Čtyřválcový motor vozidla Alfa Spider je výjimečně lehký, protože hlava válců a blok motoru jsou vyrobeny z hliníku (je přibližně o 20 kg lehčí než motor, který nahrazuje). Rozvod motoru je velmi moderně řešen: skládá se z vahadel s rolnou, což je systém podstatně snižující ztráty třením v hlavě válců. Systém plynulých variátorů časování vačkových hřídelů sání i výfuku Twin Phaser optimalizuje výkon, točivý moment i spotřebu paliva. Motor 2.2 JTS má výkon 136 kW (185 koní) a maximální točivý moment 230 Nm (23,4 kgm) při 4.500 ot/min, vozidlo s ním dosahuje maximální rychlosti 217 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy.

Hlavní technické charakteristiky
Systém Twin Phaser používá nové „komorové“ variátory fáze, umožňující pootáčení obou vačkových hřídelů v rozsahu odpovídajícím 50° otočení klikového hřídele, což na jedné straně díky možnosti nastavení vhodného časování zvyšuje výkon a na druhé straně snižuje spotřebu a emise škodlivin při částečném zatížení tím, že provádí tzv. Millerův cyklus. Tento pracovní cyklus motoru, realizovaný opožděným otvíráním sacích ventilů, prodlužuje fázi expanze (takže se přemění více tepla v mechanickou práci), provádí vnitřní recirkulaci výfukových plynů (tím brání vypouštění posledních zbytků výfukových plynů bohatých na nespálené uhlovodíky do ovzduší) a opožděným otvíráním sacích ventilů snižuje přečerpávací ztráty.
Další zvláštností motoru 2.2 JTS Alfa Spider je řetězový pohon rozvodu, což má oproti pohonu řemenem výhodu hlavně v tom, že se po celou dobu životnosti motoru nevyměňuje. Kromě toho bylo za účelem dosažení výkonnostních parametrů vlastních značce Alfa Romeo přepracováno časování rozvodu, kde byly použity větší úhly otevření ventilů, umožňující dosažení maximálního výkonu při 6.500 ot/min (systém je navržen tak, aby dokázal pracovat i při otáčkách přes 7.000 1/min, kdy zasahuje elektronický omezovač). Dále byl za účelem zlepšení plnění zvýšen zdvih ventilů na 10,3 mm. Za účelem dosažení zvýšeného komfortu jízdy jak z hlediska vibrací, tak z hlediska akustiky, je motor vybaven dvěma protiběžnými vyvažovacími hřídeli, které eliminují střídavé síly druhého řádu, typické pro řadové čtyřválcové motory. Vysoký měrný výkon motoru (2.2 JTS má 80 k/l) si vyžádal použití výfukových ventilů chlazených sodíkem.
Spalovací prostor je střechovitý a v každém válci jsou čtyři ventily: vzhledem k vrtání 86 mm jsou ventily velké: sací mají průměr 35,1 mm a výfukové 30,1 mm, což zajišťuje adekvátní plnění a vyprazdňování válců pro dosažení vysokého výkonu. Kvůli zdvihu pístů 94,6 mm bylo za účelem omezení celkové výšky motoru věnována značná pozornost zachování nízkých pístů, přičemž bylo dosaženo kompresní výšky 28 mm - což je pro dosahovaný vysoký výkon optimální.
Co se týče výfukového systému, vstřikování a zapalování, používá čtyřválcový motor JTS strategie a řešení již popsaná u nového motoru 3.2 V6 JTS Q4.

Motor 2.4 JTDM 20V 200 koní
Tento agregát je odvozen od populárního modelu 2,4 JTDM 20v využívajícího technologie Common Rail. Jedná se o pětiválec se specifickým výkonem 84 koní na litr, což jej činí nejvýkonnějším ze všech motorů s označením JTD Multijet. Nabízí celou řadu výhod, mezi něž patří například výrazně nižší hladina hluku při zahřívání (v závislosti na výši otáček a venkovní teplotě), mimořádný výkon (147 kW / 200 koní při 4.000 otáčkách za minutu) nebo vysoký točivý moment (400 N.m / 40,8 kg.m při 2.000 min-1). Každý válec má čtyři ventily poháněné dvojicí vačkových hřídelí OHC a ovládané systémem vahadel s rolnou a hydraulickým vymezováním vůle. Nový přeplňovaný diesel od Alfy Romeo se rovněž vyznačuje několika zásadními změnami ve srovnání se svým předchůdcem.
Systém Common Rail využívá například dvě nové strategie automatického ovládání dávky vstřikovaného paliva, čímž se výrazně omezují hluk a vibrace. Konstrukční oddělení rovněž vyvinulo celou řadu zcela nových součástek. Jsou to například hlavy válců s menšími dříky sacích ventilů pro zvýšení efektivního průřezu, které zvyšují maximální možné množství nasávaného vzduchu či ojnice nového tvaru ze speciálně zušlechtěné oceli s vyšší mechanickou odolností. Další inovací je třeba možnost ovládat víření uvnitř spalovacích prostor. Každý válec má dva sací kanály odlišného tvaru, k nimž vedou dvě větve sacího potrubí. Jedna z nich je vybavena škrticí klapkou umožňující regulovat poměr vzduchu tekoucí prvním či druhým kanálem. A tím i řídit víření vzduchu ve spalovacích prostorách. Dále zmiňme škrticí klapku snižující vibrace při vypnutí motoru nebo mezichladič, jehož účinnost zvyšuje nový tvar a uložení v rámci motoru. Úkolem mezichladiče je zajistit co nejnižší teplotu, a tudíž i co nejvyšší hustotu plnícího vzduchu. Elektronický systém chlazení a recirkulace výfukových plynů doznal rovněž poměrně významných změn. Okruh mazání dostal novou olejovou pumpu a externí výměník tepla mezi vzduchem a olejem (chladič oleje). Nové je také vodní čerpadlo chladicího okruhu. Výčet všech jednotlivých nových dílů by byl velmi dlouhý, jejich hlavním úkolem je zvyšovat spolehlivost a výkon motoru při současném snížení spotřeby paliva. Kromě dílů samotných přispívá k lepšímu provozu také konfigurace přímého vstřikování paliva (zvýšení tlaku na 1600 barů) či turbodmychadla.
O přeplňování se stará turbodmychadlo s variabilní geometrií, které zlepšuje výkon a zároveň zajišťuje vysoký točivý moment při nízkých otáčkách. Ve skutečnosti je 90 % točivého momentu k dispozici už mezi 1.750 a 3.500 otáčkami za minutu. V praxi to znamená vynikající výkon a požitek z jízdy za všech provozních podmínek. Alfa Spider 2,4 JTDM dosahuje nejvyšší rychlosti 228 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Zároveň se vyznačuje velmi příznivou spotřebou paliva (6,8 l/100 km při smíšeném provozu).

„Spider je Alfa Romeo“
Čtyři slova „Spider je Alfa Romeo“, reklamní slogan používaný před téměř 30 lety přesně ztělesňují téměř 80 let výroby kabrioletů Spider Alfy Romeo (jak technicky, tak emociálně). Výrobci automobilů jako Alfa Romeo, jejichž jméno se stalo zosobněním motoristického sportu, mohou povolit otěže myšlence svobody a vášni vytvořením kabrioletu. Jako mnoho historických ikon, které během desetiletí přešly do všeobecného povědomí, byl kabriolet Alfa Romeo vytvořen bez specifického jména, které by jej identifikovalo. Období začalo počátkem dvacátého století vozy vytvořenými v Portellu, jako vozy 40-60 HP, 20-30 ES, až po RL (první kreace Alfa Romeo), které si podrobily svou rychlostí šachovnicovou cílovou vlajku na okruzích Targa Florio, Brescia, Modena a Parma. Současný management si rychle uvědomil, že by nikdy nemohl přijít s lepším reklamním sloganem, který by nabídl zákazníkům vůz, který se může pyšnit bohatou sportovní slávou.
Díky intuici a vášni konstruktérů a techniků, jako Merosi a potom Jani se Alfa Romeo stala šampiónem rychlosti na závodní dráze a ikonou elegance na silnicích celého světa, díky dokonalým motorům a umění designerských firem jako Zagato a Touring, které do elegantních otevřených tvarů včlenily výkon šestiválcových motorů 1500 a 1750. V anglosasském světe sledují s velkým zájmem tyto otevřené vozy, jejichž aerodynamické křivky jim umožňují dosáhnout vyšších rychlostí než dosahují sedany. Vozy jsou zde označovány jako „speeder“. Tento termín byl poté přenesen do slova „spider“, ačkoli nemá nic společného se stejně nazývaným osminohým hmyzem. Během 30. let technici zakulatili hrany a styling těchto vůz prošel dalším zdokonalením. Byly použity osmiválcové motory a jejich zdvihový objem byl zvýšen: nesnáze vzniklé na evropských okruzích (od Le Mans po Monzu) a tvrdí soupeři nezastrašili všemocné vozy 8C 2300 Spider Corsa nebo 8C 2900 A a B.
Za volantem těchto závodních vozů, s jejich zvykem řítit se prudce do středu zatáček a projíždět je smykem, byl snad největším ze všech: Tazio Nuvolari. Krátké období 2. světové války přineslo dočasnou přestávku v italské automobilové produkci. První známky zotavení byly zaznamenány na počátku padesátých let, avšak poptávka po vozech kupé a kabriolet reálně začala ožívat až počátkem nové prosperity v šedesátých letech. Alfa Romeo odpověděla na tyto potřeby vozem odvozeným z kupé, avšak vybaveným výrazným tvarem osobnosti: v roce 1955 se zrodila Giulietta Spider. Ačkoli Zagato a Touring postavili karosérie předcházejících kabrioletů, vedení společnosti rozhodlo, že dva prototypy Giulietty Spider postaví Bertone (Giulietta Sprint, která byla předzvěstí kupé) a Pininfarina. Graciézní, souměrné proporce spojené s uhlazeným, avšak ostrým designem zajišťujícím vítězství modelu vyráběného v továrně vybudované Giovanem Battistou Farinou, jež tento vůz nazýval „la signorina“.
Giulietta Spider byla nejprve uvedena pouze na americký trh, kde její harmonický design vyzařující uměleckou kulturu a jméno značky vonící mnoha vítěznými vavříny symbolizovaly odlišný způsob života. Malé vozy (velmi často bílé) z Milána způsobily pozdvižení, když byly poprvé spatřeny na bulvárech v New Yorku. V Itálii se kabriolety (zejména Alfa Romeo) staly fenoménem: tyto dynamické a rychlé vozy u semaforů předjížděly těžké sedany a nastávalo řazení k závodění v sousedních pruzích, na rozdíl od tradičních anglických „spideristů“.
Italský národní duch a pýcha, založené na opodstatněném uvědomování si charakteristických znaků vozu, vždy zvítězily a nebylo náhodou, že Giulietta Spider vstoupila do světa reklamy s Domenicem Modugnem za volantem. Avšak Giulietta nebyla běžnou estetickou ikonou. Byla mnohem víc než symbolem: jako jakákoli jiná Alfa Romeo, byl tento vůz vtažen do tempa závodní tratě (například na dvanáctihodinovce v Sebringu v roce 1960) a do světa motoristických soutěží. Nejoriginálnější a vzrušující událostí poutající pozornost tisku bylo vítězství vozu Giulietta Spider Veloce pilotované Sanesim, který zvítězil s náskokem 20 minut nad vlakem Settebello (pýchou italských železnic té doby) na trati Milán - Řím.
Karosérie Touring, představená koncem padesátých let a počátkem šedesátých let, nebyla o nic méně obdivovaná. Tento vzhled, kde byla elegance důležitější než závodní svaly, reprezentovaný kabriolety 2000 a 2600, se skvěle osvědčil pro životní styl společenské smetánky. Jeho postavení jako vytříbeného modelu a skvělého vkusu, bylo zvěčněno nezapomenutelným výkonem herců jako byli Rossano Brazzi a Ugo Tognazzi, jejichž styl skvěle ladil se stylem třídy Touring.
Dosud byly modely Spider v zásadě otevřené verze sedanů nebo kupé, ale na ženevském autosalónu 1966 Alfa Romeo uvedla tak originální Spider, že se naprosto odlišoval od ostatních tehdy vyráběných modelů. Vedení Alfy Romeo rozhodlo o nutnosti odchýlení od tvaru modelu Giulietta, který považovali za zastaralý a pověřili firmu Pininfarina (nyní neodlučně propojenou se jménem Alfa Romeo) vytvořením nového vozu s motorem 1600. V roce 1966 přišel „1600 Spider“, charakteristický vypouklým „harmonicky zašpičatělým“ tvarem sépiové kosti. Tyto tvary však nebyly pro spider Alfa Romeo novinkou, protože 14 let předtím vzbuzoval zájem spider 1900 C 52, zvaný „létající talíř“.
Po vozech s evokujícími jmény Giulietta a Giulia mohl tento 1600 spider ztěží zůstat pouze u stroze technického pojmenování. Vedení Alfy Romeo pod vedením Giuseppe Luraghiho tedy vyhlásilo soutěž: kdokoliv přijde se jménem, které bude dost dobré k uspokojení hodnotící poroty, ten dostane 1600 spider. Soutěže se zúčastnilo mnohem více lidí, než se očekávalo. Účastníků soutěže bylo tolik, že po zvolení jména „Duetto“ porotou bylo zapotřebí losovat z mnoha lidí jednoho, který toto jméno navrhl. Tím šťastným byl Guidobaldo Trionfi, který vyšel z počtu míst, zvuku motoru a neoddělitelné harmonie tvaru a pocitu. Model Duetto vstoupil na jeviště, když Dustin Hoffman přijel na plátna italských kin v červeném voze Duetto temperamentním stylem jízdy ve filmu „Graduate“ s písní „Mrs. Robinson“ od Simona a Garfunkela. Film a vůz byly tak populární, že pro USA vznikla speciální série s názvem „Graduate“.
V sedmdesátých letech byl uveden naprosto jiný vzhled a vůz prošel radikální změnou stylu. To ovlivnilo zejména zadní část vozu, kde zmizela křivka „sépiové kosti“ ve prospěch rovně seříznuté zádi. Během let přišly také jiné motory, od 1300 po 2000, mezitím také 1750. A tak výroba spiderů Alfa Romeo pokračovala nepřerušovaně až do dnešních dní, symbol významu a pýchy na místo Alfy Romeo ve světě kabrioletů, ve světě vášně, závodních motorů, větru a asfaltu. Přece jen, Spider je Alfa Romeo.
Řada nového modelu přichází se třemi motory, dvěma úrovněmi výbavy, 10 barvami karosérie a 4 provedeními interiéru s výběrem sametové tkaniny, Alfatexu®, kůže a jemně strukturované kůže ‘Frau® Pieno Fiore’. Kromě toho nabízí Alfa Spider všem zákazníkům a to i těm nejnáročnějším, možnost výběru ze široké palety volitelné výbavy, která zdůrazňuje všestrannost modelu, ale také plní praktické a emocionální potřeby všech zákazníků. V první úrovni standardní výbavy je obsažen palubní počítač, manuální klimatizace, elektricky ovládaná zrcátka, elektronický klíč, startování tlačítkem na palubní desce, VDC, ráfky z lehké slitiny 16“, interiér v provedení sametová tkanina, kolenní airbag (řidiče) a rádio s přehrávačem CD. Toto bude ve druhé úrovni rozšířeno o automatickou dvouzónovou klimatizací, ráfky z lehké slitiny 17“, ovládací prvky rádia na volantu, elektricky zklápěná zrcátka, interiér v provedení Alfatex®, doplňky z hliníku, zadní parkovací asistent, tempomat a čidlo deště, snímač intenzity vnějšího osvětlení a snímač zamlžení.

Výrobní řada a služby
Na přání může být vozidlo Alfa Spider vybaveno satelitním navigačním systémem, který obsahuje služby infomobility bCONNECT, jež byly vyvinuty pro používání technologie pro služby řidiči, které zpříjemní a usnadní cestování vozidlem Alfa Spider. Pouhým stisknutím tlačítka se může řidič spojit s bezplatným číslem (díky síti GPS/GSM a výhodám satelitní komunikace) a hovořit s osobním operátorem, který je připraven zodpovědět jeho otázky v jeho rodné řeči. Například, může využívat službu Drive Me, aby našel adresu nebo telefonní číslo soukromé osoby nebo společnosti nebo zjistit dopravní podmínky v celé Itálii a v síti zahraničních dálnic nebo přijmout lékařskou radu a využít online non-stop silniční asistenční službu.

Zdroj: Tisková zpráva Alfa Romeo ČR 

Vytisknout

Diskuze: Alfa Spider

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Bravo

Zájem o Fiat Bravo v Itálii předčil očekávání

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud